[VER]Schreeuw van de stilte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER]Schreeuw van de stilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:20

Nav [UK] [VER]Raad van 5 hier het vervolg met hopelijk meer uitleg én ook meer spanning :))

Ik dwaalde dagen aan een door het gebouw heen, waar ik al meer dan een week werd vastgehouden door de Raad van 5. Nero en Midas waren hier inmiddels ook al weer een paar dagen en af toe hoorde ik ze s ’nachts naar elkaar schreeuwen. Ik kon er niet van slapen en was erg onrustig door de vermoeidheid. Ik kreeg inmiddels al wel beter te eten en at nu samen met de raad. De Raad was dag en nacht bezig met het ‘’uitknijpen van het gespuis’’ zoals Arrogantie het zo mooi kon zeggen. Ik hield me een beetje op de achtergrond, ik praatte soms dagen achter een niet. Midas en Nero kwam ik gelukkig niet meer tegen, de laatste keer dat ik ze had gezien, was de keer op de binnenplaats. Vertrouwen en Wijsheid probeerde soms met me te praten, maar als ik niets terug zei, hielden ze er mee op. Het ging zo een aantal dagen door, tot dat Angst deze sleur doorbrak.

‘’Jerric, kan jij niet met Midas en Nero gaan praten?’’ En ik verslikte me in een stukje vlees. Hoestend en proestend nam ik voorzichtig een slok water. Na een paar minuten kon ik weer normaal ademen, zonder weer te gaan hoesten. De rest van de Raad had in de tussen tijd hun bestek ook neergelegd. ‘’Dit méén je niet!’’ En Vertrouwen keek geschokt naar Angst. ‘’Jawel, dit meen ik wel. Die twee zijn hartstikke bang voor Jerric, als ik die naam ook maar noem, klappen ze helemaal dicht. Ze weten dat we hem vertrouwen en dat ze heel zwak staan.’’ En Wijsheid knikte. ‘’Ik had er ook al over na gedacht.’’ En Arrogantie knikte nu ook een keer vriendelijk van mij.’’ ‘’Zo lang jij op ze overkomt alsof je door niets of niemand kan worden gepakt, breken ze vanzelf wel.’’ En doordat er drie van de vijf voor het plan waren, gebeurde het.

‘’Succes, we staan achter de deur. Als ze ook maar iets doen wat je niet aanstaat, geef je een schreeuw.’’ En Angst gaf een klopje op mijn schouder. Wijsheid, Vertrouwen, Arrogantie, Angst en Geloof keken me vol verwachting aan. Vertrouwen schudde bijna onmerkbaar zijn hoofd. Hij had er als enige geen vertrouwen in.

Midas zat als enige in de cel, hij zag er moe en verward uit, maar zijn blik in zijn ogen was vastberaden ‘’Zo, daar hebben we jou ook weer.’’ En hij moest lachen. ‘’Hoe heb je de Raad om je vinger kunnen winden?’’ En hij lachte weer. ‘’Ik heb je nooit vertrouwd, al vanaf het begin af aan niet. Maar Nero zei dat we je konden gebruiken.’’ En ik stond daar met mijn mond vol tanden. ‘’Waarvoor?’’ ‘’Jongen, jongen, jongen toch, omdat je zo naïef en volgzaam bent. De rest van de groep ging weg toen we de kroeg in gingen, maar jij ging toch mee. We hoefde maar een klein beetje druk op je uit te oefenen.’’ En ik liep langzaam naar voren. ‘’Ik vroeg, waarvoor?’’ En ik deed me stoerder voor dan ik in werkelijkheid was. ‘’Voor de brand, we moesten iemand de schuld kunnen geven.’’ En Midas lachte. ‘’Zo konden wij ongestoord verder gaan.’’ ‘’’Waarom vertel je dit allemaal?’’ ‘’Jullie, jij en die raad van je, weten toch alles al wel. Daarvoor hebben jullie al genoeg tijd gehad. Maar geloof me, Jerric, dit is nog lang niet alles. Ze gaan door.’’ ‘’Ze?’’ En voor de tweede keer in korte tijd stond ik met mijn mond vol tanden.’’ ‘’Och, dat is toch zo leuk aan jou, dat je zo naïef bent. Denk je dat wij met zijn tweeën, Nero en ik, dit allemaal alleen doen? Dat zou geheel zinloos zijn.’’ En hij lachte, zijn lach klonk me eng in de oren en ik kreeg overal kippenvel. Ik voelde niet eens meer dat Vertrouwen me weg trok en me meenam.
Ik kon geen woord meer uitbrengen. De Raad had een heftige discussie met elkaar, ik kon er geen touw meer aan vastknopen. Ik was inderdaad te naïef geweest, het water wat Midas met we wou delen, de vrijpostigheid waarmee hij trakteerde en het feit dat hij naar de kerk wou. Alsof er een kortsluiting was in mijn hoofd, trok ik aan mijn haren en schreeuwde ik de longen uit mijn lijf. Ik probeerde de gedachtes uit mijn hoofd te schreeuwen. In een waas zag ik de raad opstaan en Vertrouwen hield me vast en probeerde me te troosten. Ik schreeuwde en huilde, alle stress van de afgelopen dagen kwam er uit. Vertrouwen begon te neuriën, een oud kinderwijsje die mijn moeder ook altijd neuriede als ik verdrietig was.

Ik werd wakker op een grote strozak die de mannen altijd als bank gebruikte. Ik had een prikkende, wollen deken over me heen liggen. Wijsheid zat een boek te lezen bij de open haard die branden. Mijn ogen voelde dik en prikte een beetje. Mijn hoofd bonkte als een gek. Voorzichtig zetten ik me af van de stro zak en ging op de grond, voor de open haar zitten en staarde in de vlammetjes. ‘’Dat lucht op?’’ En Wijsheid keek niet op uit zijn boek. ‘’Ja.’’ En ik klonk schor. Mijn keel deed zeer van het schreeuwen. ‘’Het is ook niet niks, waar we achter zijn gekomen.’’ En ik knikte. ‘’Ik wil het niet weten.’’ En Wijsheid sloeg nu zijn boek dicht. ‘’Dus je weet het wel?’’ En ik knikte. ‘’Hadden we dus toch gelijk.’’ En hij kwam naast me op de grond zitten. In mijn ooghoeken kon ik hem mooi bestuderen.

Wijsheid was een man van rond de 70 jaar. Hij had een lange, witte baard en lange witte haren, een klein rond brilletje op zijn neus en als hij je aankeek, keek hij erover heen. Hij had altijd een net pak aan, maar daarover heen droeg hij een lange jas die alles verhulde. Als je hem alleen zag, had hij altijd een boek bij zich. In gesprekken hield hij zich op de achtergrond, hij observeerde en schreef. Ik werd rustig van zijn aanwezigheid, je kon hem vertrouwen en het voelde alsof je hem al heel lang kende.

Afbeelding

Het bleef stil tussen ons en we keken allebei in de vlammen. ‘’Het is groter dan we hadden gedacht.’’ En hij klonk somber. De waarheid drong net zoals voor mijn geschreeuw mijn gedachte binnen. ‘’We waren blind, blind voor de waarheid.’’ En hij klonk oud, ouder dan je zou denken. ‘’Vertrouwen had gelijk, we hadden je hier aan moeten bloot stellen.’’ En hij stond op en stak zijn hand uit. ‘’Ga je mee?’’ En met moeite stond ik op, meer moeite dan Wijsheid er mee had gehad.
Ik was weer terug in mijn cel, ook al stond de deur open, het bleef een cel. Ik had streepjes in het stof gezet in een hoekje van de cel en ik zag dat ik er nu al 10 dagen was. Midas had gelijk gehad, ik was naïef geweest, als ik wat meer durf had laten zien, had nu iemand anders in mijn positie gezeten. Deze gedachten gaf dan weer wat troost, ik gunde niemand anders deze onzekerheid en angst.

De volgende dagen week de Raad niet meer van mijn zijde. Altijd was er wel iemand bij me en ik werd er nerveus van. Bang voor weer een angst aanval, bleef er altijd wel iemand bij me. Omdat ze door hadden gekregen dat je Midas en Nero kon horen schreeuwen in mijn cel, kreeg ik een andere kamer. Deze kamer was ook erg klein en met de hoognodige spullen ingericht, het leek al minder op een cel. Waar mijn cel alleen een stro zak, een pot, kleine tafel en een wiebelende stoel had bevat, had deze kamer een grotere en schonere strozak, een groter bureau met een kaars erop, een inktpot en een veer, een luxere stoel met een kussen erop, en de po kon je buiten om de hoek neer zetten. Ik voelde me de koning te rijk. ‘’Is er ook iets van perkament waar ik op mag schrijven?’’ En Geloof kwam even later trots met een paar rollen perkament op me af gelopen. Het was meer dan ik op had gehoopt en ik ging zitten en genoot even van de geur van het perkament.
Ik was van plan alles op te schrijven wat er gebeurd was, maar ik kreeg het niet goed op papier. Na een uur zat ik nog steeds met een droge veer in mijn handen naar het perkament te staren. Er was te veel gebeurd om even te kunnen opschrijven en ik ging op de stro zak liggen en sloot mijn ogen. Door de korte nachten die ik had gehad de afgelopen week, viel ik in slaap.

Met een schok werd ik wakker, het was inmiddels donker in mijn kamer en de rest van het gebouw. Angstig liep ik door de gangen, op weg naar de keuken om wat te eten te halen. ‘’We hadden je laten liggen, je zag er zo moe uit!’’ en Angst kwam een andere kamer uit. ‘’Dit is mijn kamer!’’ verduidelijkte hij. Hij hield de deur voor me open en ik kon even naar binnen kijken. Een kijkje in de ziel van de man achter de naam Angst. Hij had een iets grotere kamer dan ik had, maar verder was hij hetzelfde ingericht. Ook had hij een kast staan met daarin in een aantal boeken en andere, voor mij, vreemde voorwerpen. Aan de muur hingen een aantal schilderijen, waaronder een van de duivel. ‘’Hij is de Angst zelf, ik doe maar alsof.’’ En hij gaf een knipoog, terwijl hij de deur sloot. ‘’Ik loop wel ff met je mee, ik heb ook nog trek.’’ En samen liepen we op naar de keuken. Ongemakkelijk nam ik paar happen van het koude vlees wat de kok had laten liggen en nam een paar slokken bier. ‘’Hoe laat is het?’’ En alsof het normaal was dat we midden in de nacht zaten te eten, antwoordde Angst dat het ongeveer 1 uur in de nacht was. ‘’Ik voel me het prettigst in de nacht.’’ En hij keek me aan.

Angst was een man met een normaal postuur en had vreemde, felle ogen. Hij kon je aankijken zonder een spiertje te verrekken en dat werkte mensen op de zenuwen. Een felle stem en de gave zich stil te kunnen bewegen, maakte het dat mensen hem eng vonden. Als je terug durfde te kijken en niet liet merken dat je bang was, werd het een aardige man die je alsnog niet kon vertrouwen. Je moest altijd op je hoede blijven. Hij speelde een spelletje met je en kon vanuit het niks toeslaan.

Afbeelding

Ik huiverde en stond op. ‘’Ik ga maar weer slapen, waar jij je het beste voelt in de nacht, voel ik me toch beter overdag.’’ En ik liep huiverend weg, ik hoorde het geschreeuw van Nero en Midas, maar toen ik mijn nieuwe kamer was, hoorde ik ze gelukkig niet meer. Met mijn kleren en schoenen nog aan, viel ik als een blok in slaap.

ierusju

Re: [VER]Schreeuw van de stilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:58

Super. Ik volg weer!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:22

Super.. Ik volg ook weer.
Vind het trouwens erg leuk hoe je de karakters nu omschrijft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:23

Bedankt voor de complimenten, dat maakt het schrijver een stuk leuker :D

Het omschrijven van de karakters vind ik wel errruug lastig :') Ik wil graag een geschikte foto vinden, wat erg lastig is haha.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:29

Haha ja dat kan ik volledig begrijpen. Maar je doet het erug goed!! En omdat je het in etappes opbouwt is het erg goed te begrijpen en een stuk duidelijker en minder saai dan zoals de meeste schrijvers het doen.
Ik kan niet wachten op het volgende stuk! :D

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:05

Ben ik nou de enige die de hele tijd het idee heeft dat de hoofdrol eigenlijk een vrouwelijk persoon is?
Niet dat ik dat vervelend lezen vind hoor, integendeel zelfs!! Je bent een schrijver die makkelijk de woorden op papier krijgt, waardoor je opeens aardig wat lezers/volgens hebt die op meer vragen!! :) Is een hele bijzondere en goede eigenschap. Houdt dit vol, ik ben een geboeide meelezer geworden! _/-\o_

EDIT: Ik zie net dat je pas 17 bent! Jeetje, en dan al zo schrijven! Nogmaals dikke complimenten!
Hier zit zeker potentie in!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:15

Wauw, wat een gaaf compliment :o

Apart dat je denkt dat ze een vrouw is, waarom denk je dat precies? Ik ben wel bezig met een ander verhaal waarbij dat juist de bedoeling is :P

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:10

Leuk nieuw verhaal, ik volg. Ook leuk om te lezen wie erin de raad zitten en hoe ze eruit zien/omschrijving. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:07

Omdat er zoveel emotie in het verhaal ligt, en mannen zijn vaak wat gesloten als het om dat soort dingen gaat. Die zijn rauwer in gedachtes en gedrag.

Maar dat is hoe ik het lees he ;)
hoeft niet gelijk zo bij iedereen te zijn :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 12:10

Leuk om te lezen, leer ik alleen maar van :j maar wel zo houden of toch wat rauwer?

Ik ga straks weer verder! Net terug van stage.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:52

Nee, gewoon zo houden hoor :)
Is juist zo'n leuke manier van schrijven!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:25

Afbeelding

De volgende morgen, het was al laat zag ik aan het licht wat op de gang door de ramen viel, werd ik wakker gemaakt door Geloof. ‘’We hebben een doorbraak, Nero is doorgeslagen.’’ En ik was meteen klaar wakker. Ik ging naar de zaal waar de Raad altijd vergaderde en daar zat de rest al klaar. ‘’Nu je bent uitgeslapen, is het tijd voor actie.’’ En in het kort werd verteld wat Nero de mannen had verteld.

Er is één grote groep, de harde kern, die een opstand aan het voorbereiden waren tegen de kerk van de stilte. Ze noemde zichzelf de ‘Schreeuw’ en waren op weg alle stille uit te roeien. Midas was er mee in aanraking gekomen via zijn oudere broer en had Nero er bij betrokken. De harde kern had het plan gesmeed een aantal van de grote kerken in as te leggen als waarschuwing. Dan wouden ze via de koning gaan overleggen en de rest van het land onder druk te zetten om de schreeuw als geloof aan te gaan hangen. Gebeurde dit niet? Dan werden belangrijke mensen omgelegd en meerdere kerken in de brand gezet. Tegenstanders en mensen die ze probeerde tegen te werken, werden zonder pardon opgesloten of vermoord. ‘’Ze laten het voorkomen alsof we een keuze hebben.’’ En Geloof zat stilletjes te huilen. Angst keek grimmig, Wijsheid keek treurig in zijn boek waarin hij alles bijhield, Arrogantie had zijn armen over elkaar geslagen en Vertrouwen zat op de uitgevouwen kaart te turen. Ikzelf zat met mijn handen in elkaar gevouwen, die ik tussen mijn knieën klemde naar buiten te staren. Overal, op school, op je werk en thuis werd je gewaarschuwd voor een opstand. Vroeger, zo’n eeuw geleden, is er ook een opstand geweest. Die is helemaal uit de hand gelopen en het land lag helemaal in puin. Het was te danken aan de huidige koning en zijn voorouders dat het land nu was waar het was. Het enige geloof wat je nog openlijk mocht uitoefenen was het geloof van de stilte. Andere geloven werden getolereerd, maar mochten niet bij een komen of in het openbaar geuit worden.

Geloof veegde ruw zijn tranen weg en sloeg met zijn vuist op tafel. Iedereen schrok op uit zijn gepeins. ‘’We moeten het nu, de kop in drukken!” En Angst sloeg hem op de schouder. ‘’Nooit van jou gedacht, Geloof!’’ En iedereen schoof samenzweerderig naar voren. ‘’We hebben meer mensen nodig!’’ En Vertrouwen wees met zijn vinger over de kaart. ‘’Daar, daar en daar waren de branden.’’ En ik volgde zijn vinger. ‘’We moeten hier, hier en hier patrouilles uitzetten.’’ Zijn vingers schoten naar een aantal grote steden. ‘’Hier zijn de grootste bolwerken van de stilte. Dit is het hart en hier huist de koning.’’ En rest knikte. ‘’Ik zat er aan te denken dat Wijsheid en Angst naar het hof rijden en de koning inlichten!’’ En ze stonden gelijk op. ‘’We gaan gelijk, dan zijn we erover 2 dagen.’’ En ze renden naar hun kamers om de belangrijkste spullen te pakken. ‘’Arrogantie, jij blijft die twee beneden ons uithoren!’’ En hij knikte. ‘’Graag!” En hij stond ook op om aan het werk te gaan. ‘’Geloof, jij gaat de fluisteraars inlichten!’’ Geloof vertrok ook. Vertrouwen en ik waren nu als enigste nog over. ‘’Jij en ik, wij gaan samen op pad. Ik pak de spullen die we nodig hebben.’’ ‘’En wat doe ik in de tussen tijd?’’ ‘’Jij gaat naar de stallen en zadelt twee paarden.’’ Voor het eerst in een aantal dagen ging ik weer naar buiten. Als boerenzoon had ik de twee paarden binnen no time gezadeld en we gingen samen op pad.

‘’Waar gaan we eigenlijk heen?’’ En ik keek Vertrouwen van af de zijkant aan.

Vertrouwen is een man waarmee iedereen het kon vinden. Hij had een vriendelijke, open blik en een mooie glimlach. Hij kon iedereen snel op zijn gemak stellen en iedereen was gek op hem.

Afbeelding

‘’We gaan naar de afgebrande kerken, opzoek naar aanwijzingen en gaan met de getuigen praten.’’ En ik hield van schrik mijn paard in. ‘’Dan herkennen ze me!’’ ‘’Hoezo?’’ En ook Vertrouwen stopte. ‘’Jij bent toch niet de gene die de brand heeft aangestoken? Je was er toevallig bij.’’ En hij stapte verder. Snel reed ik achter hem aan. ‘’Mijn signalement is verder niet verspreid?’’ en ik hiel van schrik mijn adem in. ‘’Nee, waarom zouden we dat hebben gedaan?’’ En ik kon weer ademen. Een van de vragen die mij de afgelopen dagen had bezig gehouden, is de vraag of ik ooit weer in de maatschappij kon terug keren. Als mensen me zouden herkennen, bleef die smet voor altijd op me kleven. ‘’Heb vertrouwen Jerric!’’ en hij draafde aan. ‘’Waarom willen jullie me er zo graag bij hebben?’’ En nu draafde ik ook aan. Vertrouwen bleef even stil. ‘’Je bent puur en oprecht en vertrouwd op je eigen intuïtie. Dat is ook een belangrijk punt om tot de waarheid te komen, je bent als het ware het 6e raadslid.’’ En na deze woorden bleven we allebei stil en draafde we in stilte verder.

We wouden beginnen in de eerste stad, waar de eerste brand was geweest. Litaou was een grote, centraal gelegen stad. Ze stonden bekent om het hout wat ze exporteerde binnen en buiten het land. Litaou werd geregeerd door een strakke en rechtvaardige burgemeester, wat de stad nodig had. Onder de boswerkers waren vroeger relletjes uitgebroken, maar met het beleid wat de burgemeester voerde, was dit nooit meer gebeurd. We moesten er twee dagen voor rijden, maar het was het waard, bleek later.

We kwamen aan bij de stadspoort en toen de mensen Vertrouwen zagen, werden we meteen doorgelaten. De Raad stond overal bekent en ze werkten veel samen met het bestuur van de steden en het land. De paarden werden overgenomen door een stalhulpen en met stijve benen liepen we naar boven, waar het kantoor van de burgemeester zich bevond. De burgemeester was al gewaarschuwd door een bediende en stond in de open deur al te wachten. ‘’Vertrouwen, wat een eer je te ontvangen samen met je jonge vriend!’’ En hij schudde hartelijk onze handen. ‘’Jullie zijn vast lang onderweg geweest, ik laat gelijk twee kamers voor jullie in gereedheid brengen.’’ ‘’Bedankt, Jinell, maar dat hoeft niet, we moeten snel weer verder.’’ En hij legde in het kort de situatie uit. ‘’Maar vertel niemand iets over dit gesprek, het zou zomaar door de verkeerde kunnen worden gebruikt.’’ En Jinell knikte kort. ‘’Maar natuurlijk, ik ga gelijk met jullie mee naar de kerk.’’ Met zijn jas half aan liepen we de trappen af.

We kwamen bij de grootste ravage aan die ik ooit gezien had. De laatste keer dat ik hier was geweest, was de brand nog bezig en nu, bij daglicht, zag het er verschrikkelijk uit. Waar ooit de grote, brede muren hadden gestaan, liggen nu hopen met afgebrand hout. Beelden waren zwart geblakerd en gebroken en waar ooit de fluisteraar had staan preken, was nog een half afgebroken kruis van overgebleven. ‘’Verschrikkelijk.’’ Fluisterde Vertrouwen. Langzaam liepen we met zijn drieën door de puinhoop. Andere mensen waren bezig met het zoeken naar nog bruikbare spullen. ‘’Wat hopen jullie nog te vinden?’’ en Jilnell spreidde zijn armen. ‘’Er is niks meer van over.’’ ‘’We willen graag met mensen praten die denken wat gezien te hebben.’’ En Jilnell keek nog steeds alsof hij water zag braden. ‘’De schouten hebben ook niks eruit gekregen.’’ Jilnell liep daadkrachtig op een houten huis af. ‘’Maar wie niet waagt, wie niet wint.’’

Binnen gekomen hadden de schouten zich achter de oren gekrapt. ‘’We halen ze wel op, maar we beloven niks!’’ En eentje ging snel op pad. Jilnell liep ook naar de deur. ‘’Succes, ik moet weer gaan. En onthoud: Twee halve waarheden maken geen hele waarheid.’’ Hij sloot zonder lawaai te maken de deur en liet mij en Vertrouwen verbaasd achter. ‘’Nou, laten we aan het werk gaan.’’ Vertrouwen nam plaats achter de houten tafel en las de gemaakte aantekingen door.

Afbeelding

Als eerste kwam er een oude vrouw binnen. Ze sloeg een kruisje voordat ze ging zitten. ‘’Goedemiddag, mevrouw. Ik ben van de Raad van 5.’’ En van schrik sloeg de vrouw nog een kruisje. ‘’Ik ben Vertrouwen en ik wil u graag wat vragen stellen over de grote brand.’’ Angstig knikte de vrouw. Ik bleef staan waar ik stond, in een hoekje. Ik hoefde niet bij het gesprek betrokken te worden. ‘’Heeft u degene gezien die de brand heeft aangestoken?’’ En voorzichtig knikte de vrouw. ‘’Kunt u die gene omschrijven?’’ ‘’Het was een man, van rond de 20 jaar. Hij was erg breed en erg lang en had kort haar. In mijn paniek heb ik niet meer gezien.’’ De omschrijving matchte met die van Nero. ‘’Heeft u gezien waar hij heen rende?’’ En de vrouw knikte weer. ‘’Dat vond ik ook erg raar, hij rende de kerk weer in, samen met een andere jongen.’’ ‘’Kunt u die andere jongen omschrijven?’’ Spijtig schudde ze haar hoofd. Vertrouwen en de vrouw kletste nog wat over koetjes en kalfjes en na een tijdje bedankte Vertrouwen de vrouw en stonden ze samen op.

Nadat de vrouw vertrokken was, kwam ik uit mijn hoekje. ‘’Ik vertrouw haar wel.’’ En Vertrouwen moest knikken. ‘’Ik vertrouw haar ook wel, dit vrouwtje heeft niks kwaads in de zin.’’ Vertrouwen las zijn aantekeningen door en legde die naast de oude aantekeningen. ‘’Ze heeft ook het zelfde verteld op de bewuste avond.’’ ‘’Waarom hielden ze dan mij aan, ik lijk niet eens op Nero.’’ ‘’Een getuigen die een sterk verhaal ophangt vertrouwen ze eerder dan een ouder dametje en nog wat seniele getuigen.’’ En hij glimlachte even. ‘’Het beloofd nog een leuke middag te worden.’’

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:40

Goed stuk weer. :) Wel leuk dat ze uit dat gebouw weg zijn. In het laatste gedeelte was mij niet meteen duidelijk dat ze weer in het burgemeestershuis waren, ik dacht dat ze de interviews in de afgebrande kerk hielden. :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:09

In het politiebureau bij de kerk! Bedankt voor de tip, ik pas het gelijk aan in mijn documentje!

Jaa, het gebouw werd een beetje te saai voor mij als schrijver, voor de personen in het verhaal en voor jullie als lezers. Bij mij gaan de karakters echt een eigen leven leiden, daarom stop ik ook soms met verhalen, dan haat ik een persoon of erger ik me aan het gedrag :o

EDIT: ik ben foto's aan het zoeken voor personages := Het liefst zou ik zelf mijn camera te voor schijn trekken en mensen van straat plukken om die in de gewenste positie, met de gewenste blik op de foto te zetten. Ik ben niet te vrede met de foto's die ik nu heb (ook niet die ik het topic heb geplaatst). Maar om nou voor een houtje touwtje knutsel verhaal echt mensen te gaan fotograferen :=

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:40

oke, jij kan je wel heel erg inleven in karakters als je stopt met een verhaal vanwege een karakter wat jezelf schrijft :D

Kan je de personages dan niet tekenen en dan in Photoshop aanpassen dat het foto's lijken? Ik noem maar iets hoor. ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 08:18

Dat zou ik idd kunnen proberen, dat wordt kliederen vanmiddag :D

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:15

Weer een leuk stuk...
Ik heb bij sommige verhalen wel eens moeite de hoofdlijnen van het verhaal te onthouden als ik even niet gelezen heb. Maar dat is bij dit verhaal niet zo. Leest lekker en meeslepend!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:19

Dat is fijn om te horen! Ik lees errug veel, zowel op papier, bokt, quizlet, ed en daar heb ik soms ook last van, daar probeer ik dan ook erg goed op te letten!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:09

Poefff, ik ga nu maar weer eens verder, ik heb afgelopen dagen alleen maar stage gelopen, moest mijn spullen inpakken, ik vertrek morgen voor iets minder dan 3 weken naar een geitenboerderij om daar ook stage te gaan lopen, wou nog naar Eclair, heb een soort van ongeluk gehad met de auto en ben bezig geweest met het tekenen, wat niet wil lukken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:45

Afbeelding

De een na de ander werd naar binnen gebracht als getuige. Het waren fluisteraars, de predikers van de kerk der Stilte, nog meer oudere mensen, een half blinde man en als laatste, een jong meisje. Het jonge meisje zat als een bang vogeltje voor Vertrouwen. Ik kon niet precies horen waar Vertrouwen en het meisje het over hadden, ze fluisterde beiden. Het meisje was overstuur en Vertrouwen probeerde haar te troosten. Over haar hoofd schudde hij zijn hoofd naar mij. Ik zuchtte en ging op de plek van Vertrouwen zitten. Hij zat nu toch op zijn hurken voor haar. ‘’Hoi, je kent mij niet en ik hoef ook niet te weten wie je bent, maar ik heb wel een belangrijke vraag voor je.’’ En ze keek me met betraande ogen aan. ‘’Waar was je op de avond van de brand?’’ ‘’Bij mijn oma, die hebben jullie eerder op de middag gesproken.’’ En ik knikte. Nu ik beter keek, zag ik dat ze wel wat overeenkomsten had met haar oma. ‘’Kan jij de gene omschrijven die de brand heeft aangestoken.’’ Het meisje begon nog harder te huilen. ‘’Probeer het maar, het maakt niks uit of je duidelijk bent of niet.’’ Vertrouwen klopte op haar knie. ‘’Het waren er twee, een brede jongen die de jongen achter hem afschermde.’’ Snel las ik de oude aantekeningen door. Ze had dit ook al eerder verklaard. ‘’Maar waarom huil je dan zo? Het is toch goed?’’ Langzaam werd ik wanhopig, ik was niet zo goed met gevoelens. Boos keek Vertrouwen me aan en ik haalde schuldbewust mijn armen omhoog. ‘’Het was de jongen uit het café.’’ En op dat moment herkende ik het meisje waarmee Midas de hele tijd zat te flirten. ‘’Hij en nog twee vrienden gingen naar buiten, maar kwam niet meer terug. Ik wou hem graag blijven zien en ging ze achterna.’’ En ik stond op, liep naar buiten en ging zitten op een bankje en ging met mijn handen op mijn hoofd zitten. Vertrouwen nam achter mijn rug afscheid van het meisje en kwam naast me zitten en zei niks.

Na een tijdje zo in stilte te hebben gezeten, vertelde ik uit mezelf wat me dwars zat. ‘’Het is gewoon verdomme echt waar.’’ En Vertrouwen sloeg een arm om mijn schouder. ‘’Maar als Nero en Midas het zelf al zeiden, dan is het toch ook echt waar?’’ Ik haalde ruw mijn schouders op. ‘’Misschien zeiden ze het alleen maar om mij te pesten? Echt iets voor die twee.’’ Vertrouwen stond op en stak zijn hand uit naar me. ‘’Als je die twee je vrienden noemde, dan heb je nooit echte vrienden gehad.’’ En ik pakte aarzelend zijn hand. Hij trok me overeind. ‘’Kom op, we gaan verder.’’ en met grote passen liep Vertrouwen naar het gemeentehuis waar onze paarden stonden.

We reden tot ver in de nacht. Vertrouwen had een vuurtje gemaakt om ons warm te houden en wilde dieren op afstand te houden. De paarden stonden een paar meter verderop te grazen. Af en toe brieste er eentje, het was een vredig tafereeltje. Alleen kon ik er niet van genieten. Ik en Vertrouwen waren allebei in een deken gewikkeld en warmde onszelf op bij het vuur. ‘’Vertel, ben je nog wat te weten gekomen?’’ En ik keek met een schuin oog naar Vertrouwen. ‘’Ík ben wel wat wijzer geworden, maar minder ver dan ik had gehoopt. We weten nu zeker dat het Midas en Nero waren geweest die het hadden aangestoken. Na de brand zijn ze nog binnen gezien en door een van de agenten, maar daarna zijn ze van de aardbodem verdwenen. Ze zijn ook niet samen met andere gezien, helaas.’’ Vertrouwen stopte. ‘’Vertel jij eens wat over je zelf?’’ Aarzelend keek ik hem aan, wat moest ik hem vertellen? Ik was maar een simpele boeren zoon die was opgegroeid binnen de beschermde vleugels van zijn ouders en de rest van het dorp en had altijd wel vriendjes gehad om mee te spelen. Ik hoorde er niet echt bij, maar ik viel ook niet buiten de boot. Het was de groep van Nero die hem in hun gezelschap opnam, waardoor hij wat populairder werd. Dit vertelde ik Vertrouwen dan ook. ‘’Interessant toch?’’ En hij strekte zich uit. ‘’Apart ben je wel. Iedereen heb je feilloos door, behalve die twee met die rot streek.’’ En ik moest Vertrouwen tegenspreken. Diep van binnen had ik het altijd wel geweten, dat ze niet te vertrouwen waren. Maar ik wou het niet weten en hield me stom.

De volgende ochtend wiste we onze sporen uit en gingen weer op weg met een paar opgeknapte paarden. We moesten naar Disch, een stad die meer in het zuid oosten van het land lag. Vertrouwen kletste er vrolijk op los, hij leek af en toe wel een jonge hond met van die wapperende oren, zijn tong uit zijn bek en van die vrolijke ogen. Ik moest af en toe lachen zoals Vertrouwen me op mijn gemak probeerde te stellen. Hij wist dat ik er echt mee zat, dat ik me zo om de tuin heb laten leiden. Op de weg naar Disch werden we vaak opgehouden door mensen die Vertrouwen herkende. Ondanks dat hij vriendelijk bleef, merkte ik dat hij graag verder wilde. Na dat hij voor de 5e keer in een uur is afgestapt om met mensen te praten, mopperde hij zachtjes voor zich uit. Ik liet het maar zo, ik wist ook niet wat ik met de situatie aan moest
.
Afbeelding
Tegen de avond stopte we bij een herberg. We zouden de nacht hier doorbrengen en dan zouden we de middag binnen komen in Disch. Het was te gevaarlijk om door te rijden, in dit gebied zaten veel rovers. Met O benen liep ik naar binnen, ik was niet gewend zo lang te rijden, aan een stuk door. Vertrouwen duwde de deur open en gelijk stond er een jongen op en duwde ons weer naar buiten. ‘’De muren hebben oren.’’ En Vertrouwen leek hem te herkennen. ‘’Jarl! Fijn je te zien!”’ De jongen nam ons meer naar een donkere plek, vlak naast een schuurtje. ‘’Je bent snel, wat is er?’’ En Vertrouwen vertelde mij snel wie die Jarl nou eigenlijk was. ‘’Onze vaste boodschapper, zo snel als de wind en zo betrouwbaar als een hond.’’ En dat was niet iets wat ik had verwacht aan zijn uiterlijk. Hij had een grote bos met krullen en zag er nogal onhandig uit. ‘’Ik kom van Angst en Wijsheid, de koning is zijn troepen aan het klaarmaken, hij wil geen enkel risico nemen.’’ En zijn blik werd grimmiger. ‘’Ook moest ik van Arrogantie melden dat er eentje is doorgeslagen. Hij verteld een wazig verhaal, het duurt nog wel even voordat hij weer een normaal verhaal kan ophangen.’’ Vertrouwen begon rondjes te lopen. ‘’Het wordt een serieuze zaak, merk ik al.’’ En hij stopte met het rondlopen. ‘’Vertel aan de rest dat er getuigen zijn geweest die Midas en Nero hebben gezien, ook een meisje van rond de 20 jaar. Niet alleen maar seniele getuigen.’’ ‘’Wij gaan naar Disch, om te kijken wie het daar zijn geweest. Misschien kunnen die meer vertellen over die groep.’’ En hij liep samen met Jarl naar binnen, ik liep er maar achteraan.

Vroeg in de morgen reden Vertrouwen en ik verder. Vertrouwen had wallen onder zijn ogen en zat constant te gapen. ‘’Slechte nacht gehad?’’ Vertrouwen keek me aan met een schuin oog. ‘’Ik heb het allemaal op papier gezet, wat we allemaal weten.’’ Ik gaf geen antwoord. ‘’We moeten te weten zien te komen wie er allemaal bij die groep zitten en wat hun plannen zijn.’’ En ik gaf weer geen antwoord. Ook ik had slecht geslapen, het maalde door mijn hoofd. Ik voelde dat ik iets vergeten was. Nero en Midas waren de laatste tijd sowieso wat dikker geworden met elkaar, het maakte mij en de rest niks uit. Afgelopen nacht drong het tot me door dat ze toen al bezig waren met het plannen van de brand. Ik had denk ik weer wat van dat alcohol nodig om het te herinneren.

In Disch reden we ook direct door naar de burgemeester. In tegenstelling tot de burgemeester van eerder die week, was deze burgemeester nors en chagrijnig. We moesten het zelf maar weten en hij kon ons niet helpen. Vertrouwen bleef optimistisch en nadat we de paarden hadden afgegeven bij de herberg in de stad, gingen we naar de restanten van de kerk. Ook hier was het weer een grote puinhoop, maar hier waren nog geen mensen aan het plunderen geslagen. Vertrouwen balde zijn vuisten van blijdschap toen hij het zag. Samen met een paar schouten mochten we de plek des onheils betreden en zonder dat ik wist waar Vertrouwen naar opzoek was, liep ik er doelloos rond. Met mijn voet porde ik in wat hoopjes as, toen zag ik wat glinsteren. Aan de rand van de puinhopen, zag ik in de zon iets glinsteren. Ik bukte en viste het er tussen uit. Met mijn mouw poetste ik het schoon, tot dat ik zag wat het was. Ik wou schreeuwen, maar de schreeuw bleef steken in mijn keel.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:51

Veel plezier op je stage. :D
Ik vind het weer een leuk stuk, ik denk dat hij een ring gevonden heeft in de as, maar dat zal wel niet zo zijn. :Y) Het was deze keer wel duidelijker waar ze waren in het verhaal, makkelijker te volgen. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:03

Alweer een leuk stuk!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:19

Ik vind het echt super leuk om alle positieve reacties te lezen :D Ik ben in een ander word documentje dingen aan het aanpassen, ook wat logischer maken, na aanleiding van jullie tips!

EDIT: Ik denk dat ik een soort website ga maken, helemaal in het teken van de raad van 5 enzo, dan blijft het wat overzichtelijker. Ik heb al een site voor mijn verhalen, maar dan eentje helemaal apart :j :j

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:11

Ik kan helaas niet meer editen, maar ik heb het grootste deel van de site op poten staan. Ik voeg hoe verder het verhaal vordert, meer dingen op de site. Ik blijf hier posten, dat vind ik zelf wel zo prettig werken :P Als het verhaal af is, zet ik het in zijn geheel erop. De foto's van deel 1 ben ik aan het wijzigen, die komen er ook later op.

www.deraadvanvijf.weebly.com

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:45

Ik ga nu weer verder, heb heel lang geen tijd gehad :P