Ezelsbruggetjes voor instellingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LvA1993

Ezelsbruggetjes voor instellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 18:46

Ik ben een amateurfotografe die de hobby steeds meer wilt uitbreiden. Iedere keer probeer ik wat te rommelen met de instellingen. Ik vroeg mij af of jullie ezelsbruggetjes hebben voor diverse instellingen. Van mij mogen alle ezelsbruggetjes genoemd worden die jullie kunnen bedenken en die het fotograferen makkelijker maken!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:50

Wellicht heb je aan deze iets? Kan je ook uitprinten en meenemen. Maar probeer er eerder een logica achter te zoeken waarom iets net zo is.

Afbeelding

Maar, als je je sluitertijd snel zet, komt er minder licht binnen waardoor je weer met de andere moet spelen om meer licht te krijgen. Zelfde geldt voor diafragma, hoe kleiner je diafragma (groter getal) hoe minder licht er binnen kan. Dus dan moet je weer met je sluitertijd of iso gaan bijstellen.

Ik heb ook ooit een voorbeeldje gezien met een kraan, ga even kijken of ik die kan vinden voor je.

Afbeelding

LvA1993

Re: Ezelsbruggetjes voor instellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 21:40

Ah super heel fijn! Ik wist niet dat dat soort sheets er waren, gelijk even verder op wezen googlen. Erg fijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:02

Leen schreef:
Wellicht heb je aan deze iets? Kan je ook uitprinten en meenemen. Maar probeer er eerder een logica achter te zoeken waarom iets net zo is.

Dat is waar het feitelijk om gaat.

Sluitertijd:
Korte sluitertijd (1/1000 sec) voor snelle bewegende objecten
Lange sluitertijd ( 1/30 sec) voor stilstaande objecten

Diafragma:
Groot diafragma (f2.8), weinig scherpte diepte. Onderwerp wordt "losgehaald" van de achtergrond.
Klein diafragma (f22), scherp over grotere afstand.
Zie ook de schaal op je lens die het scherpte-bereik aangeeft bij je afstandschaal (niet op elke lens aanwezig)

ISO:
lage ISO geeft (meestal) scherpe foto's met meer detail.
hoge ISO geeft acceptabele foto's in slechte lichtomstandigheden (ruis).

Je ISO zet je vast, liefst 200 - 400 ISO.
Met de sluitertijd en het diafragma maak je de foto. Pas als je het echt niet redt met je instellingen, zet je je ISO hoger.

Dit zijn de feiten in een notendop. Welke instellingen je het liefste gebruikt is voor een groot deel waar je zelf je voorkeur hebt en waar je eigen grenzen liggen. Ik word niet warm of koud van sluitersnelheden 1/30 of 1/15 sec, zelfs niet uit de hand, maar niet iedereen heeft zo'n vaste hand en/of lenzen die daarbij helpen (beeldstabilisatie).
Ben vooral niet te bang om te proberen. Soms mislukken foto's nu eenmaal; het zij zo, maar als je weet wat je hebt gedaan, kun je leren van je fouten.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 12:24

ikke schreef:
Leen schreef:

Sluitertijd:

Diafragma:
Groot diafragma (f2.8), weinig scherpte diepte. Onderwerp wordt "losgehaald" van de achtergrond.
Zie ook de schaal op je lens die het scherpte-bereik aangeeft bij je afstandschaal (niet op elke lens aanwezig)

ISO:

Met de sluitertijd en het diafragma maak je de foto. Pas als je het echt niet redt met je instellingen, zet je je ISO hoger.

Dit zijn de feiten in een notendop. Welke instellingen je het liefste gebruikt is voor een groot deel waar je zelf je voorkeur hebt en waar je eigen grenzen liggen. Ik word niet warm of koud van sluitersnelheden 1/30 of 1/15 sec, zelfs niet uit de hand, maar niet iedereen heeft zo'n vaste hand en/of lenzen die daarbij helpen (beeldstabilisatie).
Ben vooral niet te bang om te proberen. Soms mislukken foto's nu eenmaal; het zij zo, maar als je weet wat je hebt gedaan, kun je leren van je fouten.

Dankjewel! Ik moet zeggen dat ik uitproberen ook echt wel leuk vind. Maar tips en trucks zijn altijd welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:35

LvA1993 schreef:
ikke schreef:

Sluitertijd:

Diafragma:

ISO:

Dankjewel! Ik moet zeggen dat ik uitproberen ook echt wel leuk vind. Maar tips en trucks zijn altijd welkom!

Leuke uitdaging: Hoe ver kun je gaan in je sluitertijd, uit de hand en ondersteund. Train jezelf daarop. Adem vasthouden op het moment van afdrukken en concentratie op jezelf en de camera.
Als je weet dat 1 sec ondersteund nog haalbaar is voor je, dan weet je waar je grenzen liggen :D

Nog zo'n leuke training: probeer te voorspellen welke instellingen nodig zijn om een foto te maken. Als je om je heen kijkt en je kan je lichtsituatie inschatten en in een keer je camera goed afstellen, dan heb je beter in de hand dat je de juiste foto maakt dan de automaat.