[CENTRAAL] Klopt mijn schets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmerd

[CENTRAAL] Klopt mijn schets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 13:42

Welkom in het schets topic!

Je kent het wel, je bent klaar met je schets, neemt een stapje achteruit en kijkt nog een keer goed naar wat je op papier hebt gezet. Klopt het wel wat je hebt getekend? Zit het oog wel op de juiste plaats? Zijn de benen lang genoeg? Voordat je de kleurpotloden, verf of gekleurde pixels uit de kast haalt wil je wel zeker weten dat de schets klopt.
Bij twijfel of je schets wel klopt, komt een fris paar ogen vaak goed van pas. Plaats hier je schetsen en laat andere bokkers er naar kijken!

Om het topic soepel te laten verlopen, hier een aantal richtlijnen;

Schets plaatsen:
- 1 schets per week per Bokker
- Plaats enkel serieuze schetsen waar je aan twijfelt en die je ook daadwerkelijk gaat uitwerken.
- Zorg dat je schets volledig is.
Plaats geen oogloze paarden. Weet je niet precies waar het oog moet? schets hem er toch maar even bij waar jij denkt dat hij hoort. Zo kunnen andere bokkers jou beter sturen.
- Voor het beste commentaar, scan je schets in of maak een scherpe duidelijke foto.
Neem de foto altijd recht van boven. Als je de foto schuin vanuit een hoek maakt, zal het perspectief de tekening vervormen en kunnen de verhoudingen niet goed beoordeeld worden.
- Teken je een foto na, plaats deze foto indien mogelijk als link bij je schets.
Elk mens en dier is anders, wat bijvoorbeeld bij het ene mens een uiterlijk kenmerk is, is bij de ander een foutje in de schets dat nog verbeterd kan worden.

Reageren:
- Reageer enkel op schetsen als je daadwerkelijk iets op te merken hebt. Uiteraard mag het gezegd worden als je geen 'foutjes' kan vinden maar enkel een 'ohh mooi', daar heeft niemand iets aan.
- Onderbouw wat je opmerkt.
"Het oog ziet er vreemd uit"? Wat is er vreemd aan? Zit hij op de verkeerde plek? Klopt de vorm niet? Hoe kan de schetser dit oplossen.
Weet je niet precies hoe je het uit moet leggen? Maak een *redline of misschien kan een foto/plaatje van het internet je uitleg ondersteunen. Gelieve deze hulp afbeeldingen als link plaatsen.

- Niet iedereen is een pro. Zorg dat je kritiek opbouwend is. Voel je vrij om naast verbeterpunten, ook een complimentje weg te geven.
- We zijn geen papegaaien. Wat een ander opmerkt hoeft niet tig keer herhaald te worden, tenzij je een gouden tip hebt of een super duidelijk voorbeeld dat de ander niet heeft benoemd.

Laat de schetsen maar komen!

*redline = geef met duidelijke (gekleurde) lijnen aan (in paint of iets dergelijks) hoe iets verbeterd kan worden (staat het oog op de verkeerde plek? geef aan met een gekleurd lijntje waar hij wel zou moeten staan).

CoonArt

Re: [CENTRAAL] Klopt mijn schets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:09

Afbeelding
De armen zitten aan het hoofd vast... :( Hoe los ik dat op?!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:16

Als dit alleen je schets is moeten eigenlijk de hele armen naar onder.
Ze beginnen nu bij zijn neus, maar dan zouden ze eigenlijk bij de eerste witte streep van boven moeten beginnen denk ik :)

Ik vind hem wel heel schattig <3

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:27

gerlindie schreef:
Als dit alleen je schets is moeten eigenlijk de hele armen naar onder.
Ze beginnen nu bij zijn neus, maar dan zouden ze eigenlijk bij de eerste witte streep van boven moeten beginnen denk ik :)

Ik vind hem wel heel schattig <3

Kan je het aangeven? :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:38

Nu ik er nog eens naar kijk denk ik dat het toch beter is om het hoofd omhoog te doen, aangezien ik het lichaam wel mooi in verhouding vindt.

Ik ga even kijken of ik het ergens kan aangeven.

Het probleem is alleen dat je dan wel je hele tekening zal moeten aanpassen

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:06

Ik heb alle twee mijn voorstellen even geschetst.

Armen verlagen:
Afbeelding

Of hoofd verhogen:

Afbeelding

Foto's gemaakt met mobiel.

Ik hoop dat je het een beetje snapt :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:12

Denk dat de volgende tekening een soort van V2 wordt. Wasbeer 2.0 als het ware... :)

Lekker duidelijk, ik snap 'm! :j :j

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:32

Graag gedaan :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:20

Klopt mijn schets?
Het hoofd van de vrouw is voor mijn gevoel nog niet goed, maar ik weet niet goed hoe ik het kan verbeteren.

Afbeelding

Voorbeeldfoto: http://boktimg.nl/img/m/09a3zC.jpg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:26

Het hoofd lijkt nu vooral veel te klein te zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:31

Het hoofd van de vrouw mag wat groter, en haar buik kleiner. Het plaatje is beetje uit verhouding door haar buik, zo komen haar armen en borsten ook niet helemaal goed uit namelijk.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:41

gerlindie schreef:
Klopt mijn schets?
Het hoofd van de vrouw is voor mijn gevoel nog niet goed, maar ik weet niet goed hoe ik het kan verbeteren.

Voorbeeldfoto: http://boktimg.nl/img/m/09a3zC.jpg

Het paardenhoofd ziet er qua verhouding goed uit. De neus zou iets dikker mogen, maar vind het dunne neusje wel iets elegants hebben (kan dus ook een stijl dingetje zijn, hoef je niet perse iets aan te veranderen als je het mij vraagt!). Vanuit het paardenhoofd kan je ongeveer de verhoudingen van de vrouw afmeten.

Als je een vaste hand hebt kan je zelf wat rechte lijntjes trekken of je kan er een liniaal bij pakken om lichte lijntjes te zetten.

Als je naar de voorbeeld foto kijkt, zie je dat de bovenkant van het hoofd van de vrouw en het paard op ongeveer gelijke hoogte zit. Zet daar een lijn. De kin van de vrouw zit ongeveer op hoogte van de 'deuk' in het paardenhoofd (overgang voorhoofd naar neus zegmaar) Ook daar kan je dan weer een horizontale lijn trekken. Daar tussenin komt dus het hoofd. De overgang van borst naar buik (en ook de hoogte waar de elleboog zit) zit ongeveer onder waar de neus naar beneden afbuigt. Ook daar kan je dan een streep zetten en zo heb je wat richtlijnen om vervolgens de vrouw erbij te tekenen.

Even digitaal geredlined, dat je een beetje ziet wat ik bedoel:
klik voor de redline (voor de redline heb ik wel de neus van het paardje ietsjes dikker gemaakt maar dat is dus optioneel)

Mensen zijn gruwelijk lastige wezentjes om te tekenen, zeker wat betreft verhoudingen. Je hebt in ieder geval een goed gevoel voor paardenhoofdjes tekenen dus op zo'n manier kan je slim gebruik maken van iets wat je goed af gaat en iets waar je iets meer moeite mee hebt.
Ook een prachtige foto om na te tekenen trouwens, ben erg benieuwd hoe hij zal worden uiteindelijk :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:49

Bedankt allemaal :D
Mensen zijn inderdaad erg lastig :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:41

gerlindie schreef:
Bedankt allemaal :D
Mensen zijn inderdaad erg lastig :+

Daarom teken ik ze ook niet, komen er altijd bizar eruit... :')

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:23

Wat een leerzaam topic zeg, heel interessant!
Bimmerd, ik ben het helemaal eens met je redline :)

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:38

Hoi!
Ik zou heel graag wat tips willen over mijn tekening, aangezien ik geen idee heb hoe ik een mensen hoofd maak :')
Afbeelding
het is een van mijn eerste mensen ehm, ooit, dus wees wel aardig :')
Edit: Ik ben te stom met computers om het gedraaid te krijgen, excuus!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:17

AfbeeldingTja, ik weet niet... de pootjes van de wasbeer. Heb ik die nou goed gedaan of is de ene set nou groter dan de andere? Vosje ziet er goed uit alleen... ja... Kweenie helemaal... (geen zorgen, is met uitgumbare pen gedaan)

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:22

Afbeelding

De verhoudingen kloppen niet, maar ik weet niet wat ik er aan moet verbeteren.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:32

Heb het idee dat iets niet klopt, maar weet niet precies wat (ergens bij de achterbenen volgensmij)
Afbeelding

'Zou' een trekpaard moeten voorstellen :+

Edit; laag waar oog op zat was niet toonbaar, whoops!

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:52

amy495 schreef:
De verhoudingen kloppen niet, maar ik weet niet wat ik er aan moet verbeteren.

Aangezien deze al een tijdje in het topic staat weet ik niet of je intussen al verder bent gegaan, maar het hoofd lijkt wat uitgerekt in de lengte (dus verticaal als je hem gewoon recht gedraaid hebt zegmaar). Het is opzich niet storend en je zou het kunnen oplossen door het te doen lijken alsof het paard ietsjes naar beneden kijkt (dus het oog iets tegen de klok in draaien, en het oog zou ook iets groter mogen). Ik denk dat als je hem gewoon zoals je hem nu hebt, uit zou werken, dat het alsnog een heel mooi plaatje word en dat het reuze mee valt allemaal. Het stoort in ieder geval niet echt.

Delicia schreef:
Heb het idee dat iets niet klopt, maar weet niet precies wat (ergens bij de achterbenen volgensmij)

'Zou' een trekpaard moeten voorstellen :+

Ik weet niet welke lijn je voor de nek wil aanhouden (de bovenkant van de nek)? Als je de bovenste zou volgen, dan is de nek wel eeeerg dik. Ik zou dan de lijn daaronder (de lijn die denk ik de nekwervels moeten voorstellen?) volgen. Laat vervolgens de schoft een beetje over het voorste rondje rollen, licht deukje in de rug naar mate het richting de bips loopt, en dan klopt het eigenlijk wel. De knieën van het paard (voorbenen), en vervolgens de 'hak' (achterbenen, geen idee of hak de juiste benaming is) zitten erg hoog, die zouden iets naar beneden geplaatst mogen worden. En het oog, als je gewoon de richtingen aanhoud waarin je nu naar de tekening kijkt, zou het oog wat verder naar voren en ietsie naar beneden geplaatst mogen worden. Verder is hij lekker stevig gebouwd, herkende er zeker al een trekpaard in +:)+ Ook plaatsing van de oortjes ziet er prima uit. Je word echt al steeds beter met de verhoudingen van paarden! Ga zo door :D Als je trouwens niet helemaal snapt wat ik bedoel met bepaalde dingen hierboven, laat het weten, dan kan ik wel even een redline maken als je wil.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:13

Dankjewel :D
Ik snap wat je bedoelt met de nek & het oog, maar wat je met de hak & knieën bedoelt, snap ik weer niet :P