Camera's zo veel keuze ... moeilijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

Camera's zo veel keuze ... moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:23

Graag wil ik de fotografen van Bokt om advies vragen.

Ik wil graag een goede digitale camera aanschaffen. Prijsklasse body max. EUR 500,- en objectieven graag onder EUR 250,-. Nu sta ik eerst al voor de keuze ga ik voor een systeemcamera of een spiegelreflex camera?

Nadelen van de systeemcamera;
- in verhouding nog wat duur
- niet zoveel objectieven verkrijgbaar

Voordelen van de systeemcamera;
- licht en compact
- geen spiegel (dus ik mijn ogen zouden ze razendsnel moeten zijn. ik weet niet of dit waar is. maar deze technologie deed mijn denken aan de meetzoeker camera's uit de jaren '50 tot '70)

Ik kan goed fotograferen maar misschien ben ik wat excentriek. Ik kan niet digitaal fotograferen. Ik heb vroeger een grafische opleiding gedaan en voor deze opleiding moet ik destijds een analoge spiegelreflex camera aanschaffen. Ik heb een Canon FTb uit 1971, daar kan ik goede foto's mee maken alleen heb ik dat een aantal jaren niet gedaan omdat ik geen 35 mm film meer kan vinden en negatieven laten ontwikkelen is ook een ramp.

Ik ben nooit overgestapt op een digitale spiegelreflex omdat ik er eerlijk gezegd nogal bang voor was.. := Ik vond de eerste DSLR lomp en intimiderend met hun ingewikkelde menu's en technologie.

Ik ben gewend aan alles manueel. Lichtmeten met een losse spotmeter op een grijskaart. Zelf diafragma en sluitertijd kiezen en dan maakte je een opname meerdere keren ook een paar stops onder- of overbelicht.

Bij mijn Canon FTb heb ik 2 hele goede lichtgevoelige lenzen met vast brandpuntsafstand, ik heb gehoord dat deze lenzen ook bruikbaar zijn op moderne camera's met een speciale verloopring. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik zoek een makkelijke camera zonder te veel ingewikkelde dingen die ik bij voorkeur manueel kan gebruiken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Camera's zo veel keuze ... moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:07

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:15

Ik zou een paar goede Manuel focus lenzen op marktplaats kopen. Die vind je soms al vanaf 10 - 20 euro en een tweede hands Sony A7. Daar kan je lenzen van alle merken op draaien (wel met adaptor ring). Fulltime frame en alles manueel in te stellen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:38

Ik heb een sony systeemcamera en ben er erg tevreden mee! Ik vind het relatief eenvoudig om er mooie foto's mee te maken. Het enige wat ik wel mis is een goeie zoom, maar in dit geval is dat een kwestie van een andere lens erop zetten.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:50