[VRAAG] help, een bruiloft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

[VRAAG] help, een bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 10:56

Hoi,
Mijn vriendin gaat in september trouwen en heeft mij als fotograaf gevraagd.
Heel fijn allemaal want ik ga een oude schoolvriendin terugzien.

Maar nu de vraag,
Welke lens moet ik gebruiken?

Ik heb zelf gedacht aan mijn 40-150mm 1:4.0-5.6

Maar voor mijn verjaardag (6 augustus) zou ik eventueel een nieuwe lens willen vragen.
Ik dacht dan aan de
50mm Macro 1:2.0
Of
14‑54mm 1:2.8‑3.5 II

Ik fotografeer met Olympus E-520
Laatst bijgewerkt door Meloen op 01-08-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:50

Een 50mm vaste lens is heel mooi voor geposeerde portretfoto's buiten, maar binnen wil je toch wat verder in- en uit kunnen zoomen zodat je niet naar voor en naar achter hoeft te rennen, of de ruimte te klein blijkt te zijn. 40mm lijkt me ook nog net niet groot genoeg. Zeker als je de hele zaal of groepen mensen op de foto wil zetten in een kleine ruimte.
Zorg dat je meerdere lenzen mee hebt, waarvan eentje van minimaal 28mm.

Ik heb zelf toevallig moeten fotograferen bij de bruiloft van mij zusje, toen de fotograaf ineens niet gekomen bleek te zijn := Dat licht was echt heel vervelend, het bruidspaar zat op een slecht verlichtte plek, donkere zaal, met erachter grote ramen waar veel licht doorheen viel.. Ik had ook nog alleen een lens bij me die totaal niet lichtsterk was.. Met een klein beetje invulflits, hoge iso en handmatig ingestelde sluitertijden heb ik er nog iets van kunnen maken, maar had ik geweten dat ik binnen moest fotograferen dan had ik toch gezorgd voor meerdere lenzen en een goede losse flitser. Zorg dus dat je voorbereid bent op dat soort situaties!

Art_Ificious

Re: help, een bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 12:28

Heel veel volk zal er wellicht niet zijn ik ken mijn vriendin en haar vriend hub familie en vriendengroep.
Een kleibere lens dan de 40-150mm heb ik niet. Daarom de overwegingen om een nieuwe te vragen voor mijn verjaardag.
Onder de Olympus heb ik ook nog de optie voor een 18-180mm 1:3.5-6.3
Of de 25mm pancake 1:2.5

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:54

Afgelopen mei heb ik mijn eerste bruiloft mogen fotograferen en heb hier de volgende lenzen gebruikt:
Canon EF 70-200mm 4.0 USM L + Canon 24-70mm 4.0 L IS USM

Voornamelijk mijn Canon 24-70mm 4.0 L IS USM lens erop gehad en had hier voldoende aan. Ruimtes waren goed verlicht.

Je bent je [TAG] vergeten in je topic titel. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:36

Hm maar IJ wil OF de macro lens OF de 14-54
Ik heb nog maar 5 dagen om te beslissen want donderdag ben ik jarig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:42

Dan zou ik voor de laatste gaan. Een beetje kunnen zoomen is toch wel érg handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:48

Overweeg het verzoek nogmaals. Weet je wel waar je aan begint? Bedenk je heel goed dat je dit nooit over kunt doen.

Heb je genoeg geheugen, heb jij je camera in alle lichtomstandigheden onder controle? Heb je een back-up body? Heb je lichtsterke lenzen? Kun jij inflitsen? Bezit je voldoende accu's? Heb je een statief, reflectiescherm etc? Kun je RAW beelden verwerken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 18:13

WiancaR schreef:
Overweeg het verzoek nogmaals. Weet je wel waar je aan begint? Bedenk je heel goed dat je dit nooit over kunt doen.

Heb je genoeg geheugen, heb jij je camera in alle lichtomstandigheden onder controle? Heb je een back-up body? Heb je lichtsterke lenzen? Kun jij inflitsen? Bezit je voldoende accu's? Heb je een statief, reflectiescherm etc? Kun je RAW beelden verwerken?
heb nog een bruiloft gedaan gehad maar ik wist op voorhand dat het een kleine groep was en in een goed verlichte zaal. Was de trouw van mijn nicht.

Ik kan met volle batterij heel lang fotograferen. Heb een reserve batterij. Geen externe flitser maar is niet nodig volgens mijn vriendin. Statief heb ik ook nog niet.

Daarnaast heb ik besloten om de 14-54mm f2.8-3.5 te gaan kopen met mijn vriend voor mijn verjaardag.