[VRAAG] Hoe herken ik een ets, grafure, steendruk etc ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

[VRAAG] Hoe herken ik een ets, grafure, steendruk etc ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:11

Ik heb gisteren in de kringloop winkel een leuk plaatje gekocht. Er is veel moeite gedaan het in te lijsten, er zit een passé partout omheen met zijden bekleed en het is ingelijst door een kunsthandel in Amsterdam.
Ik heb de lijst open gemaakt omdat ik altijd nieuwschierig ben wat er achter zit :D
Het gaat om een werk van Willem sr. Steelink , het heet : Voor den Arbeid
Op internet kwam ik het al tegen in een museum. Die van mij zal dus iets van een ets of steendruk ofzo zijn.
Maar hoe herken ik dat ? Als ik mijn finger over het werk heen haal, is mijn finger zwart. Verder lijkt het gemaakt te zijn met allemaal hele kleine lijntjes.
Het gaat om dit werk :

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Meloen op 06-10-15 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:05

Het feit dat ht in een passepartoutje zit en ingelijst is door een kunsthandel zou kunnen betekenen dat het een originele druk is. (Welke handelaar touwens?)

Het is dan een zeer waarschijnlijk een ets of een gravure. Ik ga er van uit een ets gezien de tijd waarin deze kunstenaar leefde.
Met een goede close-up kan ik dit wel zien maar kan lastig uitleggen hoe je het kan zien.

Ik zal sowieso het verschil tussen beide uitleggen:

Een gravure wordt gemaakt door met een naald diep in een plaat te krassen. Je steekt het koper er als ware uit. Hierdoor kan je alleen vrij rechte lijnen maken. Het is moeilijk de lijn heel krom te maken of meerdere kanten op te bollen. Het uiteinde van de lijn loopt doorgaans in een punt af.
In deze plaat wordt inkt gewreven en deze wordt door de pers gehaald. Je kan een flinke oplage maken, maar niet onbeperkt.

Een ets is een 'nieuwere' techniek. Hierbij wordt de plaat heel glad gemaakt en vervolgens afgestreken met een laagje met een soort van spul als asfalt. Vervolgens kan je hier met een naald een tekening in maken. Dit is veel flexibeler dus de lijnen zijn doorgaans veel bochtiger. Vervolgens wordt de plaat in het zuur gehouden en zullen alleen de plekken waar met de naald is gekrast zal uitbijten in de plaat. Daarna haal je de asfalt laag weg en heb je een plaat met een tekening er in. Deze kan je dan weer inwrijven met inkt etc.

Ik denk dat het een ets zal zijn omdat de lijnen in deze tekening ook vrij hobbelig lijken en in deze tijd veel geëtst werd. Etsen is ook veel makkelijker.

Daarnaast kan het nog een gewoon ordinaire kopie zijn. Gewoon digitaal gedrukt. Je kan zien of het een originele diepdruk is doordat de plaat altijd flink in het papier geperst is. De randen van de plaat moeten dan te zien zijn in het papier. Maar waarschijnlijk zit jouw tekening in een passe-partout map en kan ik niet aanraden deze los te maken. Door aan het passe-partout, laat staan het papier te zitten breng je onherroepelijk schade toe.

*o en dat met je vinger er over heen gaan, wil je me beloven dat nooit meer te doen? Dat doet echt heel veel pijn aan mijn hart als kunsthistoricus. :o Je passepartout en lijst enzo zijn allemaal speciaal zuurvrij. Jouw vingers alles behalve. Wanneer je er aan zit zonder handschoentjes zorg je er voor dat het op lange termijn kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 24-09-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:23

Ik zit nog even te zoeken, maar het is wel echt een leuk werk hoor! Steelink is best een een goede kunstenaar en werkt in traditie van de haagse school. Vandaar dat het Teylers museum ook wat werk in haar collectie heeft waaronder een druk van de zelfde als die van jou zoals je al had gezien.

Ik kan niet vinden hoeveel er vaak van zijn werk gedrukt werd. Heel misschien staat of stond het er wel op. Ik kan dus niks zeggen over - mits het inderdaad een originele druk is waar ik naar jouw beschrijving wel van uit ga - wat dat dan ongeveer waard is. Daar zijn wel zo veel factoren van afhankelek (Niet alleen hoeveel er zijn gemaakt, maar ook hoeveel werk Steelink heeft gemaakt, hoe de rest van zijn werk in de markt ligt momenteel, de kwaliteit van de druk, de staat van het werk nu en provenance.)
Grote kans dat het niet veel meer dan een 50 euro is. Maar dat doet er in mijn opinie ook niet zo heel veel toe. Het is in elk geval een heel mooi beeld, heen netjes gemaakt en heel typisch voor die tijd. Echt een goede vondst!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:30

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:31

Dit is een hele leuke vraag waar ik als studente kunstgeschiedenis best even antwoord op wil geven! :D Heb ik net een hele reactie getypt, zie ik dat iemand me voor is. hihi!

In het Teylers is inderdaad ook een druk van deze prent aanwezig. De techniek is staalgravure en ets, dus je kunt er rustig van uitgaan dat deze technieken zijn gebruikt. Dat is de foto die je in de openingspost hebt geplaatst, toch? :) Door jouw omschrijving krijg ik ook de indruk dat het best een originele prent kan zijn.
Is jouw prent anders dan de prent in het Teylers? Of exact hetzelfde?

Aan de lijnvoering is de techniek inderdaad af te lezen, maar dit is niet gemakkelijk als je het verschil niet weet hihi.

ik zou goed kijken of je een 'moet' ziet, een drukrand in het papier zoals hoefijzer hierboven heeft beschreven :)
En inderdaad, niet met je vinger over het papier gaan... :oo
Het is hoe dan ook een mooie prent, fijn werk! :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:23

Super leuk jullie antwoorden !
Mij maakt de waarde niet zoveel uit, ik vind het altijd leuk om te denken waar zoeits vandaan komt en hoe het tot stand is gekomen. Voor die 5 euro heb ik een hoop lol, kan er uren naar kijken.
Zo stond hij in de winkel

Afbeelding

Naam kunsthandel, Th. Kolder amsterdam

Afbeelding

Uit de lijst

Afbeelding

Zoveel leuke details
Afbeelding

Afbeelding

Letsdunit

Re: Hoe herken ik een ets, grafure, steendruk etc ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:25

Dames het is een staalgravure volgens een plaatselijke kunsthandelaar. Waarde kreeg ik er niet echt uit, man had meer interesse in het verkopen van een mooie lijst :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:33

Haha, dan zal de waarde niet erg hoog zijn, toch een leuk stuk!

Haarbal

Re: Hoe herken ik een ets, grafure, steendruk etc ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:14

Nog een student Kunstgeschiedenis die iets wil toevoegen :P

Als het een echte afdruk is, hoeft het geen orgineel te zijn. Drukplaten gaan maar een beperkt aantal keer mee, en van hele populaire etsen/gravures werden meerdere platen gemaakt. Dat gebeurt nu nog steeds, zo drukt het Rembrandthuis "echte etsen" van Rembrandt, met moderne platen.

Grappig misschien om te weten dat afdrukken de hele wereld over gingen, ze waren een stuk goedkoper dan schilderijen en een stuk handzamer. Zo kon een kunstenaar zoals Rembrandt in heel Europa beroemd worden; door zijn etsen en niet zozeer door zijn schilderijen!