Leren tekenen, wat heb ik nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Leren tekenen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:09

"Als je echt je best doet haal je heus een 6!"

Ik hoor het ze nóg zeggen, op de middelbare school. Jaja. >;)
Helaas was ik de kneus die heus haar best deed maar toch 4-en haalde. Mijn conclusie was dat ik geen enkel tekentalent had en daarmee was de kous af.

Maar stiekem vind ik het wel leuk en zou ik het graag beter kunnen. Vandaag zat ik een beetje te klooien, en eigenlijk viel het me niet eens tegen. Mijn mens leek op een mens! Ik denk dus dat ik het best wel kan leren als ik er regelmatig op oefen. Een wondertalent ben ik gerust niet, maar het lijkt me zo leuk als ik op papier kan zetten wat ik in m'n hoofd heb.

Maar waar begin ik? Welke materialen heb ik nodig, zijn er goede websites om te bekijken, handige trucjes die ik zou moeten weten? Ik heb geen voorkeur qua onderwerp trouwens, ik ben allang blij als ik überhaupt iets herkenbaars op papier kan krijgen. :P

Nayomie

Re: Leren tekenen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:32

Het ligt eraan welke kant je op wilt. En welke stijl je wilt doen. Wil je realistisch doen, dan heb je andere potloden nodig dan wanneer je echt fantasy wilt doen.
Wil je met kleur te werk gaan? Grijspotlood? Digitaal? Pastel?

Voor grijspotlood gebruik ik zelf bryunzeel 12 set. Pastel gebruik ik faber castell. Dit merk heeft ook voor kleurpotlood naar kost wel wat. Anders kun je het altijd nog simpel houden met bryunzeel. Digitaal gebruik ik gimp.

Papier is ook handig, je zou een tekenwinkel kunnen bezoeken. Die hebben vaak verschillende soorten kleuren en formaten.

Verder is doorzettingsvermogen echt een punt. :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:35

Welle materialen je nodig hebt, dat hangt af van wat je wilt gaan doen. Verwacht alleen niet dezelfde kwaliteit van Action als van Conté of Derwent. Goed papier is ook aan te raden. Ga naar een tekenclubje, daar kan je veel van elkaar leren..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:36

Een schetsboek! Beste tip die ik ooit gekregen heb. Elke dag een beetje schetsen, schets wat je ziet/van foto's/voorbeelden/tutorials. Gum niks uit, maar laat de fouten zitten. Dan kun je later nog terugkijken, en zo leer je ze steeds sneller herkennen.

Qua potloden zou ik gewoon simpel beginnen, een standaard setje h en b potloden. Kneedgum is ook altijd handig om te hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:39

Vergeet ik het fenomeen oefenen nog te vermelden.. Blijf ermee bezig. Het gezegde is niet voor niets: oefening baart kunst. Ik probeer elke dag te tekenen, al is het maar een scribble van een grasspriet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:40

Een goed tekenboek kopen helpt ook.

gewoon oefenen . Daar leer je ook de basis opzetten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:46

Een trucje van een tekenleraar van mij was om een foto op de kop te houden en dan na te tekenen. Dat is een goede oefening! Zo leer je echt te tekenen wat op papier staat, en niet wat jouw hersenen er van maken.

Verder gewoon heel veel oefenen :j
Welke richting wil je op gaan? Realistisch.. Schetsmatig.. Manga.. Amerikaanse cartoonstijl.. Disneystijl.. Er zijn zo veel leuke tekenstijlen :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:56

Bedankt alvast! :)

ik denk dat ik vooral realistisch wil tekenen. Welke materialen ik uiteindelijk zou willen weet ik niet, maar potlood lijkt me het handigst om mee te beginnen? Ik hoef echt geen topkwaliteit spullen, maar ik kan me voorstellen dat het ook fijner en makkelijker werkt met 't juiste papier en fatsoenlijke potloden en gum. Ik wil het mezelf niet onnodig moeilijk maken, zeg maar.

Oefenen snap ik ja. :P Maar ik vind het leuk om te doen, en het is fijne afleiding tussen mijn werk door, dus dat komt wel goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:18

Als je met een gewone potlood wil beginnen dan zou ik een wat zachtere potlood nemen. Potloden zijn te koop van 6H tot 6B, waar 6H het hardst is en 6B het zachtst, en HB gemiddeld zoals de normale potloden die we altijd gebruiken om te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:22

Enthousiasme en doorzettingsvermogen! :D

Voor de rest heb je om te beginnen genoeg aan een potlood en papier. Zelf ben ik ook ooit begonnen met alleen een grijs potloodje, dat vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds prettig werken omdat je er snel mee kunt schetsen maar ook heel gedetailleerde tekeningen mee kunt maken. Foutjes zijn makkelijk uit te gummen (maar ga niet te enthousiast gummen want dan heb je kans dat je de tekening alsnog verknalt). En een bijkomend voordeel is dat je het makkelijk overal mee naar toe kunt nemen.
Als dat bevalt kun je altijd eens overwegen om kleurpotloden of krijt uit te proberen, waar je ook erg leuke dingen mee kunt maken trouwens. Nadeel is dat als je vooral veel 's avonds thuis bent de kleuren anders lijken dan bij daglicht, maar volgens mij bestaan er speciale lampen om daglicht na te bootsen. Zelf leer ik trouwens ook erg veel door te kijken naar werken van anderen. Op deviantart.com staat genoeg kijkvoer om inspiratie op te doen. Ook kun je daar leuke tutorials vinden trouwens.
Nouja, ik dwaal steeds meer af merk ik. :+

Leuk dat je wilt beginnen met tekenen in ieder geval! Ga lekker veel oefenen en laat je vooral niet ontmoedigen door andere kunstenaars, maar laat ze je inspireren. :j

Edit; misschien vind je houtskool ook wel leuk om eens te proberen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-15 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:23

Ik denk dat je je nog niet druk moet maken over je materialen, maar gewoon moet gaan oefenen. Of dat nu met een stift op een post-it is, met je balpen in je collegeblok, of met je dure Bruynzeelpotloden op peperduur papier; het belangrijkste blijft gewoon het oefenen.
Ik heb zelf het meeste geleerd van mijn 'doodles' tijdens colleges. Gewoon met een blauwe pen in mijn collegeblok. Ik maakte gewone basic vormen waarin ik schaduw probeerde toe te passen, maar ik heb ook mijn hele etui en alle gastdocenten ooit proberen na te krabbelen.

Al doende leert men!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:42

8nnemiek schreef:
Als je met een gewone potlood wil beginnen dan zou ik een wat zachtere potlood nemen. Potloden zijn te koop van 6H tot 6B, waar 6H het hardst is en 6B het zachtst, en HB gemiddeld zoals de normale potloden die we altijd gebruiken om te schrijven.

Neem aan dat je losse potloden bedoeld? Ik heb zelf namelijk t/m 9B. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:51

Ik bedoel inderdaad los in de winkel, daar liggen ze meestal t/m 6B :j
9B kende ik nog niet!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:37

Ligt er ook aan hoeveel je wilt uitgeven...
wil je goed tekenpapier kan je kijken naar merken als Srathmore, Moleskine etc.
Maar dan word het bijna zonde om te schetsen... (mijn strathmore boek ligt dus ook ongebruikt in de la, er staat 1 tekening in)
Goede potloden zijn fijn, bruynzeel heeft inderdaad prima potloden (zowel gekleurd als grijs)
Wil je goede gekleurde potloden, kom je bij prismacolors of polychromos of noem maar op uit, maar daar leer je net zoveel mee als met je doosje van de basisschool.

leren doe je door te doen, materialen maken daar vrij weinig voor uit.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:43

Motivatie. :D
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 04-11-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:44

Oh, dat denk ik ook niet hoor! Dat je alleen kunt leren met de juiste spullen. Ik ga nu ook echt geen duur papier kopen, alleen maar zonde :P Maar ik heb ook wel eens van die kleurpotloden in handen gehad waar nauwelijks kleur vanaf komt, zeg maar. Dat schiet ook niet op. Of een gum die alleen maar vlekken maakt.

Maar met wat verschillende potloden, een kneedgum, en een setje bruynzeel kleurpotloden kom ik vast al een heel eind voor nu?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:47

Zeker :D Als het mogelijk is kleurpotloden even te testen (bij de pet! ofzo) is dat heel fijn, dan kan jij aanvoelen wat je fijn vind tekenen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:49

Je hebt ook van die watercolorpotloden van Caran d'ache zijn ook wel fijn, net wat zachter en kleurvoller als gewone potloden maar niet zo duur als Polychromos of iets dergelijks. En natuurlijk gewoon goed tekenpapier, grijze potloden en een gum. :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:28

Mijn ervaring is wel dat je beter wat meer uit kan geven voor goede spullen, echter wel voor je serieuze tekeningen. Niets zo erg als gefrustreerd raken (daardoor motivatie verlies) dat het niet lukt, omdat de action pastelkrijt of kleurpotlood zijn kleur niet afgeeft aan het action papier!

Schetsen (dat doe ik veel!) doe ik met een simpel vulpotlood 0,7 mm, 2b. In kleine A5 schetsboekjes van de Bruna. Of op papier van Action. Voordeel van vulpotlood: blijft scherp.
Voor de grotere schetsen heb ik A2 en A3 schetspapier van de LTC uit Leiden. Die verkopen dat in hele dikke pakken. Die verkopen ook fotokarton. Werkt mooi met potlood/grafiet en houtskool.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:58

geduld :')

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:48

hannah41 schreef:
Motivatie. :D

Vergeet the golden rule niet: GEDULD! Rush je tekening niet.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:49

_Bitje_ schreef:
geduld :')

Jij was me voor... :')