[SCH][WIP] muurschildering..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[SCH][WIP] muurschildering..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:22

Ik hoop dat de Mods dit laten staan want ik heb echt tips nodig. :x

Ik heb een erg lieve man maar sóms overschat ie me wel es. :') wat erg lief is en een beetje schattig en soms overstijg ik mezelf zelfs wel eens daardoor... Maar heel vaak ga ik hopeloos op mijn bek. _O-
Zoals ook nu... :+

Mijn lieve kerel vond dat ik best goed genoeg teken om de muur in ons nieuwe huis te schilderen... Iets waar ik mijn twijfels over had want tekenen is niet schilderen ... En zo bleek ook vandaag terwijl ik wanhopig laag na laag er op deed (ja een grondlaag was slim geweest bleek ) was het resultaat alsnog.... Teleurstellend ;(

Wie O wie kan me tips geven?

Afbeelding
Hier zie je hoe vreselijk de verf pakte.. :') maar ik dacht 'ik ga er gewoon voor'... Niet gehinderd door enige kennis.. :o

Afbeelding
Het teleurstellende resultaat, hoofd is voor morgen en ik wil proberen er een meer rode/vosse gloed in te leggen door de acryl te verdunnen en ik wil de highlights meer op gevoel doen want dit werkt duidelijk niet. :') (de foto is nogal uhm.. Donker)

Wie kan mij zeggen of hier nog een mogelijkheid tot toonbaar maken in zit en heeft tips?
(En 'weer witten' mag ook gerust gezegd worden als er niks meer te redden is :'') )

ilaan

Re: [SCH][WIP] muurschildering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:06

Heel eerlijk? Ik zou de muur weer witten..
Misschien is iets van een silhouet met gewoon zwart dan iets? Zou er eventueel nog wel overheen kunnen. Eventueel kun je dan werken met een projector :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:57

Ik denk dat dit een wel heeeeeel ambitieus project is als ik ook alle schetsen in de achtergrond zie. Zou je niet voor een iets soberder afbeelding kiezen, om het jezelf zo voor de eerste keer iets makkelijker te maken? Ik kan ook wel aardig tekenen, maar zo'n muurschildering is toch wel weer iets heel anders. Ik had daarom bewust voor m'n eerste project een eenvoudig uitzicht gemaakt, vond ik al lastig genoeg uiteindelijk! :D http://nl.tinypic.com/m/ix76gp/1

Als je toch de afbeelding van het steigerende paard wil namaken, wellicht is het dan een idee om een projector te gebruiken? Ik heb het idee dat je, waarschijnlijk door het formaat waarop je nu ineens moet werken, de verhoudingen ook wat kwijt bent geraakt. Daarover hoef je je met een projector dan geen zorgen meer te maken. Wat ik ook kan helpen, is om eerst gewoon eens op groot formaat (behang)papier te maken wat je ongeveer op de muur wilt hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:14

Ja als ik er helemaal beslist had zou ik ook voor iets simpeler gegaan zijn. _O- Maar mijn man is nogal eens ambitieus en die zegt dan gewoon "joh, als je het niet probeert.... _O- "
En daar heeft ie natuurlijk gelijk in maar ja.. :D
Sowieso is het wel een moeilijke foto die ik gekozen heb vrees ik... Dat voorbeen staat op de foto erg raar maar ik denk dus omdat het een vrij donkere foto is dat dat zo toont..... Ik ga alsnog een dappere poging wagen morgen (tsja volhouder he :') ) om te kijken of ik als ik meer los van de foto ga werken (dus meer licht en onderscheid maken in de voorbenen dat ie effectief twee benen heeft vanvoor ook. :=) niet nog wat klaar krijg... En zo niet gaat de witte borstel er overheen. := Veel slechter kan ik het niet maken toch? :=

Ik ben inderdaad ietwat de verhouding kwijt geraakt. ^) Hij's een beetje.... Obees geworden... := Zijn achterbeen/bil moet ook wat smaller volgens mij en tis geen quarter dus die kont mag ook nog wat ranker... :=

Ik ga morgen tóch nog een poging doen... _O- Witten kan altijd nog.... :=

Projector kan ik wel eens voor kijken, ik heb wel zo'n ding maar die's met de verhuis beetje "zoek" ... Enfin... Zoek... hij zit in een doos met "bureau" op.... Alleen zijn dat een paar dozen.... :=

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:20

Ik zou inderdaad ten eerste weer even kijken naar verhoudingen en naar de balans van je paard. Zoals hij nu staat zou hij rechtstreeks achterover kukelen omdat zijn achterbenen te ver naar voren geplaatst zijn ;)

De foto is inderdaad niet makkelijk.

Maar voor je met kleuren gaat klooien enzo eerst zorgen dat het paard gewoon qua verhoudingen en vormen klopt, want anders doe je heel veel werk voor niks. :)

Qua verhoudingen... ik ga even de dingen opnoemen die ik zie, omdat het soms moeilijk is om het zelf nog te zien als je er te lang naar staart. Bedoel het dus niet rot, maar puur als tips.
De body is te groot voor de benen en het hals/hoofd gedeelte. Het lichaam lijkt ook te kort, en de hoefjes zijn heeeel klein. De benen worden steeds smaller, maar bestudeer een paardenfoto maar eens: de benen zijn in het echt niet zo smal want dan zou een paard er nooit op kunnen staan. De hals is heel kort, wat maakt dat de kin al bijna op de borst ligt. Het paard op de foto heeft een veel langere hals, dit verwacht je eerder bij een kortgebouwde pony ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:41

Dankje! :D ik ga kijken of er nog wat aan te doen is met jouw tips en anders toch maar opnieuw. :') maar dan zoek ik wel een makkelijkere foto :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:56

Mijn man zei dat ie het jammer zou vinden als ik het zou uit doen dus ik ben er mee verder gegaan onder het mom van; als ik over 15 jaar als ik meer geoefend heb op kleinere werken (want stiekem heb ik wel de smaak te pakken) opnieuw wil beginnen dan wit ik de muur en dan doe ik dat. :D
Dit is een muur in onze "hobbyruimte" dus niet in de woonkamer. Dan stellen we ons nu maar even tevreden met tekenfilm stijl. :D

Ik weet niet of er interesse is in updates? Ik weet dat er veel beter werk op bokt te vinden is.. :o

However, ik heb al een paar kleine veranderingen gedaan; ik heb de hals onderaan wat smaller gemaakt door terug te witten. Morgen als het droog is even fatsoeneren. Bovenaan heb ik een stukje "af gepakt" voor manen maar da's nog nie zo simpel om te schilderen. :D Maar ik heb tijd. :j Kont heb ik ook al een beetje van af gedaan maar erg weinig en de onderbenen heb ik proberen te verbreden. De buik wil ik ook nog iets van af halen en het bovenbeen terug meer "vorm" geven.

Paard twee heeft ook al de eerste lagen er op en paard drie heeft ook 1 of twee lagen er op. Maar nog niks uit gewerkt, puur om wat dekking te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
hoofdje (hier zie je de manen al iets)
Afbeelding
paard 2 en 3
Erg bewogen zie ik maar bon..
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=561B2A22

Oh staart is natuurlijk ook nog "in progress". Ik wil ook op termijn toch proberen de overgang in de kleuren bij de schouder te verzachten op een of andere manier.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:11

Niet geschoten is altijd mis....
Erg lief dat je partner je er zo in steunt en volle vertrouwen heeft! Ik zou er nu ook gewoon voor gaan en vooral proberen plezier eraan te hebben! Zie maar waar het op uitkomt.

Ik zou wel graag verdere stapjes willen zien tot het eind resultaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:20

Ik heb een hele lieve man :+:
Ik ben best onzeker over mijn kunnen, vind het nooit goed genoeg (nu ook niet trouwens maar ik kan het dan weer wel 'loslaten' en de dingen die wel gelukt zijn er uit halen.)
En mijn man is altijd 'joh dat kan jij wel!' :D :+:

Ik vind het wel erg leuk om te doen. :j heb twee leuke middagen gehad. :j
Muziekje op, hond er bij op haar kussen en lekker ontspannen! :D Ben best een gespannen ding (en dat moet ik echt afleren) dus komt goed uit! :D

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:32

Dat is ook wel een goede tegenpool voor jou relatie als ik jou zo hoor!
Als je het niet probeert dan kom je er nooit..
en ja.. het is best hoog gegrepen om meteen aan zo'n project te beginnen. Maar met plezier kom je al een heel eind en als het toch niet bevalt kun je het altijd nog weg halen en wat anders maken. Maar hoe leuk is het als er straks wat van jou op de muur staat *D zeker trots zijn op wat je al hebt neergezet en lekker blijven plaatsen,

Ik heb alleen al een hele dosis respect voor je dat je hieraan durft te beginnen!! hihi _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:52

Oh en de steigerende krijgt natuurlijk ook nog een voorlok. :') Nu istie beetje kaal.

Ik moet zeggen, toen ik aan die eerste begon dacht ik "oh god WAAROM ben ik hier aan begonnen..." _O-
En als ik aan de achtergrond ga beginnen vrees ik dat ik dat nog eens ga denken. _O-
En er is nog een tweede muur.... (met auto's) :=

En thanks.. :D Dat zei mijn man ook "wat je niet probeert, kan je sowieso niet". :D
En nu vind'k het leuk! Kijk er naar uit om verder te werken. :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:26

Wauww wat een project! Tegen de tijd dat je bij de laatste tekening bent heb je het zo in de vingers dat je vooraan weer verder kan ;-)

Gewoon door gaan en dan komt het meestal wel goed! Succes :D

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:51

Wil niet vervelend of betweterig overkomen, maar ik zou er met terpentine of gewoon witte verf overheengaan. zonde van de verf, zonde van de tijd, maar ik waarschuw je - anders heb je later spijt. leen een projector, doe ik ook vaak, en teken alles op. Is meteen al veel mooier! Probeer dan olieverf op de kop te tikken (want volgens mij is dit niet olie) en schilder daarmee. Hecht echt heel goed en je kan alles eerlijk verdelen, ook met paletmes werken voor dikkere lijnen of bijv. manen. Succes en ik ga volgen :-)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:16

Ben het wel eens met Anniek voor als je een perfect(er) resultaat wil krijgen een projectie gebruiken.

Denk dat als je alles maar in de zelfde stijl houd het toch wel een geheel wordt. Maar hoop werk is het voor beide manieren :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:23

Ik zou ook met wit eroverheen gaan en opnieuw gaan beginnen. Zoals ik het nu zie pakt de verf niet lekker op de muur, en heb je wel hele kleine plaatjes.
Een projector is inderdaad een goed idee.

Je wilt dus vanalles op de muur schilderen? Waaronder een hond en 2 paarden?
Daardoor krijg je overal op de muur verspreid kleine plaatjes, ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk niet mooi vind.

Wat goed kan helpen om een idee te vormen is het eerst op papier te zetten. Niet de plaatjes, maar het globale idee van de muur. Ik zou zelf de plaatjes ook veel groter maken. Als je dat eenmaal gedaan hebt kun je gaan kijken naar verf. Wat wil je precies en waar werk jij fijn mee.
Ik gebruik bijvoorbeeld bodypaint in de slaapkamer, ten eerste omdat ik het voorhanden had, ten tweede omdat ik niet overweg kan met acryl, en ten 3e heb ik niet de eis dat het jaren op muur moet blijven zitten. Ik ben nogal beweeglijk en kan ineens besluiten weer te witten en opnieuw iets te maken.
In de woonkamer ben ik bezig met een zwart/wit tekening. Hier had ik nog wat zwarte muurverf voorhanden, dus ben ik die gaan gebruiken.
Als je echt een permanente muur wilt, kan ik je niet helpen, maar wellicht anderen wel. Ik dacht acryl, maar dan wel de goede kwaliteit. Als ik me niet vergis zie ik daar op de foto Action acryl staan :) Heb ik ook maar kan ik niks mee :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:44

Er komt nog achtergrond ook he dames. Reageer zo wel uitgebreider.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:26

Goed, ik ben eerst even gaan douchen om even na te denken voor te reageren. Ik wil voor op stellen dat ieder zijn mening mag hebben en dat het volgende slechts míjn mening is, dat je het daar niet me eens moet zijn en dat ik verder niemand wil aanvallen.
Máár... Om het nu zonde van de tijd en de verf te noemen vind ik wel een beetje erg hard en ietwat overdreven. :)
In mijn mening is creatief bezig zijn, ongeacht of je er goed in bent of niet, nooit zonde van de tijd óf het materiaal. :) Ik vind het leuk, het ontspant me en ik kan het ook doen als ik een slechte dag heb zodat ik niet de hele dag series zit te kijken. :) Zonde van mijn tijd is het dus sowieso niet en zonde van de verf... Ik ben het er mee eens dat dit verre van realistisch is en wellicht zelfs verre van góed maar imo is het nu ook weer niet zó verschrikkelijk. :o ik vind de tips die ik kreeg wb de eerste vos over de verhoudingen fijn en daar ben ik ook mee aan de gang gegaan (geprobeerd, naar mijn kunnen) en dat was ook de reden van dit topic. :)

Het zijn 5 paarden en een hond overigens die in een weide komen te staan met bomen op de achtergrond. :) De andere muur worden auto's (van mijn man) maar ik ben niet zo heel zeker of ik dat nog wel ga delen om eerlijk te zijn. :o
Het kan ook zijn dat dit over een paar jaar weer oververft wordt overigens. :) Nu is het gewoon een lelijke muur opfleuren. Niets meer of minder. :) Tis dit of saai behangen en omdat deze muur toevallig in onze hobby kamer staat vond mijn man het wel een goed plan als ik er lekker op ging hobby'en. Zo doende. ;)

Ik merk trouwens dat vooral de bruine verf wat last heeft van het slecht dekken... De andere verf heeft dat niet. :? Ik werk met action maar ook met nog een ander merk dat ik nog heb maar ik weet het merk niet vanbuiten en we wonen er nog niet dus kan ook niet effe snel naar de kamer lopen om te kijken. :D
Een maal er 1 laag op zit dekt het nl wel beter. Het andere deel van de muur pakt ook veel beter dus ik vrees dat het een beetje een combinatie is van de verf die niet zo super van kwaliteit is én de muur die een ietwat moeilijke (te gladde?) ondergrond vormt. :) Na het eerste paard ben ik gaan werken met eerst basislagen leggen en dan pas verder gaan en dat werkte wel.
Hoe dan ook:
Afbeelding
Manen moet nog een laag over. :) oog ga ik ook nog eens naar kijken (oog en oogkas) maar voor nu laat ik het even zo. :)
En je ziet al een klein deel van het paard langs haar. Daar moet aan het oog ook nog e.e.a gedaan worden. :) (en aan al de rest ook overigens. :+ daar ben ik vahdaag heel basic mee begonnen. :)

Ik dacht trouwens juist dat olieverf nog een stuk moeilijker zou zijn? (en bovendien niet zo heel geschikt is voor op muur?)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:13

Ik vind dit paardje al een stuk beter dan het eerste :) en dat jij je ermee amuseert is het belangrijkste toch?
wb tips voor dit paardje: ik zou nog eens kijken naar het hoofd, ik denk dat de neus en het hele onderste deel van het hoofd te kort en of te smal is :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 17:23

Ik zat ook al te kijken. Ik heb het idé dat het hoofd wat te kort is maar ook de kaak wat te groot (waardoor het nog meer zo toont)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:49

Oefening baart kunst! Gewoon blijven oefenen. Maar ben er wel mee eens met bovenstaande reacties en tips dat de verhoudingen niet kloppen. Dat is gelijk te zien.
Maar als je het niet probeert, leer je het nooit :)
Gewoon lekker mee door gaan. En als je over een tijd denk 'had ik het maar anders gedaan'. Gewoon witten en overnieuw beginnen haha!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:02

Wat een felle reacties zeg.. Zonde van je tijd lijkt het me niet, je leert er toch gewoon van?
Ik zou vooral genieten van het traject! Als je het af hebt heb je misschien wel weer zo veel bijgeleerd dat je het stukje voor stukje nog mooier kan maken. :j Vind sowieso dat je gewoon hartstikke leuk bezig bent, ik doe het je niet na!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:46

In dat geval zou ik gewoon deze muur helemaal volbouwen. Als het een mooi resultaat geeft is het helemaal goed, en anders heb je toch al heel wat uurtjes kunnen oefenen.
Wel zou ik echt even goed kijken naar welke verf voor jou goed werkt. Er is niets hatelijker dan werken met iets wat je niet ligt.

Lekker doorgaan, geniet ervan, en wel foto's blijven plaatsen hoor! Ook van de automuur :)
Ben heel beniewd hoe je creatieve tocht verder gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:59

Ik vind die super realistische tekeningen die hier vaak voorbij komen juist oersaai eigenlijk, zoiets zou ik niet op mijn muur willen hebben. Wat jij schildert daarentegen, kinderlijk is niet de juiste benaming, maar er zit veel meer gevoel in, veel meer van jezelf, jouw eigen stijl, en dat maakt het leuk om naar te kijken! De verhoudingen hoeven helemaal niet te kloppen, de kleuren ook niet, dat maakt een schilderij juist interessant. Dus laat je niet te veel beïnvloeden door de negatieve reacties op bokt.
Wat ik persoonlijk wel anders had gedaan is eerst de achtergrond schilderen en daar overheen de paarden. Dat had een hoop werk gescheeld omdat je nu heel strak langs de paarden af moet schilderen en geen lange stroken door kan schilderen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:08

jammer van de verhoudingen , maar toch vind ik ze nu al mooi. Ik vind t erg gedurfd! :)
probeer meer contrast te krijgen ze lijken nu nog plat. bij het liggende paard zou ik de kaak wat kleiner maken.
mooi gedaan ik ben benieuwd

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:02

Door dit topic heb ik ook zin gekregen om een muur schildering te maken in ons (straks) nieuwe huis.
Wie weet ga ik het ook doen!!