[TEK] Trouwkoets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ciinderella

[TEK] Trouwkoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:45

Twee maanden geleden kreeg ik een onwijs leuk verzoek om een foto te tekenen met koets en 4 paarden.
Ik twijfelde of ik hierop in kon gaan, merendeels maak ik portretten van dieren. Een opdracht zoals deze heb ik nog nooit gemaakt. Al meerdere keren aan dergelijke tekeningen begonnen, maar nooit afgemaakt.
Gelukkig kreeg ik alle vrijheid om het te proberen. Daar ben ik heel erg dankbaar voor en ondanks heel erg veel werk, heb ik constant met plezier eraan getekend en kan ik zelf zeggen dat ik blij ben met het resultaat.

Pastel tekening op ongezuurd museumkarton.
40 bij 60 cm

Afbeelding

palousa_boy

Re: [TEK] Trouwkoets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:00

Ziet er goed uit, zou het niet beter kunnen, of überhaupt in de buurt komen ;)

Het zal vast ook zo op de foto geweest zijn, maar ik denk dat ik zelf het rechter voorpaard iets meer aftekening had gegeven bij z'n hoofd omdat deze nu helemaal weg valt en dat is eigenlijk (vind ik dan) zonde in het mooie duidelijke geheel.

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:04

Dat is heel netjes gedaan, zeg! Ik vind de koets en het gras op de voorgrond erg geslaagd. Wat de paarden betreft ga ik mee met palousa_boy, maar verder is het totaalplaatje prachtig geworden. :)

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:57

Bedankt voor de fijne feedback!
De foto wil ik ivm met de privacy van de opdrachtgever niet weergeven, maar was inderdaad van mindere kwaliteit (foto van een mobieltje). Ik zal eens vragen of ik hem eventueel mag plaatsen :)

De opdrachtgever heeft me er juist op gewezen dat zij de mensen te weinig details vond hebben in verhouding met de paarden, ik heb dit natuurlijk bijgewerkt voordat ze hem over heeft genomen. Maar erg leuk om nu te horen dat jullie juist meer bij de paarden hadden willen zien.
Ik heb een iets lichtere foto ge-upload, hierop zijn de details van de paarden iets beter te zien

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:00

Ja blijft een paardenforum he :P

Kan me ook wel voorstellen dat als je de mensen kent dat je daar iets meer detail in wilt hebben, en dat de paarden eigenlijk bijzaak zijn voor het geheel.
Aan de andere kant weet je dus wie er horen te zitten dus zou dat voor mij persoonlijk niet storen.

Op de lichtere foto is het inderdaad wat beter te zien, maar ik denk dat als je bijvoorbeeld de bitten dezelfde kleur had gehouden (dus bij het rechter paard iets lichter), ook een rozet aan het hoofdstel had gezet en net als het linker paard net iets lichtere accenten had gebruikt, dat hij net iets mooier naar voren had gekomen.

maar dat is niet als commentaar ofzo hoor ;) meer hoe ik denk dat je bij een eventuele volgende keer nog meer detail kunt laten zien.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 13:13

palousa_boy schreef:
Ja blijft een paardenforum he :P.
haha dat is waar ;)

Ahh ik zie wat je bedoeld! dat was inderdaad mooier en sprekender uitgekomen, als ik de voorste twee paarden meer wittinten had gegeven in de bitjes e.d.
Bedankt, fijn dat je met me mee kijkt! Ik zie het absoluut niet als commetaar, maar vind het fijn als andere mensen over mijn tekeningen heen kijken met een frisse blik, daar kan ik juist een hoop van leren :)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:40

Jaaa bij uitgelicht! Toeval zeg ik zit nauwelijks op bokt.
Ik heb dit prachtwerk al vaker bij je thuis mogen zien; wat is ie GAAF geworden! Heel erg knap.
Je maakte je een beetje 'zorgen' om de mensen op de koets maar wat zijn ook zij prachtig geworden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:09

Ik vind dat je goede "kritiek "en adviezen hebt gekregen.
En ik vind het super stoer dat je je aan zo een project hebt gewaagd.
Je mag absoluut trots zijn op het resultaat.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:14

Prachtig zeg! Het geeft een hele gave indruk!

Waar ik me persoonlijk weer aan stoor is dat de bruidegom er niet op staat, maar daar kan jij waarschijnlijk niks aan doen? Hihi. Dat maakt het plaatje wel compleet zeg maar.

Maar buiten dat, echt prachtig hoor!!

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 08:24

Leffroi schreef:
Prachtig zeg! Het geeft een hele gave indruk!

Waar ik me persoonlijk weer aan stoor is dat de bruidegom er niet op staat, maar daar kan jij waarschijnlijk niks aan doen? Hihi. Dat maakt het plaatje wel compleet zeg maar.

Maar buiten dat, echt prachtig hoor!!

Ik snapte in eerste instantie niet waarom hij voorin zat :') tot ze me duidelijk maakte dat hij de bruidegom niet was, hihi.

Lein_ schreef:
Jaaa bij uitgelicht! Toeval zeg ik zit nauwelijks op bokt.
Ik heb dit prachtwerk al vaker bij je thuis mogen zien; wat is ie GAAF geworden! Heel erg knap.
Je maakte je een beetje 'zorgen' om de mensen op de koets maar wat zijn ook zij prachtig geworden.

Oh in uitgelicht! Wat leuk :D :D
Jaa :D zeker nadat ik van de opdrachtgever de vraag kreeg om er nogmaals details aan toe te voegen brak het zweet me wel even uit :)
Maar achteraf heel erg blij mee dat ik ze alsnog gedetailleerd had.

Bedankt allemaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:35

Ik vind 'm ook erg mooi! Lijkt me best een moeilijk perspectief om vooral die koets goed in verhouding te tekenen, maar alles lijkt te kloppen. Erg mooi!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:38

Wat gaaf! <3
Vind de schaduw wel wat raar, de wielen hebben schaduw maar de rest van de wagen niet bijvoorbeeld. Maar ach, dat valt alleen op als je er op let :j

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:14

Wauw prachtig!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:17

ik had graag nog iets van het linker achterpaard gezien iets van billen. nu zie ik onderin wel 2 achterhoeven maar bovenin vind het een raar beeld geven. dit heb je bij het voorste paard wel gedaan daar zie ik nog een zwarte streep van het linker voor paard

maar verder jeetje wat prachtig dit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:36

Ik vind het echt heel knap gedaan. Alleen lijkt het alsof de voorpaarden vele malen groter zijn als de achterpaarden. Klopt dat?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:55

mooi hoor!

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 04:44

Azmay schreef:
Vind de schaduw wel wat raar, de wielen hebben schaduw maar de rest van de wagen niet bijvoorbeeld.
:j dat klopt, zonder schaduw vond ik hem te vlak en met alles vond ik het te druk. Maar als je erop gaat letten is dat best een stoorpuntje he !

Ipsilonka schreef:
lijkt het alsof de voorpaarden vele malen groter zijn als de achterpaarden. Klopt dat?
buiten de compositie van de foto waardoor ze al groter lijken zijn de eerste twee pony's en voorop paarden. :)

Bedankt voor de complimenten en tips allemaal !! :D