Beginnen met fotograferen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Beginnen met fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 18:07

Hoi Bokkers :)
Foto's maken vind ik erg leuk om te doen. Ik zou graag wat proffesioneler te werk gaan, in plaats van met mijn mobiel. Maar hoe begin je nou met zoiets? Ik heb totaal geen ervaring met bewerkingsprogramma's en camera's. Ik zou niet weten wat een geschikte eerste camera zou zijn. Dus graag hoor ik, van de bokkers die meer ervaring met fotografie hebben, hoe je nou begint met fotograferen? Wat moet je weten? Wat is handig om aan te schaffen? Wat zijn jouw tips? Alvast heel erg bedankt!

xpattystagor

Re: Beginnen met fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:58

hi!
ik ben begonnen met 'echt' fotograferen door een simpel spiegelreflexmodel te kopen. Ik had hier gekozen voor de canon eos 1100D, lekker goedkoop en makkelijk in gebruik. Ik heb een aantal ebooks aangeschaft, ben op internet gaan zoeken naar tips, de instellingen leren snappen en mijn verzorgpaard is vaak de klos geweest. Je leert het meeste door gewoon te doen. Het duurde bij mij een tijdje totdat ik de instellingen uit mijn hoofd wist, en op het begin nam ik ook altijd een boekje met van die instellingen printables mee, en schreef voor mijzelf tips erbij. zo liep het uit dat ik die steeds meer gebruikte, waardoor ik het steeds meer las, en het uit mijn hoofd leerde.
ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, en succes!!

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:00

xpattystagor schreef:
hi!
ik ben begonnen met 'echt' fotograferen door een simpel spiegelreflexmodel te kopen. Ik had hier gekozen voor de canon eos 1100D, lekker goedkoop en makkelijk in gebruik. Ik heb een aantal ebooks aangeschaft, ben op internet gaan zoeken naar tips, de instellingen leren snappen en mijn verzorgpaard is vaak de klos geweest. Je leert het meeste door gewoon te doen. Het duurde bij mij een tijdje totdat ik de instellingen uit mijn hoofd wist, en op het begin nam ik ook altijd een boekje met van die instellingen printables mee, en schreef voor mijzelf tips erbij. zo liep het uit dat ik die steeds meer gebruikte, waardoor ik het steeds meer las, en het uit mijn hoofd leerde.

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan :)

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:47

Tarenko schreef:
xpattystagor schreef:
hi!

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan :)

Top! Mocht je nog wat specifieks willen weten, weet je me te vinden!

Anoniem

Re: Beginnen met fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:10

Als je echt een fanatieke hobby wil gaan maken van fotografie, dan zou ik de stap zetten om te sparen voor een digitale spiegelreflex camera en een set goede objectieven.

Wil je af en toe wat leuks fotograferen, dan kun je met een compactcamera of systeemcamera ook prima uit de voeten.

Verder zou ik adviseren om te gaan lezen over fotografie.
Dat kan in boeken, maar ook op internet kun je heel veel (gratis) info vinden om je op weg te helpen.
Kijk vooral goed naar de basis van fotografie, zodat je om kunt gaan met begrippen zoals ISO, Sluitertijd en Diafragma.
Want als je dat beheerst, dan kun je gemakkelijk door blijven groeien, omdat je in je eigen foto's zelf foutjes kunt opsporen en oplossen.

Het is zonde om honderden euro's uit te geven aan apparatuur om daarna alleen gebruik te maken van de automatische stand. Haal alles uit wat er in zit en verdiep je in hoe een camera werkt.

Daarna is het een kwestie van héél veel fotograferen.
En de snelste manier om te leren, is om goed te blijven kijken. Neem niet zomaar 100 foto's, maar maak alleen een foto als jij van mening bent dat het ook echt een mooi beeld oplevert. Zo niet, blijf dan zoeken tot je wel een compositie/uitsnede hebt gevonden die de moeite waard is.

Vanuit een mobiel is de overstap naar iedere spiegelreflex camera al een enorme stap voorwaarts.
Je kunt beginnen met het goedkoopste instapmodel. Dan kun je wat meer wennen aan fotografie voordat je nog meer geld stopt in je hobby. Upgraden kan altijd :)