Hulp/tips gevraagd schilderen bord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Hulp/tips gevraagd schilderen bord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:37

Afbeelding

Ik wil graag een bord maken voor mijn vriend. Wij hebben net een huisje gekocht waarvan de zolder zijn plekje wordt (pootafel) nu is hij met mdf hout, stuk wand aan t aftimmeren. Nu hou ik daarvan wat hout over. Dit wil ik schilderen in camouflage style. En met de tekst

THE place to be.

Heel misschien als het bord in de smaak valt wil ik de wand ook in camouflage style.

Maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen. Wat voor kleur ik als onderlaag moet gebruiken en hoe ik de patronen op ga tekenen en dan inschilderen. Dus ik vraag om tips. Het idee vind ik leuk maar ik ben niet zo heel creatief maar lijkt me wel een super leuk project om te doen

Haarbal

Re: Hulp/tips gevraagd schilderen bord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:47

Ik zou beginnen met je bord een grondlaag geven met gesso, liefst 2 lagen. Dat kan je doen met een grote kwast of met een roller. MDF zuigt namelijk verschrikkelijk. Daarna zou ik je plaat alvast in zijn geheel een ondergrondkleur geven, een middenbruin, een oker of misschien olijfgroen.

Daarna kan je een plaatje uitprinten van camo-print, zodat je een voorbeeld hebt. Dan kan je met een houtskooltje je tekening op de plaat maken, houtskool kan je weer uitvegen, en gaat tijdens het schilderen als het ware "op" in de verf. Je letters kan je typen in Word, op groot formaat uitprinten, uitknippen en dan overtrekken, dan heb je mooie strakke letters.

Als je tevreden bent met je houtskooltekening kan je gaan "inkleuren" met verf. Ik zou een acrylverf pakken, en zorgen dat je kiest voor dekkende kleuren. Op de verpakking staat dit vaak met logo's aagegeven. Amsterdam heeft bvb een systeem met vierkantjes; een gevuld vierkantje is een goed dekkende verf, een halfgevuld vierkantje dekt minder en een leeg vierkantje is een transparante verf. Succes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:48

met carbonpapier kan je eventuele patroontjes erop krijgen om in te kleuren

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:53

Nadeel van carbonpapier is wel dat je het er niet altijd weer onder krijgt met verf, als je verf minder dekkend is komt het er doorheen. Dat probleem heb je met houtskool niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:57

Betere tips dan die van Haarbal zijn er denk ik niet. Super uitleg! Dankjewel! (ook voor mij weer eens heel fijn :) )
Maak je ook niet te druk om het patroon, het is camouflage he ;) Dus lekker willekeurig vlakjes maken. Met een voorbeeld kun je goed inschatten hoe groot je vlakjes moeten worden.

Bedenk wel even welke kleur camouflage je wilt en pas daar je grondlaag op aan. Een woodland-camouflage is bijvoorbeeld vooral groen, dan is een groenere onderlaag fijn. Multicam daarintegen is vrij zandkleurig, waarbij een beige fijn is. Er zijn ook grijze camouflage patroontjes, mocht je die willen ga je meer richting grijs natuurlijk.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:06

Van soorten camo heb ik dus weer geen verstand, vandaar mijn optielijstje aan kleurtjes idd mirriezz, haha. Je kiest een grondkleur die de "hoofdkleur" van je camo is, en in een middentoon. Dus niet te donker gaan voor je onderlaag, want dan worden je lichtere vlakjes niet zo mooi.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:31

Tsja, het is bij mij ook maar dat mijn vriend er helemaal fan van is en mij trots elke keer de nieuwste mode in camouflage-land laat zien ;) (mannen en soldaatje spelen... zucht)

Mijn persoonlijke favoriet is de woodland, dat is de "standaard" voor veel mensen, met donkergroen, groen en donkerbruin. Mijn vriend zijn favoriet is de multicam, meer een zand-grijs-bruin-groen combi. Aan TS is denk ik het beste advies om even te googelen op de kleuren, maar met deze 2 opties heb je denk ik de meest bekende ;)

Wat Haarbal zegt over de grondkleur is idd heel verstandig. Bij woodland zou ik bijvoorbeeld voor een van de lichtere groenkleur kiezen als ondertoon.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 20:05

M'n vriend vind vooral dat groen, licht groen en donkerbruin erg mooi. Heb nu acryl verf van de action. Alleen nu nog ff uitzoeken welke onderkleur ik het best moet gebruiken ik denk persoonlijk de lichtere groen

Ik zal zo ff een foto maken. De groene moet ik alleen wat donkerder maken dit meng ik met de zwarte verf. Misschien moet ik alleen nog een tubbe lichtere groen halen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 16:41

Ik wil volgende week gaan beginnen met t project haha ben benieuwd of het me gaat lukken... Ik zal er een volg topic van maken. Me moeder heeft nog houtskool (heeft ooit cursus schilderen gedaan) dus mag ik van haar gebruiken

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 16:45

Deze kleuren heb ik nu, ik moet alleen nog een tube van nog lichter groen kopen. En die dan mengen met wit of zwart om hem minder neon groen te krijgen

De groen op de foto moet ik donker maken

De onderste foto is beetje wat ik wil.

Afbeelding

Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:14

Dat zou toch moeten lukken... Ik zou de groen niet alleen donkerder maken, maar ook "viezer" door er ook wat van de bruin doorheen te mengen. Misschien moet je even wat teststukjes doen op een stukje karton, dan weet je een beetje hoe het opdroogt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:58

Me vriend heeft nog wat hout over daar ga ik inderdaad eerst even op uit testen

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:11

We zijn natuurlijk benieuwd naar het eindresultaat, TS! :D :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 06:28

Haha ja dat komt goed. Ik moet nog beginnen haha, nog erg druk met andere dingen voor het huis. Ik hoop volgende week te beginnen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 13:29

Ben vandaag begonnen met de oefen bordjes in de gresso te verfen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 13:30

Afbeelding
Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:59

Voor het mooiste resultaat kan je trouwens de gesso het beste kris kras schilderen, ipv 1 richting uit. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:22

Haarbal schreef:
Voor het mooiste resultaat kan je trouwens de gesso het beste kris kras schilderen, ipv 1 richting uit. :)

Thx voor de tip.

1 oefen plaatje heb ik al af.. Is wil eigenlijk in de letters meer diepte creëren zodat ze wat meer opvallen.

In t echt zijn de kleuren iets donkerder. Ik ben opzich tevreden maar ik mis nog iet... Maar weet niet wat haha
Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:34

Misschien de letters uit dik karton knippen en dan erop plakken met van die 3D schuim stickers er achter? Dan steken ze echt iets uit.
EDIT: Fotokarton of etalagekarton, te koop bij bvb de Bruna. En die 3D dingen heb je bij de Action geloof ik wel. De letters kan je knippen maar uitsnijden met een scherp stanleymes is misschien strakker. Voordeel van kartonnen letters is dat ze een stuk strakker worden dan geschilderde!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:47

Haha xD ik ben het weer eens met de tips van Haarbal eens ;) eventueel een wit lijntje rond de letters (houd dat wel dun) kan misschien ook een oplossing bieden, maar ik denk dat de oplossing van Haarbal een mooier effect geeft!

Bij je lichtere kleuren mis ik nog wat dekking, dit kun je (naar mijn ervaring) met action-verf prima oplossen door een tweede laag verf aan te brengen. Dan is het net wat echter ;) Ook heb je nog een paar witte stipjes. Verf anders je lichtere lagen net iets onder je donkere laag, of je donkere vlekken iets over de rand van de lichte vlek, dan raak je die witte stipjes kwijt.

Ik vind het er echt al wel goed uit zien!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:12

Daarvoor kun je beter een nieuw eigen topic maken

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:14

Ja oeps, ik dacht dat ik in het vragentopic had gepost maar toen zag ik dat het hier was (lekker snugger) :')

Desalniettemin, toch een stipje hier. Erg interessant om te zien hoe dit volgt, ziet er al goed uit :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:07

Me vriend moet nog even het hout op maar zagen en dan kan ik weer aan de slag