Fotografie - Budget studio verlichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Fotografie - Budget studio verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:52

Zondag heb ik met wat mensen afgesproken om voor het eerst iets van portret "studio" fotografie te doen.

We gaan werken in een redelijke grote kamer, maar de verlichting is daar niet goed.

Nu kwam ik dit filmpje tegen over bouwlampen en het gebruik van een douchegordijn om het licht te verzachten :

https://m.youtube.com/watch?v=HPfFGpaLn ... ZQDD6weOnw

Maar ik lees ook dat dat eigenlijk nog steeds te weinig licht geeft en dat je moet oppassen voor brandgevaar omdat die lampen zo heet worden.

Ik zie ook redelijk betaalbare continue licht setjes met paraplu en dergelijken. Kun je daar iets mee?

Ik heb geen idee of ik het leuk ga vinden, daarom wil ik zeker niet teveel uitgeven, maar als het licht slecht is, wordt het natuurlijk sowieso prut. Maar als ik iets aanschaf wat uiteindelijk niet het gehoopte resultaat geeft, is het ook zonde.

Wat zouden jullie adviseren, ik geloof namelijk wel dat het best mogelijk moet zijn iets leuks te creeeren met een laag budget. Ik wil er voor nu eigenlijk maximaal 100 euro aan uitgeven.

Bagheera_206

Re: Fotografie - Budget studio verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:17

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:19

Aliexpress/alibaba? Duurt wel even voor het geleverd wordt, maar vaak wel heel goedkoop. Kwaliteit wisselt wel, moet je even op letten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:22

Kijk eens op marktplaats.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:34

Maar ik zoek dus geen flitsers :)

Ik zoek een oplossing voor continue licht.

Marktplaats uiteraard al afgespeurd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:37

Zou je dan niet iets kunnen doen met een verlengsnoer en losse (staande) lamp?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:39

Continue licht kan inderdaad goedkoper zijn dan flitsers. Het grote voordeel van weinig licht is dat je met een lekker groot diafragma kunt werken. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:40

Dat is zeker een voordeel Bagheera, maar wil niet het risico lopen dat ik met een hogere iso moet gaan werken of zo.

Ik kwam wel dit setje tegen. Maar als dat zo goedkoop aangeboden wordt, vraag ik me af of het wat is.

http://link.marktplaats.nl/m1007146543

Ik denk dat gewone lampen echt te weinig licht geven.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:45

Dat lijkt op het setje van Kim. Check even bij haar of ze er tevreden mee is. :=

Voor portretfotografie is vaak 100Ws flitsers al voldoende. Als je niet zeker weet of de gewone daglichtlampen voldoende licht geven kun je het toch gewoon bij de verkoper/winkel uitproberen op welke ISO/diafragma/sluitertijd je moet fotograferen?

Voordeel van flitsers is dat er vaak een modeleerlamp in zit die je ook als continue licht kunt gebruiken. In mijn studioflitsers zit een 300 Watt halogeentje en mijn mobiele flitser zit een 20 Watt LED als instellamp.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:47

Zit er in de ruimte geen raam die hoeks tegen een muur staat? Natuurlijk lichtinval uit een raam is naar mijn idee nog steeds het mooiste licht (eventueel in combinatie met reflectiescherm) :)

Maar is natuurlijk wel beperkt. Wat voor beelden willen jullie maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:14

Hoe is het gegaan met je shoot?

Vanwaar de keuze voor continue licht?
Flitsers klinken misschien een beetje "eng", omdat het nieuw is voor je.
Maar in de praktijk is het wel veelzijdiger mee te werken dan met daglicht lampen.

Het probleem bij daglicht lampen is dat ze veel stroom vreten, erg warm worden, de goedkopere sets erg weinig lichtopbrengst hebben en zo kleven er nog wel een paar nadelen aan vast.

Ik ben zelf ook ooit begonnen met een bureaulampje op een vel karton.
Later een bouwlamp.
En daarna zo'n instapsetje met flitslampen. Wat uiteindelijk is uitgegroeid tot een professionele fotostudio naast mijn woning.

Het werken met flitsers vond ik uiteindelijk het prettigste.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:21

Ik heb 2 keer 45W 5500K daglichtlampen voor productfotografie.
Zonder softbox, dus de producten heb ik dan in een lightbox.

Maar het is eigenlijk net niet genoeg, dus voor een studio is dat sowieso te weinig licht.
Volgens mij heb ik mijn setje gekocht voor 45 euro of iets dergelijks (alleen de lampen).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:13

Ik heb uiteindelijk tweedehands dat setje gekocht. Twee paar daglichtlampen met softbox, en 2 flitsers met 2 doorschijnende paraplu's en 2 reflecterende.

Heb er nu twee keer mee gefotografeerd. 1 keer dus met modellen en daar was het eigenlijk nét te weinig voor, maar opzich een leuk resultaat zo voor een eerste keer. En vandaag meer producten gefotografeerd en dat ging eigenlijk best wel goed.

Leuk om mee te stoeien en een leuk setje om mee te beginnen! Heb er echt lol in. De foto's die ik gemaakt heb zijn helaas niet echt geschikt om te showen :+ ...

Maar heb er bijvoorbeeld wel ook deze foto mee gemaakt (alleen met de daglichtlampen, vind flitsers niet zo tof voor dieren)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:16

Netjes gedaan.
Flitsers en dieren zijn eigenlijk nooit een probleem.
Mijn studio was uitsluitend voor dieren.
Honderden dieren voor de camera gehad en maar 1 hondje gehad wat zo bang was van bliksemflitsen, dat t in de studio niet ging.
Maar verder nooit stress of problemen gehad. :-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 09:30

Dankje!

Nee, maar ik merk wel dat mijn hond het gewoon niet fijn vind. Ik had eerst wel wat geflitst, maar zodra ik dan mijn camera oppak en op hem richt kijkt hij weg, duurde echt even voor hij weer mijn kant op keek nadat ik de flitsers had weggedaan. En ik ben dan wel zo dat ik hem niet ga zitten plagen met iets dat hij duidelijk niet prettig vind omdat ik zo nodig een mooie foto moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:11

Als jouw eigen hond als individu dat niet fijn vindt, moet je de flitsers er inderdaad niet bij pakken.
Maar bij dieren algemeen, zoals je het hierboven zelf beschreef, kan 't prima met flitsers.
Heb je net pech dat je eigen hond het niet fijn vindt.