[FOTO] Foto's missen wow-effect

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

[FOTO] Foto's missen wow-effect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:09

Hallohallo
Sinds kort heb ik een nieuwe camera. Nou ben ik al super gelukkig met de kleuren en scherpte van deze camera. Alleen wat me wel opvalt is dat ik zelf de foto's nogal saai vind, zo standaard. Maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik verder nog met deze foto's zou moeten doen. Ik heb al wat geprobeerd met nabewerken, maar het is allemaal niet naar mijn tevredenheid. Ik bewerk nu vooral in Photofiltre (en ben behoorlijk handig met dit programma) maar wil binnenkort overstappen naar Gimp, of terug gaan naar Photoshop als ik die aan kan schaffen.

Wat doen jullie normaal gesproken om je foto van het scherm af te laten spatten? (Fototechnisch commentaar is ook zeer zeker welkom!)
Commentaar op de modellen hoef ik niet. Ik weet dat ze niet perfect zijn, maar het zijn mijn eigen verschrikkelijk niet fotogenieke draakjes(ze verpesten elkaars foto's), en daar moet ik het voorlopig even mee doen. :o
Ik heb er tot nu toe 3 shoots mee gedaan, qua nabewerking laat ik nu foto's zien waarin alleen wat weggewerkt is, contrast en belichting aangepast en de kleuren wat feller gemaakt.

Voorbeelden plaatsen of mijn foto's gebruiken om iets duidelijk te maken mag! Maar gelieve alleen in dit topic. :)

01.
Afbeelding

02.
Afbeelding

03.
Afbeelding

04.
Afbeelding

05.
Afbeelding

06.
Afbeelding

07.
Afbeelding

08.
Afbeelding

09.
Afbeelding

10. En deze nog omdat ik er niet tegen kan dat het er 9 zijn :+
Afbeelding

Alle tips en feedback is welkom! Met name omtrent het spannender maken van de foto's. :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:25

Ben geen fotograaf, maar vind bij de eersten ze leuk voor gewoon shotje, maar als je fotograaf zou zijn zou ik zeggen je onderwerp zit te dichtbij voor deze lens en daardoor vervormt het beeld wat.

De daarop volgende zijn niet geheel scherp, diaframa dingetje gok ik zo.
Weet niet of je op automaat of hand gefotografeerd hebt.
Zou ze mooier vinden (en denk dat daar ook wel genoeg licht voor was, als ze scherper waren geweest, dus met kleiner diafragma) als je wat met je scherpte diepte ging doen.

En goed bedenken onder welke hoek je wilt gaan fotograferen, bewust van boven of bewust zelf op je buik gaan liggen in het natte gras om van onderen of op gelijke hoogte met het onderwerp te komen.

Verder vind ik ze heel mooi hoor, doe het je niet zomaar na!
En vergeet niet dat je niet op alles invloed hebt, bv het licht.. de warmte/kleur/intensiteit en soms je achtergrond etc.
Wat wel meespeelt natuurlijk op foto's.

MxW

Re: [FOTO] Foto's missen wow-effect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:47

Diafragma is op zijn kleinst op de laatste foto's, de laatste foto's waren savonds laat. Op mijn computer zijn de foto's echter wel redelijk scherp, misschien een upload probleem.

Hetzelfde gevoel had ik met de eerste foto's. Ik zou graag door middel van filters oid het spannender willen maken, maar ik krijg gewoon niet het gewenste effect.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:59

Met de flitser van je camera gaat dat je ook niet lukken ben ik bang. Dan zul je echt een studiosetje aan moeten schaffen

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 11:01

Filters in photoshop, geen flitsers :+ Daar ben ik niet zo'n fan van haha

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:05

Ik denk dat je allereerst -gezien het feit dat je zegt al best handig te zijn met bewerken, gewoon eens veel moet gaan experimenteren met niet standaard foto poses en hoeken. Gewoon eens anders dan anders proberen. Is het niks? Waar lag dat dan aan, pas aan en probeer nogmaals.
Bekijk anders eens foto's van andere fotografen die je mooi vindt, zet ze naast elkaar en vraag je af waarom je die foto's mooi vindt; is er steeds eenzelfde ding dat in die foto's voorkomt en waar je 'op valt'?
Beter goed gejat, dan slecht zelf bedacht tenslotte :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:38

xMaxxiee schreef:
Filters in photoshop, geen flitsers :+ Daar ben ik niet zo'n fan van haha

De eerste 3 en de laatste zijn er anders wel mee gemaakt :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:42

Ik zie overal flits terug komen van je camera. Das echt zonde. Flitser niet gebruiken. Zeker buiten niet.

Ik snap wat je bedoeld met wat je mist. Heb je wat exif gegevens voor ons? Welke instellingen op welke foto?

Hoe laat heb je gefotografeerd? Vind sommige ook donker ogen

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 12:46

Dat is het grappige, ik gebruik dus helemaal geen flitser. De eerste en de laatste zijn gemaakt bij een open raam en die op de hei dus gewoon op de hei, natuurlijk licht. Flitser staat standaard uit :+

De foto's op de heide zijn bij zonsondergang gemaakt, waarvan een aantal helaas ook al na zonsondergang.

Ik zal vanavond op de computer de instellingen erbij zoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:02

Das wel een verdomd klein raampje, gek dat de pupillen van jouw honden zo oplichten zonder flits.

Heb ik geen last van :P

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 20:42

Het is een raam van 2 meter lang en een meter breed :')

Ik gok dat de glinstering komt doordat de lucht buiten wit was, vrij vel dus. Plus dat mijn hondjes bijna geheel zwarte ogen hebben (1tje heeft wel staar/blauwe waas maar de ander geheel zwart) dus dat weerspiegelt sneller denk ik. Maar ik flits dus echt nooit. Dan gaan ze knijpen met de ogen.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:14

Wat ik bijna altijd doe is een vignette toevoegen aan mijn foto's, omdat dit diepte geeft aan de foto en de aandacht focust op je onderwerp.

Heb even één van je foto's gebruikt om het aan te tonen. De linkse is de originele, rechts met vignette.

Afbeelding

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:57

Oh dat is wel erg mooi ja!
Kan dit ook met photofiltre of gimp? Ik heb photoshop helaas nog niet op deze laptop :(