[SCH][WIP] Eigen versie Blue Horse Franz Marc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

[SCH][WIP] Eigen versie Blue Horse Franz Marc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 15:17

Hoi ik ben Noortje, 16 jaar en dit is mijn eerste UK topic. Ik houd enorm van creatief bezig zijn en heb vroeger best veel getekend, digitaal getekend, beeldjes gemaakt, enz (natuurlijk alleen maar paarden :P ), maar sinds ik op de middelbare school zat is dat eigenlijk weggegaan en heb ik het jaren niet meer gedaan. Gelukkig hebben wij een hele leuke kunstdocent, die elke keer ontzettend leuke opdrachten en projecten bedenkt. Zo ook deze opdracht. We moesten een schilderij/tekening kiezen uit de periode 1900-1950 (Modernisme) en daar eerst een kleine replica van maken, om vervolgens te bedenken wat je er aan zouden willen verbeteren. ik heb erg lang getwijfeld wat voor schilderij ik wilde nemen. Uiteindelijk voor dit schilderij van Franz Marc gegaan: http://www.wikiart.org/en/franz-marc#supersized-featured-254667
Ik vind zijn schilderstijl geweldig en ik ben altijd wel wat realistisch geweest en vooral heel precies, dus ik dacht: laat ik eens wat meer expressionistisch nemen.
Toen ben ik begonnen aan mijn replica. Ik maakte hem gewoon op een papier formaat ergens tussen A4 en A3 in. Eerst even een schets uit de losse pols:
Afbeelding
Afbeelding
En het "inkleuren" kon beginnen. *\o/* ik moet er even bijzetten dat ik dit doe met de belabberde kwasten en acrylverf die op school aanwezig is. Ze doen hun best, maar goed materiaal is duur. Daarnaast is dit ongeveer mijn 4e schilderij ooit gemaakt, dus ik sta open voor alle tips en opbouwend commentaar, maar wees niet te streng voor me :o
Afbeelding
Ik kwam er achter dat even een replica maken van een expressionistisch schilderij nog lang zo makkelijk niet is. Het is door Franz Marc vrij snel geschilderd, en als je dat is moeilijk na te doen als je precies wilt zijn.
Het resultaat van de replica:
Afbeelding
(Dat bedoel ik met de slechte verf... in het potje was ie echt blauw, op papier werd het turquoise :( )

Maar toen begon het echte werk pas. Wat wilde ik verbeteren? En hoe moest mijn versie van dit schilderij eruit gaan zien? Na lang wikken en wegen besloten het paard te laten zoals het is, want dat vind ik juist zo mooi. En ik wilde het op een vrij groot doek schilderen, en toch maar met acryl, want olieverf duurt zo lang en fouten herstellen is moeilijker. De achtergrond moest rustiger, zodat het paard meer kracht uit zou stralen. Toen heb ik dus een schets gemaakt op het doek, met projectie van het origineel erop en ben begonnen aan de lucht. Ik heb daar nu een basislaag van, maar daar komen als het goed is nog wolken op.
Afbeelding

Heel tof als je mijn hele verhaal gelezen hebt! En ik zou het leuk vinden als je een reactie achterliet met commentaar :) Ik ga proberen zo snel mogelijk een update te plaatsen, maar ik kan er alleen maar in de kunstlessen aan werken en we lopen al bijna tegen het einde van het schooljaar aan. Ook baal ik van de kwaliteit van de foto's, maar ik maak ze met m'n telefoon.

yvanna

Re: [SCH][WIP] Eigen versie Blue Horse Franz Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:21

Leuk!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:27

Apart!! maar super gave stijl!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 15:40

Dankjewel :)

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:08

Cool, Franz Marc is mijn favoriete schilder :D
Ik vind je replica al erg mooi gelukt en ben benieuwd naar je eigen versie. De achtergrond is al erg mooi.
Leuke opdracht trouwens!
Ik heb van een ander schilderij van hem ooit eens een muurschildering op school gemaakt :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:01

Leuk! Frans Marc behoort ook zeker tot mijn favorieten.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:08

wow mooi als jee een keer oefenmateriaal zoekt om te schilderen

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:37

Dankje :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 21:31

Ik wilde even een kleine update plaatsen. ik weet nu weer waarom ik nooit schilder of teken. -O- Ik begin, ik ben tevreden en op een gegeven moment doe ik iets waar ik niet tevreden mee ben en dan vind ik het niet meer leuk. Ik ben perfectionistisch en dat neemt de overhand op mijn plezier erin.
Ik heb nu de basiskleur voor de grond geschilderd en wil er nog een paar lagen overheen gaan doen, maar ik ben nu al totaal niet tevreden met de kleuren. Heb een uur lang kleuren staan mengen, dus ik moest uiteindelijk wel schilderen, anders was de les voorbij en had ik nog niets.
Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:35

Ik vind de kleuren wel heel mooi! Het lijkt heel natuurlijk/vloeit mooi in elkaar over. Heb verder geen tips trouwens (ben niet zo goede schilder), maar zou wel zonde zijn als je niet verder zou gaan ;)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 07:47

Lief dat je dat zegt :) Ik moet mezelf gewoon een schop onder de kont geven en doorzetten...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:58

ik heb er ook geen verstand van, maar als leek zijnde vind ik je kleurgebruik juist erg mooi. Zeker de lucht, maar ook de grond. Ik ben erg benieuwd hoe het geheel eruit gaat zien.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:43

wauw heel mooi! Je replica is al ontzettend gaaf, maar kan niet wachten tot deze af is. Vind je achtergrond heel erg mooi, gewoon lekker aan het paard beginnen!
Denk dat hij nu veel meer eruit zal springen

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:28

Wat een complimenten allemaal :o Geeft zeker motivatie om door te gaan! Helaas heb ik geen kunstlessen meer, schooljaar is bijna afgelopen, dus ik ga kijken of ik het in mijn vrije tijd mag komen afmaken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:38

Zonde dat je perfectionisme overheerst en kan demotiveren. Je bent super op weg, gewoon afmaken :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 20:09

Ik ben een paar dagen geleden dan maar aan het paard begonnen in plaats van me blind te staren op de achtergrond, die komt later wel. Nu de achtergrond qua kleur zo anders was uitgevallen dan ik me had voorgesteld, vond ik de originele kleuren van het paard niet echt meer erbij passen. Maar blauw wilde ik hem wel houden. Dus heb wederom heel veel staan mengen, tot ik een tint vond waarvan ik denk dat ie goed gaat uitpakken! Op (zulke slechte) foto's zijn kleuren natuurlijk een beetje anders dan in het echt. Ik ben ook iets minder opgeschoten dan ik had gehoopt, maar het begin is er:
Afbeelding

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:33

Wow mooi

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:16

Hoe ver ben je nu?:)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:20

Ik heb helaas niet meer verder kunnen werken voor de vakantie (de kunstdocent was ziek), dus nu kan ik pas weer verder als volgend schooljaar begonnen is.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:20

Jammer:(

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:22

Ja dat vind ik ook, ik had wel echt zin om er een keer flink aan verder te werken. Maar dat komt dan over een paar weken wel :)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:24

Jap:)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:47

Nou, ik heb er vandaag even flink aan gewerkt! Heb nu elke donderdag 2 lesuurtje kunst en ben daarna uit, dus kan mooi in mijn vrije tijd door na de les. Heb in totaal 3 en een half uur staan schilderen aan één stuk, maar het is wel af nu *\o/*
Foto's volgen zo snel mogelijk, staan nog op mijn telefoon :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 18:37

Hier was ik al een heel stuk opgeschoten ten opzichte van de vorige keer:
Afbeelding

Maar ik durfde niet verder te gaan, uit angst het hoofd te gaan verpesten :P
Uiteindelijk heeft de kunstdocent me wat moed ingepraat en me weer alleen gelaten en toen heb ik het afgerond! Ik wilde eigenlijk nog dingen aan de achtergrond veranderen, maar bij nader inzien laat ik dat maar zitten. Ik moet ook weer door met mijn volgende kunstproject en het is eigenlijk ook wel goed zo. Ik ben zelf best tevreden over het schilderij geworden en dat komt niet vaak voor :D
Afbeelding

Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:45

Leuke opdracht! En fijn dat je zo'n fijne kunstdocent hebt :D is toch altijd weer leuk om te horen als je zelf ook kunstdocent bent :P