[VRAAG] card reader canon 550D slr kapot, advies nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

[VRAAG] card reader canon 550D slr kapot, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 20:27

Hey allemaal,

Ik fotografeer hobbymatig vrij fanatiek. Ik heb een canon 550D slr en die bevalt mij eigenlijk tot nu prima. Het probleem is dat sinds kort hij geen enkele sd kaart meer kan lezen en dus zegt dat er geen kaart aanwezig is. Ik ben hiermee naar een goede fotozaak geweest en die zeiden dat de card reader kapot was en zeer waarschijnlijk vervangen moet worden. Zij vertelden mij daar dat die reparatie zeer waarschijnlijk boven de 200 euro uit gaat komen. Van dat bedrag schrok ik uiteraard even. Ik heb verschillende zaken gebeld, maar die zeiden allemaal dat ze eerst de camera moesten zien en open halen. Mijn eerste vraag aan jullie is of mensen hier ervaring mee hebben en wat het voor jullie gekost heeft?

Mijn vraag stel ik uit de overweging dat als dit gemaakt moet worden voor dit bedrag, ik voor datzelfde geld een canon occasion kan krijgen, die een stukje beter is dan mijn huidige camera. Mocht het dus op dat bedrag uit gaan komen, dan ga ik liever voor een nieuwe gebruikte SLR. Ik heb bij verschillende zaken advies ingewonnen over wat voor een camera dan geschikt zou zijn, maar ik wil graag ook jullie advies weten.
Mijn eisen aan een slr camera zijn:

- beslist een canon.
- niet boven de 250/300 euro (gaat een occasion worden dus).
- beter (in prestaties) en nieuwer dan mijn canon 550D. Ik was in principe tevreden met mijn huidige camera, maar ik liep wel al een beetje tegen de grenzen van mn camera op.
- niet veel zwaarder en groter dan de 550D.
- handmatig de witbalans kunnen instellen.

Gezien ik echt door wil gaan met fotografie en er misschien nog echt wat mee wil gaan doen, weet ik dat het verstandiger is even te gaan sparen en een echt goede nieuwe camera te kopen. Daar is zeker ook wat voor te zeggen! Ik ben alleen sinds kort werkloos geraakt en ik heb geen zicht op echt genoeg verdienen om te gaan sparen. Fotograferen is momenteel zo ontzettend belangrijk voor mij (ik zit in een burn-out), het werkt therapeutisch. Daarom is het niet slim om deze hobby nu een jaar of twee te laten liggen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Sani

Re: [VRAAG] card reader canon 550D slr kapot, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:42

Binnen je budget is de 1200D de enige optie. (Als je deze nieuw wilt aanschaffen).

Bij bv een fotokonijnenberg wordt een 600D aangeboden als occasion, maar deze stap zou ik persoonlijk nemen (van 550-600, grootste verschil is een klapschermpje :+). Deze twee liggen behoorlijk dicht bij elkaar.

Als je, zoals je zelf benoemt, er echt verder mee wilt zou ik persoonlijk doorsparen (of bij wijze van een 'goedkopere' occasion halen). De body's die binnen je budget vallen zullen ook snel de grens bereiken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:49

Er is een centraal topic hiervoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:27

Ik zou toch de body even naar Canon Nederland brengen voor reparatie.

En stap verder dan de 550D, dan ga je naar de semi professionele modellen. En die gaan qua prijs al snel richting de 1.000,- euro (voor alleen de body). Tweedehands ongeveer 50% daar vanaf, dus ongeveer 500,- euro.

Die camera's die wat meer kunnen dan je huidige model, zullen dan ook vaak wat groter/steviger zijn.

Handmatig witbalans instellen kan op de meeste spiegelreflex camera's. Misschien uitgezonderd de absolute instapmodellen in de laagste prijsklasses die alleen automatische standen hebben.
In ieder geval vergelijkbare modellen zoals die van jou, en zeker op de modellen die M, Av, Tv en P optie hebben voor handmatig en semi-handmatig instellen.
Dus daar hoef je niet specifiek op te letten.

Een defecte cardreader is een relatief simpele "operatie" voor je camera.
Het zijn maar een paar schroeven en dan de nieuwe cardreader die erin moet.

Mijn cardreader heeft ooit "los" gezeten (had ik zelf niet eens in de gaten). Kwamen ze toen achter bij een jaarlijkse controle bij Nikon. Die hebben ze toen gratis voor me vast gezet.
Een nieuwe plaatsen is ook zo gepiept. En je kunt altijd om een prijsopgave voor de reparatie vragen bij Canon :)

Ik denk niet dat het veel zin heeft om naar een foto winkel te gaan met je camera, want zij zullen 'm ook gewoon naar Canon op moeten sturen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:14

@Courses: Ah, welke dan? ik heb gezocht maar kon niet echt wat vinden...
@Femke: Dankjewel voor je uitgebreide advies! Mijn camera is opgestuurd naar Canon en ze kwamen inderdaad op een hele hoge prijsopgave. Dus toch voor een " nieuwe" gegaan.
Na lang wikken en wegen is het een eos 100D geworden. Het was een outlet model van Canon dus zeer scherp afgeprijsd. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee!