[VRAAG] Kleurenprofielen LR / PS... Help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

[VRAAG] Kleurenprofielen LR / PS... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 14:33

Afgelopen voorjaar heb ik een nieuwe laptop én meteen maar een (hele) goede externe monitor gekocht met hoge resolutie en kleurhelderheid.
Perfect voor fotobewerking! Toch?

Scherm gekalibreerd, Lightroom en Photoshop op mijn laptop en lekker foto's bewerken.
Ja, werkelijk prachtige kleuren. Lekker experimenteren met de programma's (hiervoor gebruikte ik de RAW convertor van Canon en Photoshop voor 'de rest'). En heel blij met het resultaat.

Tot ze Facebook of Bokt op gaan. -O-
Ik heb meer dan niet dat de foto's grauw, flets en absoluut niet in benadering van de kleuren op mijn scherm op internet staan. Niet als ik ze op mijn laptopscherm (eveneens gekalibreerd) of computerscherm bekijk, maar wel als ik Bokt of Facebook open met mijn mobiel of iPad. En tja... klanten zullen ze ook zo zien... Of zetten ze op Facebook en anderen zien ze zo. Het Bokt-deken-kleur verhaal was ook wel erg tekenend voor het probleem.

Terwijl er voorheen wel eens kleurverschil zichtbaar was maar niet in zo'n wereldgroot verschil :?

Inmiddels ben ik erachter dat het met het kleurenprofiel te maken heeft, dat ik de foto in sRGB moet opslaan. Nou prima.
Maar de foto's worden bizar lelijk als ik ze in dat profiel opsla. Vreemde kleuren, te grauw of juist veel te hard, raar contrast.
Inmiddels foto's die wel in sRGB zijn opgeslagen geopend op mijn scherm in PS, ook totaal niet overeenkomend met de werkelijke kleuren. Dus nu snap ik er werkelijk helemaal niks meer van :?

En dan zie ik foto's op Bokt van andere fotografen die zowel op mijn schermen als op mijn telefoon/iPad prachtig van kleur zijn en dan denk ik: hoe?? Wat is het geheim? :D Wat zie ik over het hoofd?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik ben er enorm onzeker over geworden qua opleveren van foto's..
Laatst bijgewerkt door Muurp op 06-10-15 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd, titel verkort.

Anoniem

Re: Kleurenprofielen LR / PS... Met mijn handen in het haar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:01

Welk profiel heb je ingesteld in Photoshop en Lightroom? Je kunt wel in een bepaald profiel opslaan, maar als je niet in dit profiel aan het nabewerken bent zie je inderdaad andere kleuren.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:39

Laat alle bewerkingen corresponderen in je gekozen kleurprofiel op je camera (sRGB of Adobe RGB). Wat WiancaR dus ook zegt. Dan moet het goed gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:25

Goede tips hierboven.
En los daarvan; hou er ook rekening mee dat mobieltjes en tablets eigenlijk nooit gekalibreerd worden.
Maar dat ook internet browsers vaak geen kleurprofielen gebruiken tenzij je dat zelf instelt.

Dus ook je internet browser op je eigen laptop zou je nog kunnen instellen met een plug-in voor het juiste kleurenprofiel :)