[FOTO] "Fotografeer momentje"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

[FOTO] "Fotografeer momentje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 02:54

Aangezien we op vakantie altijd naar interessantere bestemmingen gaan dan thuis, is dat vaak mijn fotografeer momentje :+ Thuis fotografeer ik dus heel weinig en zoveel ervaring heb ik dan ook niet. Dit is m'n 2e jaar op vakantie met mn Canon 350D en 1e jaar met mn 50mm f/1.8 lens en heb m flink uitgeprobeerd!

Ik heb dus een heleboel foto's gemaakt, van landschappen tot detailfoto's tot portret/mensen.
Die laatste vind ik erg leuk, maar is vrij nieuw voor mij en ik weet nou niet echt goed wat gewenst is en wat niet. Ook vind ik dat er wat aan die foto's mist, maar ik kan er mn vinger niet op leggen.
Nu had ik wel een model, aka m'n zusje, die niet speciaal ervoor gekleed/opgemaakt was en die vrij ongeduldig was en liever tussen de rotsen op het strand krabbetjes wilde zoeken, dus het fotograferen voelde wat gehaast en casual. This dan ook maar hobby en het main doel was haar wat leuke foto's te geven.
Ook bleef de fout opkomen waar het lichaam scherp was, maar het gezicht niet? Iemand weet hoe je dat kunt oplossen? Ik heb ook geprobeerd manual te focussen, maar dit leverde vaak hetzelfde effect op.
Ik heb trouwens ook t probleem dat de bokeh hoekig wordt ipv rond, ligt dit aan de -ietwat kuch oude- body of de lens? En als het de lens zou wezen, zou dit niet echt goed zijn?

Ik zou erg graag tips en kritiek willen, zodat ik kan verbeteren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier was het gezicht dus niet scherp..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hackie

Re: [FOTO] "Fotografeer momentje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 02:57

Geen ervaring met fotograferen, maar ik vind je fotos echt heel erg mooi en sprekend :))

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:24

Mooie foto's hoor, je hebt er oog voor, absoluut :D
Het scherpstellen met een 50mm f/1.8 is iets waar je even op moet oefenen. Dat valt mensen nog vaak tegen. Je hoeft er maar een beetje naast te zitten en de boel is onscherp.

Werk je met scherpstel punten? Want dat is essentieel voor deze lens. Zet je scherpstelpunt altijd op het oog van de persoon. Niet eens op de neus, want dat verschil zie je al. :j Probeer anders eerst eens te werken op diafragma 2.8, en kijk hoe dat gaat. Heb je dat onder de knie, schuif dan eens door naar 2.0 bijvoorbeeld.

Ik heb ooit nog een artikeltje geschreven over tips voor de 50mm, misschien dat je daar ook wat aan hebt!
http://mhilariustutorials.nl/uitleg-2/4 ... 8-of-f1-4/

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:28

Dankjullie! :D

Ik had hem om die reden al vaak op 3.5 gezet, maar zelfs dat blijk ik dan nog niet onder te knie te hebben :P Erg bedankt voor de link, ik ga er zeker allemaal mee oefenen!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:08

Emma, ik vind de foto's echt tof, je moet echt doorgaan! :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:52

Dankje! Kga er zeker mee door haha, al is het alleen maar omdat ik het zelf gewoon zo leuk vind :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 05:20

De enigste foto waar ik écht iets mee heb is de tweede! :j knap werk dat
Misschien de horizon recht zetten, maar het stoort niet direct!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:35

oooooh die zeester is echt heel gaaf !

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:09

De enigste of de enige? :D Maar horizon rechtzetten idd :)

Dankje marleen_a_a :D