[FOTO] 2015 door mijn lens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

[FOTO] 2015 door mijn lens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 13:06

Welkom!

In eerste instantie wilde ik geen topic aanmaken. Dit jaar heb ik te weinig gefotografeerd naar mijn zin, maar toen ik vanochtend alles een doorspitte, stuitte ik toch op wat leuke platen. Dus hup, toch maar een jaaroverzicht!

[1]
Afbeelding
In januari opende ik mijn eerste fototopic hier op bokt, met drie platen die ik op een mooie koude morgen had geschoten.

[2]
Afbeelding
Ook probeerde ik nieuwe dingen uit, hier het vastleggen van een beweging.
Het resultaat was deze fotoserie van onze hond Jasper.

[3]
Afbeelding
Tulpenfoto's heb ik voornamelijk in het voorjaar gemaakt.
Zie *dit topic* voor nog een paar platen.

[4]
Afbeelding
Op een fijne avond met een mooi zomers zonnetje fotografeerde ik mijn Mariska.
Deze foto's zijn me heel dierbaar geworden. Helaas is ze afgelopen maandagochtend ontzettend ziek geworden en dinsdagmiddag op 29-jarige leeftijd overleden.

[5]
Afbeelding

[6]
Afbeelding
In het prachtige Vilnius (Litouwen).

[7]
Dit jaar verloor ik ook mijn hart aan een heel ander genre; filmische fotografie.
Hieronder mijn eerste probeersels.
Afbeelding

Afbeelding

[8]
Afbeelding
Bibliotheek in Château de Fontainebleau, even buiten Parijs.
*klik*

[9]
Afbeelding

[10]
Afbeelding

[11]
Afbeelding

[12]
Afbeelding
We zijn alweer bij de prachtige herfstkleuren aanbeland!

[13]
Afbeelding

[14]
*klik*
Twee van de laatste foto's van mijn paard.

[15]
Afbeelding
En deze ter afsluiting!

Bedankt voor het kijken! Laat gerust een reactie achter :D

Uska

Re: [FOTO] 2015 door mijn lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:40

Wat een mooie platen! Vind je kleuren erg mooi :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:45

Gave fotos.
Hoe zijn je bewegende fotos van de hond zo scherp geworden? :')

Met wat voor lens fotografeer je?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 16:22

Bedankt!!

@Saaams de foto's van m'n hond heb ik met een snelle sluitertijd genomen (1/1000). Iemand anders heeft het balletje gegooid. Daarna heb ik de losse foto's in photoshop naast elkaar gezet. Het beeld in één keer zo krijgen met een enkele opname zou me helaas nooit lukken haha.
Ik heb de standaard 18-55mm lens, een 55-300 F4.5 en een 50mm F1.8, allen van Nikkor. De foto's van de hond zijn met laatstgenoemde lens geschoten en (ik heb even voor je gekeken) op F2.5 & ISO400.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:24

Heel mooi, heel 'eigen' ook! Ga vooral door met de filmische fotografie want die zijn echt aansprekend

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:24

Super! Leuk om eens te proberen. Dankjewel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:45

Ik vind jouw foto's echt mooi! Mooie sfeer zit er in :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:01

Wat maak jij gaaf werk! Zeker je filmische werk zeg, wauw!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 15:11

Bedankt voor de complimenten! Met de filmische fotografie ga ik zeker door, ik vind het ontzettend uitdagend! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:30

xJolijn schreef:
Bedankt voor de complimenten! Met de filmische fotografie ga ik zeker door, ik vind het ontzettend uitdagend! :)

Ik vind dat erg gaaf! Vraagje, weten die mensen dat je hen fotografeert? Lijkt me namelijk best lastig, niet iedereen houdt er van om op foto te staan :Y)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:37

Wauw gave plaatjes. Hele fijne sfeer zit erin! Vooral de filmische fotografie, hoe kom je daar zo op en wat is precies de definitie ervan? Vind het heel gaaf namelijk. En ga je dan gewoon de straat op, of zijn het echt modellen?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 17:04

@peca deze foto's heb ik gewoon 'op straat' genomen, dus nee, de mensen weten niet dat ik hen fotografeer. Ik loop ook niet achter bepaalde mensen aan of iets dergelijks, dus het zal waarschijnlijk niet opvallen haha. Het is echt een kwestie van één juist moment (aan) zien (komen), klik, en klaar. Ik heb voornamelijk op drukke plaatsen gefotografeerd, in bijvoorbeeld Amsterdam val je niet op tussen de hordes toeristen met camera's. Zo krijg je ook het beste resultaat vind ik zelf, de mensen zijn in hun normale doen. Mocht ik van iemand boze blikken krijgen zal ik de foto's uit respect niet gebruiken, maar in principe is het gewoon toegestaan om in openbare ruimtes te fotograferen.

@Rena100 bedankt! Ik kwam er mee in aanraking toen ik een foto voorbij zag komen en ik direct stopte met scrollen. Het leek precies een moment uit een film, een screenshot of filmstill oid. Dat één enkele foto een heel verhaal achter zich leek te hebben (of waar je in ieder geval eigen gedachten bij hebt) fascineerde me. Dat vond ik zo mooi! Vanaf dat moment ben ik wat op gaan zoeken en kwam erachter dat er meerdere fotografen zijn die in dit genre/ in deze stijl werken. Een precieze definitie heb ik niet.
Ik ga gewoon de straat op! Met modellen werken zou ik best (een keer, of wat vaker) willen doen, maar dat is er (nog) niet van gekomen. Bij films is natuurlijk alles tot in detail geregeld; van licht tot de plaatsing van voorwerpen, de achtergrond, mensen die door het beeld lopen, de expressie van de acteur enzovoort. Dit kun je voor foto's ook creëren, dat gebeurt veel voor stockfoto's en commerciële fotografie, maar je kunt ook "zoeken" naar je plaatje. Ik vind het een uitdaging om juist in het dagelijks leven op zoek te gaan naar dat ene beeld waar je naar blijft kijken. Verder gebruik ik de "bioscoop"beeldverhouding 2,35:1 (hier in zwart uitgesneden in 16:9, standaard televisieformaat), waardoor je plots heel anders met je compositie werkt dan het standaard 2:3 van gewone foto's. Echt een uitdaging! En dan komt er nog een stukje nabewerking bij kijken, bij filmopnames wordt achteraf (veel) color grading toegepast waardoor het dat filmsfeertje versterkt. Het blauw/groene is erg typerend, of bijvoorbeeld paars/oranje/rood. Daar ben ik nog mee aan het experimenteren, ik vind het best lastig om te vinden wat wel of niet werkt voor een foto!

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:40

Prachtig! Ik vind vooral je 'filmische' werk eeeerg interessant :j

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:59

Wauw! Wat heb jij een prachtige stijl van fotograferen! :)
Heel erg mooi! En inderdaad, vooral je filmische werk is echt gaaf! _/-\o_

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:04

Wauw prachtige foto's _O_
Leuk ook om Eva en Wolfs te zien, hele mooie foto!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:54

Wauw, heb je een FB die ik kan volgen? Wat een prachtige foto's, echt wauw! :+: Die tweede is ook zo prachtig gedaan!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:29

Wat een leuke reacties! Bedankt :D

magda_90 schreef:
Wauw, heb je een FB die ik kan volgen? Wat een prachtige foto's, echt wauw! :+: Die tweede is ook zo prachtig gedaan!

Ik heb nog geen facebook pagina... wellicht dat het eens tijd wordt om die aan te maken hihi! Dankjewel!

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:14

Wat een leuke foto's! Ik had nog nooit gehoord van filmische fotografie, vind het erg gave platen! Daar wil ik nog wel een fototopic van zien. :D

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:08

wat een gave foto's! Hele mooie sfeer vind ik persoonlijk.
hoe krijg je dat voor elkaar? Bewerk je ze na of kun je dat (voor een groot deel) al bij het maken van de foto?

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:18

Wauw wat een onwijs gave nabewerking heb je gebruikt zeg !