[VRAAG] Onzekerheid creativiteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

[VRAAG] Onzekerheid creativiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:38

Herkenbaar denk ik bij veel mensen die creatief zijn; onzekerheid -O-

Ik merk dat ik de laatste tijd erg door mijzelf in de knoop loop. Ik heb 'leuke' ideeën, wordt hier helemaal happy van en enthousiast! Zie het dan al helemaal voor me, ben op zo moment dan ook helemaal overtuigd dat ik het zo kan maken en het helemaal goed komt. Ik ga super enthousiast de benodigde materialen kopen en dan... :\ het uitvoeren doe ik niet.

Eerst schoof ik het af doordat ik druk had met werk, moe ben, materiaal er nog niet is etc. maar als ik echt eerlijk ben ik gewoon extreem onzeker. Ik geef het eigenlijk al van te voren op als het op uitvoeren komt.
Vind dit eigenlijk ontzettend zonde niet alleen van materiaal maar ook van mijn 'leuke' ideeën die zo nooit tot uitvoering komen. En vooral ook omdat ik nooit mijn creatieve dromen/doelen kan bereiken omdat zonder iets te doen, te oefenen, nooit wat bereik.

Hoe doen anderen dit? Herken andere dit? Tips?

linnnh

Re: [VRAAG] Onzekerheid creativiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:46

Waarom niet gewoon iets maken en voor jezelf houden? Dan kun je eerst zelf kijken wat je ervan vindt en dan eventueel nog aan je ouders/partner laten zien.

De enige die jou kan afwijzen ben je zelf :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:46

Waarom ben je dan onzeker?
Stel dat het niets is, dan hoef je het toch niet te tonen aan andere?

Probeer anders eens gewoon losse dingen te maken, ergens beginnen en niets moet. Ik denk dat je te zeer in je hoofd zit dat het goed moet zijn. Kunst hoeft niet goed te zijn, het is ook een manier om je te ontspannen en om even in een andere wereld te kruipen. Als je dat gevoel er niet meer mee hebt dan ben je gewoon iets aan het maken maar zonder je echte creativiteit er in te steken. Het moet vooral fijn zijn.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:48

Leg je niet gewoon de lat te hoog voor jezelf? Wat maakt het nou uit, ook al mislukt het faliekant, dan heb je vast nog plezier gehad met het maken! Dáár gaat het om!

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:49

Het klinkt mij meer in de oren als wat perfectionistisch? Dat je alles klaar hebt liggen maar niet durft te beginnen. Ben je dan bang dat het niet het gewenste eindresultaat gaat geven, of dat het niet lukt op de manier waarop jij het graag wil doen?

Bij mij blijven projecten ook erg lang liggen, sommigen komen nooit af, en anderen pas na een paar jaar. Het probleem is soms dat ik niet goed weet hoe ik moet beginnen (kastje voor de eerste keer opknappen), of dat ik er even geen zin of inspiratie voor heb (scrapbook), maar niet dat ik bang ben dat het mislukt.
Dat is juist het leuke van een hobby toch? Daar hoef je niet te presteren en mag het zolang duren als je zelf wilt ;)
Geef jezelf die vrijheid zou ik zeggen! Ga gewoon aan de slag en als het leuk wordt is dat mooi meegenomen, en als het mislukt gooi je het gewoon weg of maak je er iets anders van.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 12:48

Dankjullie voor jullie reacties :)

@linnnh Als ik het aan bv vriendinnen laat zien zijn hun super enthousiast. Wat super lief is natuurlijk van hun maar maakt niet dat ik het zelf mooier vind of minder teleurgesteld ben.

@Leen Je zegt precies hoe het voor mij voelt. Het moet inderdaad goed zijn en dat maakt de drempel om te beginnen misschien ook zo hoog. Vooral omdat ik andere zulke mooie dingen zie maken en toch minstens net zo goed wil zijn als ik wat maak. Wat onrealistisch is wat ik wel besef want ze oefenen vaak al jaren en je ziet niet hun mislukte pogingen. Maar zo voelt het soms niet.
Moet het toch anders proberen te zien en zoals je zegt gevoel dat het goed moet zijn moet los laten.

@jorretje Ik denk dat ik meer gericht ben op het eindresultaat. Dus voor mij maakt het wel uit dat als het faliekant mislukt en voel me dan eerder teleurgesteld dan dat ik nog plezier heb van het proces.

@Jors Perfectionisme lijkt inderdaad te zijn. Ik weet wel dat ik het in theorie kan, weet ook vaak wel hoe, maar ben toch denk ik bang dat niet wordt zoals ik in mijn hoofd heb.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:13

Nou, ik zou zeggen, ga eens iets maken wat expres moet mislukken :D
Misschien krijg je dan het plezier in je creatieve projecten weer terug?
Iets maken wat moet mislukken is echt heel grappig om te doen, omdat er totaal geen druk op ligt.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:18

Oh, ik herken dit zo erg!
Ik heb zo eens van sculpey een hele grote draak geboetseerd, die nog best was gelukt, en wilde dus de vleugels met stof doen... Nu raad je het al: hij heeft nog steeds twee ijzerdraadjes uit z'n rug steken. :')
"Want ik kan de juiste stof niet vinden".

Daarnaast ben ik ook altijd bang dat iets mislukt. Ik vind het dan altijd zo'n zonde van het materiaal wat ik erin heb gestoken. Met schilderen en tekenen niet zo erg, maar met naaien en boetseren dus wel. Het eindresultaat is voor mij belangrijk, en zodra het erop lijkt dat het niet lukt haak ik af. Echt vermoeiend, en heel moeilijk om je overheen te zetten.

Ik vind de tip van Jors goed! Iets maken wat expres moet mislukken. Een beetje het 'Wreck This Journal' idee?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:22

Hier ook een perfectionist, die echter wel ergens begint maar algauw ophoud. :+
Waar ik wel achter ben gekomen, is dat je het gewoon moet doen. En juist veel lelijke dingen maken!
Gewoon blijven doen, doen, doen. Tegen jezelf zeggen, nu ga ik iets maken, en ik maak het af, of ik het nou ga haten of niet.
Overigens moet je nooit je werk haten, maar het gewoon zien als een stap vooruit. Wat je vooral niet moet doen, is er vanuit gaan dat het perfect wordt. Want dat wordt het toch niet. Zelf zul je altijd ergens iets ontdekken waar je niet zo blij van wordt. Maar dat is helemaal niet erg. :D
Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het namelijk in het vervolg gaat en hoe eerder je blij wordt met je eigen werk.
Zelfde eigenlijk met alles wat je goed onder de knie wilt krijgen (al is het maar mentaal en ben je eigenlijk al zo goed als Dali was), kilometers maken. Maar dan met een potlood, penseel, naald, whatever jij in je hoofd hebt. :)

Het zit in je hoofd, niet op het papier. :Y)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:50

@Jors Ga ik proberen! Vind wel goed idee, merk wel meteen dat ik bezig ben met ideeën wat ik ga maken/ eindresultaat :+

@marley93 Lotgenoot :) herkenbaar hoor. Ben ook in staat om iets niet te maken omdat materiaal duur/moeilijk verkrijgbaar etc. en dan toch maar niet doe.
Ik ben ooit begonnen met wreck this journal maar dat was geen succes :') wil hem mooi maken en houden ipv hem onder de douche meenemen.

@Suliko :) ah ook een ervaringsdeskundige. Je hebt denk ik helemaal gelijk, want zo gauw ik niet doe blijf ik in die cirkel hangen. Vind wel moeilijk hoor om zoals je zegt iets te maken met gedachten of nou mooi is of niet. Maar eindresultaat dat ik tevreden wordt met mijn eigen werk goh dat zou ik wel echt graag willen :)

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:42

Leuk! Plaats je hier een foto van hoe mooi het mislukt is? :D
En ik herken het verder helemaal hoor, het niet afmaken of ergens niet eens aan beginnen omdat het misschien niet gaat worden wat je wilt. Maar eigenlijk is het zo zonde om je daardoor tegen te laten houden.
Als ik me soms bedenk wat ik allemaal al voor moois had kunnen maken (naast alle mislukte versies) als ik gewoon aan de gang was gegaan en me niet door mezelf had tegen laten houden dan vind ik dat best jammer.
Maar goed, elke dag weer een kans voor een nieuwe start!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:06

8Eveline schreef:
@Suliko :) ah ook een ervaringsdeskundige. Je hebt denk ik helemaal gelijk, want zo gauw ik niet doe blijf ik in die cirkel hangen. Vind wel moeilijk hoor om zoals je zegt iets te maken met gedachten of nou mooi is of niet. Maar eindresultaat dat ik tevreden wordt met mijn eigen werk goh dat zou ik wel echt graag willen :)

Heel logisch hoor, ik vind het ook nog steeds heel erg lastig om het gewoon te gaan doen. Maar merk wel dat ik op die manier sneller geneigd ben weer iets te maken. En, tijdens het maken, leer je toch weer dingen die je in het vervolg weer meeneemt. En ik denk dat dat de punten zijn waar je vooral tevreden over moet zijn. Het geheel kan je misschien niet aanstaan, maar je zal wel dingetjes tegen komen die wél goed gingen. :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:39

Hhahaha, ik heb niet eens een WTJ gekocht, want ik vind het zonde van mijn geld om zo'n boek dan om zeep te helpen. :D
Ik heb nu toevallig een paar oude My Little Ponies op de kop getikt, die wil ik gaan customizen. Ik heb dat een paar jaar geleden al geprobeerd, maar toen kon ik nergens haar vinden... En nu ik daar een site voor heb gevonden ben ik druk bezig een ontwerp te maken enzo. Ik heb toch nog 3 weken te doden voor mijn stage begint.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 15:46

Jors schreef:
Leuk! Plaats je hier een foto van hoe mooi het mislukt is? :D
En ik herken het verder helemaal hoor, het niet afmaken of ergens niet eens aan beginnen omdat het misschien niet gaat worden wat je wilt. Maar eigenlijk is het zo zonde om je daardoor tegen te laten houden.
Als ik me soms bedenk wat ik allemaal al voor moois had kunnen maken (naast alle mislukte versies) als ik gewoon aan de gang was gegaan en me niet door mezelf had tegen laten houden dan vind ik dat best jammer.
Maar goed, elke dag weer een kans voor een nieuwe start!

Nou hierbij :+
Spoiler:
Afbeelding

Wist niet eens waar ik moest beginnen, want normaal begin ik altijd met beeld in hoofd van wat het moet worden. Maar wat van beeld heb als iets moet mislukken? Dus na veel toch nadenken besloten dan maar copic te pakken die je niet kan uitgummen en dan maar roze }>
Maar werkt wel als je moet mislukken, want dat is nu ook, maar heb wel al meer gedaan dan ik afgelopen weken heb getekend
Maar zo ervaar ik het ook, als ik bedenk wat ik had kunnen maken als ik gewoon aan de gang was gegaan :\ ontzettend zonde.

@Suliko uhu je hebt helemaal gelijk want als ik niks doe kan ik ook nooit 'beter' worden. Maar zal denk ik ook netals jou moeilijk vinden om gewoon te gaan doen. Moet leren postief te zijn inderdaad over wat wel goed ging. Vond bv. net de manen van paard leuk om te maken (ondanks dat ze crap zijn :o )

@marley93 :o Ik heb ook nog MLP liggen van jaren terug, zulke leuke dingen gezien op web maar nooit 'aan toe gekomen'. Heb namelijk in theorie genoeg materiaal liggen om het te maken.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:08

Dat heb je snel gemaakt! Leuk hoor, hij kan nog wel wat mislukter geloof ik ;)
Maar goed om je het te realiseren, dat is de eerste stap op weg naar verandering.

Ik vond nog een mooie quote:
Afbeelding

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 11:05

@Jors. Mooie quote. Inderdaad niet bang zijn te falen, moeilijk hoor!

:) Ik heb net weer een leuk project bedacht (naai project dit keer) en ga proberen dit keer het positief te benaderen en ook uit te voeren dit keer zonder dat ik nare gevoel krijg dat het 'mislukt' is als niet perfect is.
Moeilijk hoor, maar moet hier echt bewust mee bezig zijn.