Het feit dat ht in een passepartoutje zit en ingelijst is door een kunsthandel zou kunnen betekenen dat het een originele druk is. (Welke handelaar touwens?)
Het is dan een zeer waarschijnlijk een ets of een gravure. Ik ga er van uit een ets gezien de tijd waarin deze kunstenaar leefde.
Met een goede close-up kan ik dit wel zien maar kan lastig uitleggen hoe je het kan zien.
Ik zal sowieso het verschil tussen beide uitleggen:
Een gravure wordt gemaakt door met een naald diep in een plaat te krassen. Je steekt het koper er als ware uit. Hierdoor kan je alleen vrij rechte lijnen maken. Het is moeilijk de lijn heel krom te maken of meerdere kanten op te bollen. Het uiteinde van de lijn loopt doorgaans in een punt af.
In deze plaat wordt inkt gewreven en deze wordt door de pers gehaald. Je kan een flinke oplage maken, maar niet onbeperkt.
Een ets is een 'nieuwere' techniek. Hierbij wordt de plaat heel glad gemaakt en vervolgens afgestreken met een laagje met een soort van spul als asfalt. Vervolgens kan je hier met een naald een tekening in maken. Dit is veel flexibeler dus de lijnen zijn doorgaans veel bochtiger. Vervolgens wordt de plaat in het zuur gehouden en zullen alleen de plekken waar met de naald is gekrast zal uitbijten in de plaat. Daarna haal je de asfalt laag weg en heb je een plaat met een tekening er in. Deze kan je dan weer inwrijven met inkt etc.
Ik denk dat het een ets zal zijn omdat de lijnen in deze tekening ook vrij hobbelig lijken en in deze tijd veel geëtst werd. Etsen is ook veel makkelijker.
Daarnaast kan het nog een gewoon ordinaire kopie zijn. Gewoon digitaal gedrukt. Je kan zien of het een originele diepdruk is doordat de plaat altijd flink in het papier geperst is. De randen van de plaat moeten dan te zien zijn in het papier. Maar waarschijnlijk zit jouw tekening in een passe-partout map en kan ik niet aanraden deze los te maken. Door aan het passe-partout, laat staan het papier te zitten breng je onherroepelijk schade toe.
*o en dat met je vinger er over heen gaan, wil je me beloven dat nooit meer te doen? Dat doet echt heel veel pijn aan mijn hart als kunsthistoricus.
Je passepartout en lijst enzo zijn allemaal speciaal zuurvrij. Jouw vingers alles behalve. Wanneer je er aan zit zonder handschoentjes zorg je er voor dat het op lange termijn kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 24-09-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt