Halstertouw zelf gemaakt, hij blijft elastisch help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Halstertouw zelf gemaakt, hij blijft elastisch help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:50

Als echte crea bea leek het mij leuk om een halstertouw zelf te vlechten/knopen, maar nu hij af is zit ik met een probleem: er zit te veel rek in. Op zich geen probleem om ermee met een paard van A naar B te lopen, maar als ik paardlief wil bijsturen/corrigeren dan rekt het halstertouw mee met mijn beweging, ipv dat er druk komt te staan op het halster. Niet handig enzo.

Mijn halstertouw is rond geknoopt van 4 strengen nylon paracord (550 type III), wat doe ik fout? :D

Seven

Re: Halstertouw zelf gemaakt, hij blijft elastisch help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:58

Heb je een foto
Het klinkt alsof je hem te los hebt geknoopt/gevlochten waardoor hij kan rekken

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:04

Goed idee, foto komt er zo aan, paar minuutjes

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:18

Dit is hem (nouja, een deel er van, maar als ik verder uit zoom dan zie je niks :+ )

Afbeelding

Iets meer ingezoomd
Afbeelding

En dit is het probleem dat ik tegen kom, wanneer er op beide uiteinden kracht komt te staan dan rekt de boel uit elkaar:
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:30

Dat komt inderdaad door de ruimte in deze soort knooptechniek dat moet je wel heel strak doen wil je geen rek krijgen. Wellicht een andere vlecht of toch strakker proberen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:40

Wel een heel mooi koord!
En eventueel een niet rekbare kern erin verwerken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:47

Probeer het de volgende keer eens met een vierkante vlecht, 8 strengen (onder 4 over 4). Mooi effect, gegarandeerd geen rek.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:51

Wat een gaaf ontwerp! Strakker vlechten geen optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:55

Ik las op een amerikaanse site dat ze paracord wassen/droger om rek er uit te krijgen (het krimpt dan ook wat), meestal vooraf, maar soms werkt achteraf beter. Optie is dan om dat nu met het gevlochten touw te doen om de rek en speling er uit te krijgen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:34

heel leuk gedaan, maar ik vrees idd ook dat je met deze techniek "gedoemd" bent om rek te krijgen. Ziet er scoubidou-achtig uit ?
Vind deze erg mooi, maar volgende keer zou ik ook een vierkante/ronde vlecht met 8 strengen proberen, zoals Kuggur voorstelt. Ik heb er zelf het geduld niet voor, maar als je graag crea bea bent, dan moet dat geen probleem zijn. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 19:27

Heel fijn al deze tips, hier kan ik wat mee :) bedankt!!

Jokari dit is inderdaad dezelfde knoop die ook gebruikt wordt bij scoubidou, ik heb ook naar kumihimo vlecht technieken gekeken maar deze knoop leek mij steviger dan een vlecht, hij blijkt alleen tegen te vallen in de praktijk hihi!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:42

Kumihimo echt niet gebruiken voor een halstertouw. :D Ik heb dat in het verleden gebruikt voor showhalsters, erg leuk, maar no way dat ik die halsters buiten een omheinde ruimte durfde te gebruiken. :D Zat idd beetje teveel speling op.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:20

Ja dat heb ik met mijn huidige touw dus ook, zo op het terrein op stal zou het op zich kunnen, paardlief is braaf zat maar daarbuiten vind ik het niet verantwoord om dit touw te gebruiken :+ ik ben hem ook weer uit elkaar aan het halen (is meer werk dan in elkaar knopen, zucht) zodat ik met ditzelfde touw nog een poging kan wagen. In zijn huidige staat kan ik er toch niks mee.

Is het deze vlecht die jullie (Jokari, Kuggur) bedoelen?
http://www.seekyee.com/Slings/howtos/8strand1.htm

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 03:10

Yep, realiseer me een fout in mijn post, moet zijn onder twee over twee, ipv vier.
Met twee kleuren kun je aardige patronen maken, langgestreept of spiraal, afhankelijk van hoe je de kleuren sorteert. Vlecht aardig vlot weg als je de routine te pakken hebt. Heb zo onder andere een robuuste hondenlijn gemaakt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 11:20

Het plan voor voorlopig is nu als volgt: het touw vooraf behandelen (om de rek eruit te halen), en dan ga ik de vlecht nog een keer proberen, gisteravond heb ik hem geoefend op een restant touwtje en die vlecht is goed te doen! Die vlecht verbruikt ook minder touw dan een knoop dus dat is ook een voordeel :D

Ik laat nog wel weten hoe het af loopt :j !

Ps ik zag dat ik was vergeten om te antwoorden op sommige reacties: knopen met een kern heb ik wel eens geprobeerd, maar dat resulteerde in een rekbare 'hoes' van geknoopt touw die los over die kern heen en weer bewoog, dat werkte helaas ook niet prettig. Strakker knopen was nog een mogelijkheid, heb ik geprobeerd en dat werkte wel iets beter maar eigenlijk nog net niet voldoende. Ik hoop nu dat vooraf het touw koken (om de rek eruit te halen) voldoende zal zijn :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:22

Ben benieuwd!
Succes ermee!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:17

Ik ben benieuwd naar de resultaten van het koken, wist niet dat dat kon helpen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:35

Nou ik baal er een beetje van, ik kreeg het idee dat het koken wel iets hielp, maar het is niet voldoende. Volgende keer ga ik maar ander touw halen... Dat vind ik wel jammer want ik vind de kleuren van dit touw juist erg leuk, mooi helder en er zit ook reflectie in. Maar helaas, volgende keer beter

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:44

En als je het oprekt tijdens het drogen?

Dat werkt prima bij dingen waarbij je het niet wilt ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:51

Jammer! Het was inderdaad erg mooi :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:37

Telpeva schreef:
Nou ik baal er een beetje van, ik kreeg het idee dat het koken wel iets hielp, maar het is niet voldoende. Volgende keer ga ik maar ander touw halen... Dat vind ik wel jammer want ik vind de kleuren van dit touw juist erg leuk, mooi helder en er zit ook reflectie in. Maar helaas, volgende keer beter

In elk touw zit rek, ik denk dat het meer het idee is dat het niet sterk genoeg is.
paracoord is nylon, door heet te wassen (60 graden) is er inderdaad iets krimp. maar in gebruik verdwijnt dat weer.

Ik heb veel paracoord gevlochten tot 20 strengen aaneen. De techniek is dat je redelijk strak moet vlechten om weinig rek te krijgen. als je hol vlecht heb je ook meer rek als dat er een kern in zit.
afgezien van rawhidebraiding is het meeste wat ik voor paarden zie vaak plat gevlochten.
Toch omdat het prettig is als het flexibel aanvoelt, in plaats van hard en stug.

Hoop dat je er iets aan hept en een middenweg vind die jouw past.