Vraagje ISO bij Nikon D5000

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Vraagje ISO bij Nikon D5000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 19:20

Hoi!

Ik fotografeer al ongeveer een jaartje wat serieuzer met de D5000 van mijn vader. Nou dacht ik altijd dat als ik via het hieronder aangewezen "knopje" de ISO instelde, dat dit dan een maximum zou zijn.

Afbeelding

Nou kwam ik er dus vandaag (na een jaar :') ) achter dat dit dus niet zo is, of dat er wat verkeerd is ingesteld bij de camera? Ik heb namelijk foto's gemaakt in een binnenbak, en op het eerste gezicht leken deze goed, dus heb ik niks meer veranderd aan de instellingen. ISO stond toen op 200, dus nam ik aan dat dit een maximum zou zijn. Beetje verbaasd dat de foto's zo goed leken, maar ach. Thuis foto's op de computer, blijkt dat bij alle foto's een ISO van 3200 gebruikt is :o? Blijkbaar is dit dus toch geen maximum, kan iemand mij uitleggen wat dit wel is? En hoe ik wel een eventueel maximum kan instellen?

Calanthe

Re: Vraagje ISO bij Nikon D5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:54

Had net eventjes gegoogled en D5000 gaat tot ISO 6400? Kan zo zijn dat dat niet de max is :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:57

ISO 200 is laag, waarschijnlijk de laagste bij deze camera. Zo te zien staat jouw ISO op automatisch (bovenin staat ISO-A), dan zoekt de camera zelf de beste ISO instelling voor de omstandigheden. In een (donkere) binnenbak kan dit inderdaad oplopen naar 3200.

Als jij zelf de ISO wil instellen zul je hem van de ISO-A stand af moeten halen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 08:33

Yucca schreef:
ISO 200 is laag, waarschijnlijk de laagste bij deze camera. Zo te zien staat jouw ISO op automatisch (bovenin staat ISO-A), dan zoekt de camera zelf de beste ISO instelling voor de omstandigheden. In een (donkere) binnenbak kan dit inderdaad oplopen naar 3200.

Als jij zelf de ISO wil instellen zul je hem van de ISO-A stand af moeten halen.

Ah, dat zal t zijn! Ga het meteen proberen, bedankt!

Edit: gevonden, maximale ISO is inderdaad iets anders en staat op 3200. Maar wat houdt dat andere dan in? Het staat aangeduid in het menu als ISO-gevoeligheid...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:45

Dat is gewoon de ISO welke hij op dat moment gebruikt.