Overbelichting kwijt raken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Overbelichting kwijt raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 09:54

Hallo,

Sinds kort fotografeer ik, gewoon voor de lol. Laatst had ik mijn verzorgezel en verzorgshet op de foto gezet. Nou moet ik natuurlijk super veel oefenen dus daarom ga ik vandaag naar een bokker in de buurt om eens paar plaatjes te schieten en te oefenen! Maar nou merk ik dat mijn foto's erg overbelicht zijn, heeft hier iemand tips voor? Ik werk met een Canon EOS5350D, een 'oudje' van mijn vader die ik mag gebruiken. Misschien is dit te helpen in het nawerken. Welk programma raden jullie dan aan?

Hier hebben jullie een foto en zien jullie (hopelijk) wat ik bedoel :)

Afbeelding

_SnowBall

Re: Overbelichting kwijt raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:27

Echt niemand?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:33

Je topic staat bij uit de kunst, dit is voor tekeningen, schilderijen,... Op fotokunst is hij meer op zijn plaats. Ik zal temmen en dan gaat een mod hem verplaatsen. Dan zal je vast wel een antwoord krijgen.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:34

Oh... Oepsie.. Bedankt voor het temmen! :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:37

Heb je er een uv lens op zitten?
En een zonnekap?

Iets wat wit is in het zonnetje is bijna altijd overbelicht door de reflectie van het zonlicht ;)

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:45

Aha, vandaar. Ik heb er een *Hopelijk zeg ik het goed* Canon zoom lens EF 55 - 200mm opzitten, geen idee of dat de naam is maar het staat erop :') Volgens mij is dat geen UV lens :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:47

Uv lens bestaat ook niet. Er wordt een uv filter bedoeld.

Om je foto beter belichten moet je andere instellingen gebruiken. In overbelichting (=wit) zit vrijwel geen details meer. Wat zijn je instellingen geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:49

In Lightroom kun je de witbalans en de hooglichten aanpassen.
Ik denk dat dat al veel kan schelen. :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:51

Wij hebben een losse uv lens (uv filter dus) voor het objectief zitten, die het uv licht filtert.. :o

Wianca.. dat bedoel ik inderdaad.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 17-05-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:53

Auto was mijn instelling, misschien was dat niet zo handig, dus dat kan ook mijn schuld zijn... Nu heb ik mijn camera in mijn hand en ben bij witbalans, welke raden jullie aan? Voor de duidelijkheid, ik ben hier nieuw en moet alles nog ondekken :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:58

Casarell schreef:
Heb je er een uv lens op zitten?
En een zonnekap?

Iets wat wit is in het zonnetje is bijna altijd overbelicht door de reflectie van het zonlicht ;)

Een UV-filter of zonnekap voorkomen niet dat je foto overbelicht raakt hoor dat ligt gewoon aan je instellingen. Een zonnekap of UV filter helpt alleen tegen hinderlijk licht wat bijv van de zijkant komt oid. Ook als het ergens relatief donker is kan je gewoon de zonnekap erop hebben dat zorgt er niet voor dat je foto dan onderbelicht raakt.

Een foto met veel wit of veel zwart raakt op een (semi-)automatische stand vaak over of onder belicht omdat je camera door de manier waarop een camera de belichting bepaald. Ik vind dat een beetje lastig om uit te leggen maar de meeste spiegelreflexen hebben wel een funtie waardoor je belichting iets kan corrigeren. Er zit zo'n balkje in beeld met -3 tot +3 ofzo je moet hem dan iets naar de - draaien dat hij de foto iets donkerder maken. Bij mijn EOS650D kan dat door in een semi-automatische stand (Av, Tv, P) op de AV knop te drukken en aan het wieltje te draaien.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-05-15 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:01

Als je op auto laat staan zou ik witbalans zonlicht nemen. Misschien heeft je vader de handleiding nog liggen? Daarin staan soms handige tips. Of google eens naar de handleiding. Heb bij mijn camera enkel nog de Franse en heb de Nederlandse op google gevonden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:05

Met welke iso heb je deze gemaakt? Dat is de lichtgevoeligheid, hoe lager hoe minder ruis. Geen idee welke standen je hebt, met mooi weer kan je hem het beste op 200 zetten, 400 is vaak ook nog wel te doen, hoger wordt het vaak al snel lelijk met de oudere camera's.

Ik vind de foto ook niet echt scherp namelijk en er zit nogal ruis op.

Vaak zijn de oude goedkope lenzen erg gevoelig voor fotograferen met tegenlicht, dan krijg je dit soort plaatjes. Probeer de zon goed in je rug te houden. Verder zijn ze vaak niet over het hele bereik scherp en zeker met het diafragma helemaal open niet. Probeer er eens mee te experimenteren op de A stand (aperture met Nikon, weet niet hoe dat heet bij de Canons), zet het diafragma steeds iets dichter (4.5 is helemaal open bij jouw lens gok ik), vaak zijn de foto's een stuk beter met bijvoorbeeld f 6.3 of iets dergelijks.

Ik heb ook zo'n oude combo, met de body is opzich niks mis, de lens heeft een uitgebreide gebruiksaanwijzing, je kan er prima plaatjes uit krijgen maar je moet er je best voor doen. :')

Edit: Als ik er toch nog iets lichte tussen heb doe ik vaak het contrast iets omhoog in bijvoorbeeld photofiltre, er zijn heel veel programma's waarmee je dat kan doen. Maar deze foto wordt daar niet mooier van omdat hij niet scherp is en teveel ruis heeft.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 17-05-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:06

liedje89 schreef:
Een foto met veel wit of veel zwart raakt op een (semi-)automatische stand vaak over of onder belicht omdat je camera door de manier waarop een camera de belichting bepaald. Ik vind dat een beetje lastig om uit te leggen maar de meeste spiegelreflexen hebben wel een funtie waardoor je belichting iets kan corrigeren. Er zit zo'n balkje in beeld met -3 tot +3 ofzo je moet hem dan iets naar de - draaien dat hij gaat onderbelichten. Bij mijn EOS650D kan dat door in een semi-automatische stand (Av, Tv, P) op de AV knop te drukken en aan het wieltje te draaien.

Bedankt voor je tip! Ik niet de -3 tot +3 gevonden maar wel de Av tv en p. Ik heb nu op de AV gezet.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:08

Lepeltje schreef:
Met welke iso heb je deze gemaakt? Dat is de lichtgevoeligheid, hoe lager hoe minder ruis. Geen idee welke standen je hebt, met mooi weer kan je hem het beste op 200 zetten, 400 is vaak ook nog wel te doen, hoger wordt het vaak al snel lelijk met de oudere camera's.

Ik vind de foto ook niet echt scherp namelijk en er zit nogal ruis op.

Vaak zijn de oude goedkope lenzen erg gevoelig voor fotograferen met tegenlicht, dan krijg je dit soort plaatjes. Probeer de zon goed in je rug te houden. Verder zijn ze vaak niet over het hele bereik scherp en zeker met het diafragma helemaal open niet. Probeer er eens mee te experimenteren op de A stand (aperture met Nikon, weet niet hoe dat heet bij de Canons), zet het diafragma steeds iets dichter (4.5 is helemaal open bij jouw lens gok ik), vaak zijn de foto's een stuk beter met bijvoorbeeld f 6.3 of iets dergelijks.

Ik heb ook zo'n oude combo, met de body is opzich niks mis, de lens heeft een uitgebreide gebruiksaanwijzing, je kan er prima plaatjes uit krijgen maar je moet er je best voor doen. :')

Bedankt voor je tip! Ik had hem op 800 staan dat is dus echt te veel :') Nu heb ik hem op 400 staan voor deze dag, dat leek mij prima. Dat 2e stukje begrijp ik niet veel van, maar ik denk dat je het zelfde ongeveer bedoeld as liedje89?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:10

MaricoGraphy schreef:
Als je op auto laat staan zou ik witbalans zonlicht nemen. Misschien heeft je vader de handleiding nog liggen? Daarin staan soms handige tips. Of google eens naar de handleiding. Heb bij mijn camera enkel nog de Franse en heb de Nederlandse op google gevonden.

Ik heb hem nu op daglicht staan, zonlicht stond er niet tussen.

Ik heb mijn vader net om hulp gevraagd en die zegt dat je alles op auto moet zetten en dat je de handleiding niet nodig hebt :') Ik ga dus zo maar zelf uitvogelen waar die handleiding is :Y)
Laatst bijgewerkt door _SnowBall op 17-05-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:11

Overbelichting is met nabewerken niet aan te passen. Er zit totaal geen kleur meer, dus je kan de kleur ook niet bewerken.
Met andere instellingen werken is de oplossing :j met welke instellingen zijn deze foto gemaakt? Ik weet dat je hem op auto had, maar dan nog heeft je camera een diafragma en sluitertijd gekozen. Die kan je opzoeken door de eigenschappen van de foto te openen, exif wordt dat ook wel genoemd.

Witbalans helpt niet met overbelichting, maar alleen met de warmheid van kleuren in de foto. Bij zonnig weer krijg je vaak hele "gele" foto's. Door dan de witbalans op zonnig te zetten zal je camera zelf meer blauw toevoegen waardoor je een minder gele foto krijgt en je kleuren meer waarheidsgetrouw zijn. Andersom werkt dat net zo, kunstlicht is doorgaans vrij blauw. Door je witbalans op kunstlicht te zetten zal je camera de kleur weer compenseren waardoor de foto er weer natuurgetrouw uit ziet.

Iso 400 bij zonnig weer is echt veel te hoog, ik zet hem dan op 100 of maximaal 200. Diafragma zet ik meestal rond de 4 en dan ga ik met mijn sluitertijd spelen tot ik de belichting op de foto's goed vind. Hoe meer ervaring je daar in krijgt hoe sneller je hem goed hebt staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:12

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:14

Liselot schreef:
Overbelichting is met nabewerken niet aan te passen. Er zit totaal geen kleur meer, dus je kan de kleur ook niet bewerken.
Met andere instellingen werken is de oplossing :j met welke instellingen zijn deze foto gemaakt? Ik weet dat je hem op auto had, maar dan nog heeft je camera een diafragma en sluitertijd gekozen. Die kan je opzoeken door de eigenschappen van de foto te openen, exif wordt dat ook wel genoemd.

Witbalans helpt niet met overbelichting, maar alleen met de warmheid van kleuren in de foto. Bij zonnig weer krijg je vaak hele "gele" foto's. Door dan de witbalans op zonnig te zetten zal je camera zelf meer blauw toevoegen waardoor je een minder gele foto krijgt en je kleuren meer waarheidsgetrouw zijn. Andersom werkt dat net zo, kunstlicht is doorgaans vrij blauw. Door je witbalans op kunstlicht te zetten zal je camera de kleur weer compenseren waardoor de foto er weer natuurgetrouw uit ziet.

Iso 400 bij zonnig weer is echt veel te hoog, ik zet hem dan op 100 of maximaal 200. Diafragma zet ik meestal rond de 4 en dan ga ik met mijn sluitertijd spelen tot ik de belichting op de foto's goed vind. Hoe meer ervaring je daar in krijgt hoe sneller je hem goed hebt staan.

Bedankt voor je tips, ik zal hem dan veranderen naar 200? Lager kan hij niet, en ik heb hem nu op daglicht staan. Is dat ook niet goed? Ik heb niet de mogelijkheid om hem op kunstlicht te zetten wel op TL licht, is dat het zelfde :') ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:17

Kunstlicht en TL is idd hetzelfde. Iso op 200 is prima hoor, je hebt dan iig geen last van ruis. Wat voor lens heb je er op zitten en welke F getallen heeft die lens? Dan kan ik daar evt ook nog even tips voor geven :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:19

Dat balkje staat als het goed is gewoon in beeld nu? Als ik mijn 650D (wel iets nieuwe model maar zelfde lijn) op die stand heb staan staat op de eerste regel links in beeld een sluitertijd rechts het diafragma en daaronder een balkje met wat cijfers en een pijltje. Je kan dat pijltje dus verplaatsen naar de min of de plus waardoor veranderd hoe licht of donker je foto wordt.
Je kan je ISO inderdaad het beste zo laag mogelijk zetten, maar let er dan wel op dat je foto's niet bewogen worden, want dan wordt je sluitertijd weer langer.

@Liselot: Iets overbelichting zoals hier is best aan te passen, zolang je maar in RAW opslaat en niet in JPEG.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:19

_SnowBall schreef:
Bedankt voor je tip! Ik had hem op 800 staan dat is dus echt te veel :') Nu heb ik hem op 400 staan voor deze dag, dat leek mij prima. Dat 2e stukje begrijp ik niet veel van, maar ik denk dat je het zelfde ongeveer bedoeld as liedje89?

Liedje heeft het over het aanpassen van de belichting, de foto iets donkerder maken dus. Het heeft er wel iets mee te maken want dan pas je ook het diafragma of de sluitertijd iets aan.

Lees eens hier, misschien wordt het dan iets duidelijker. Iso, sluitertijd en diafragma werken allemaal samen voor een mooie foto, in het linkje kan je vinden wat het allemaal doet. Het is in het begin even ingewikkeld, maar met een beetje experimenteren snap je het zo.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... en-iso.asp

Mijn comment ging meer over de algemene kwaliteit van de foto, want hij is inderdaad iets overbelicht, dat is op te lossen met de tip van liedje.
De kwaliteit is vast ook wel beter te krijgen, maar dat gaat niet lukken in de auto stand, omdat zo'n oude goedkope lens goede en slechte punten heeft (niet allemaal, maar van deze weet ik dat dat wel zo is). Vaak wordt de kwaliteit slechter helemaal ingezoomd en helemaal uitgezoomd, of met het diafragma (de lichtregelaar zeg maar) helemaal open.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:21

liedje89 schreef:
@Liselot: Iets overbelichting zoals hier is best aan te passen, zolang je maar in RAW opslaat en niet in JPEG.

Ben ik het niet mee eens, overbelichting heeft geen pixels meer, ook niet in RAW. Iets wat te veel belichting heeft, maar nog wel pixels en dus nog wat kleur heeft kan je wél bewerken, maar wordt naar mijn ervaring ook nooit echt mooi.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:22

hetzelfde probleem hier.... maar zie dat er goede tips staan :)

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:24

liedje89 schreef:
Dat balkje staat als het goed is gewoon in beeld nu? Als ik mijn 650D (wel iets nieuwe model maar zelfde lijn) op die stand heb staan staat op de eerste regel links in beeld een sluitertijd rechts het diafragma en daaronder een balkje met wat cijfers en een pijltje. Je kan dat pijltje dus verplaatsen naar de min of de plus waardoor veranderd hoe licht of donker je foto wordt.
Je kan je ISO inderdaad het beste zo laag mogelijk zetten, maar let er dan wel op dat je foto's niet bewogen worden, want dan wordt je sluitertijd weer langer.

Hij jij het omschrijft heb ik hier AEB en daar achter staan idd die - + maar dan met de 2, ik heb verder gezocht en ik zie nergens iets met de 3... Kan het zijn dat dit hem is? Sorry als ik het weer fout heb..