Taxatie en tips fotowerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Taxatie en tips fotowerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:06

Mods, excuses als dit topic op de verkeerde plek staat. Ik kon geen passender plekje vinden.

Dag bokkers,

Ik heb even rondgefietst door het taxatietopic van fotografen. Ik heb de ballen verstand van taxeren, maar ben (dringend) op zoek naar een taxateur voor mijn foto's en iemand die me verder kan helpen.
Twee maandjes geleden heb ik een spiegelreflex gekocht. Een Sony A200 met een Sigma 70-300 mm lens. Tweehandsje, leuk om mee te beginnen.

Ik heb mijn eigen fotografiefacebook opgezet om hier af en toe wat te posten en wat tips en commentaar te ontvangen. Nu is het zo gelopen dat ik veel aanvragen krijg voor fotoshoots en dergelijken en ik vanmiddag een aanvraag kreeg voor een zwangerschapsshoot. Toen brak het zweet me toch wel even uit.

Ik vind het enig, fotograferen. Het gaat best goed, ik krijg best veel lovende woorden, maar toch vraag ik me af... Ben ik wel klaar voor een zwangerschapsshoot? Ik bedoel.. Die mensen willen een bijzondere periode in hun leven vastleggen en dat wil je als fotograaf graag goed doen. Ik ben nog niet zo lang bezig, maar ik zou het onwijs sneu vinden als ik het nu verpruts. Zijn er tips en tricks voor een zwangerschapsshoot? Hoe pak je zoiets aan?

Nu ik gevraagd word voor de shoots, vraagt men direct wat ik ervoor wil hebben. In het begin was het puur het uitbreiden van mijn portfolio en vroeg ik wat vrienden en kennissen model te staan. Gratis en voor niets, foto's krijg je erbij. Nadat ik dit portfolio online gezet had, kwamen de reacties. Vrienden en vriendinnen wil ik best af en toe op de foto zetten, daarvoor hoef ik geen geld. Nu komen er ook heuse "klanten" en heb ik geen idee wat ik moet vragen. Van de shoots die ik doe, krijg ik een cadeaubon van Etos e.d., maar liever heb ik een naamsvermelding bij de foto of een klein fooitje. Ik heb met mezelf afgesproken voor shoots een symbolisch bedrag te vragen van een tientje, maar ik kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat het een achterlijk laag bedrag is. :') Wat kan ik vragen voor mijn werk? Is dit werk kwalitatief oké om geld voor te vragen?

Ik gebruik geen logo of watermerk, misschien moet ik dat eens gaan doen. Toch komt de twijfel dan om de hoek kijken: zijn mijn foto's goed genoeg voor een watermerk? Ik vermeld bij al mijn werk duidelijk dat ik een beginner ben en bezig ben met mezelf ontwikkelen, maar toch vind ik het nog een beetje "spannend" een watermerk op mijn foto te knallen. Is het werk wat ik lever voldoende? Is het te veel gevraagd hierop een watermerk te plaatsen?

Dit is een greep uit de collectie foto's die ik gemaakt heb. Graag zou ik je vragen of je hier eens naar wilt kijken, opmerkingen wil plaatsen daarbij (positief/negatief, net wat je vindt) en je vragen of je mijn vragen kunt beantwoorden. Ik heb zo veel mogelijk verschillende foto's gekozen uit mijn collectie van gemaakte foto's.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ik heb wat meetings op de planning staan om te oefenen op de paarden, hierdoor kan ik mezelf weer een beetje ontwikkelen. Ik plaats mijn werk onder de naam "De Fotomuur van Joop" op http://www.facebook.com/defotomuurvanjoop .

Ik dank ieder alvast voor de aandacht en de moeite!

Goof

Re: Taxatie en tips fotowerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:19

Ik mis eigenlijk in al je foto's scherpte.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:25

Goof schreef:
Ik mis eigenlijk in al je foto's scherpte.

Ik heb een tijd gefotografeerd op de automatische scherpstelstand. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:59

Je wilt graag taxaties van je foto's.
Helaas zie ik maar een hele kleine geringe selectie van goed en wel 5 foto's.
Dat is voor mij vrij weinig om er goed op te kunnen reageren en te oordelen, laat staan te taxeren.

Tevens lees ik een heel verhaal over dat je steeds meer gevraagd wordt. Nou dat is in ieder geval toch super?
Maar, nu ga ik even advocaat van de duivel spelen...misschien...
Ik bedoel het niet negatief, maar meer even om je aan het denken te zetten.
Je fotografeert amper 2 maanden met een toestel.
Je eerst getoonde 5 foto's zijn startend te noemen.
Foto 1: Leuk, maar zou net iets sprekender mogen.
Foto 2: Prachtfoto, maar compleet missende scherpte. Zonde!
Foto 3: Leuke lifestyle foto.
Foto 4: Mooie compositie, alleen wel wat donker.
Foto 5: Personen te laag en teveel in het midden van je foto, daardoor wordt het oninteressant.
Waar is je rest?

Dan lees ik dat je eigenlijk fotografeert op de automatische scherpstelstand.
Ben je dan voldoende op de hoogte van je camera, voldoende om betaalde shoots te kunnen volbrengen?

Wat hier veel op bokt gebeurt is dat men net in bezit is van een camera, foto's maakt, een FBpagina/website aanmaakt en zich personaliseert als fotograaf.
Voor iemand die net pas komt kijken, de ins-en-outs nog van de camera moet leren vind ik dat behoorlijk gewaagd.
Ik zou zeggen, oefen rustig nog even door. Het heeft ons allen veel tijd gekost...en nog steeds leer ik iedere dag weer bij, door te blijven oefenen.
Als je een spiegelreflex hebt, wil niet zeggen dat je meteen een fotograaf bent.
Zie er je lol van in, en kijk wat je allemaal met je spiegelreflex kunt.
Leren, experimenteren, dat is pas fotograferen!
Het is ons ook niet komen aanwaaien. Maar je onderscheid jezelf door kritisch te blijven kijken, en anders te zijn dan de anderen.

Veel succes! En bij vragen stel ze gerust. Daar leer je van! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:05

Ik vind vooral de 2de foto erg gaaf, al mist er inderdaad wel wat scherpte.
Vind de achtergrond erg mooi en de sfeer!

Als ik jou was zou ik gewoon lekker gaan oefenen, informatie lezen en uitproberen. :j
Is leuk!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 21:09

Revanches schreef:
Je wilt graag taxaties van je foto's.
Helaas zie ik maar een hele kleine geringe selectie van goed en wel 5 foto's.
Dat is voor mij vrij weinig om er goed op te kunnen reageren en te oordelen, laat staan te taxeren.

Tevens lees ik een heel verhaal over dat je steeds meer gevraagd wordt. Nou dat is in ieder geval toch super?
Maar, nu ga ik even advocaat van de duivel spelen...misschien...
Ik bedoel het niet negatief, maar meer even om je aan het denken te zetten.
Je fotografeert amper 2 maanden met een toestel.
Je eerst getoonde 5 foto's zijn startend te noemen.
Foto 1: Leuk, maar zou net iets sprekender mogen.
Foto 2: Prachtfoto, maar compleet missende scherpte. Zonde!
Foto 3: Leuke lifestyle foto.
Foto 4: Mooie compositie, alleen wel wat donker.
Foto 5: Personen te laag en teveel in het midden van je foto, daardoor wordt het oninteressant.
Waar is je rest?

Dan lees ik dat je eigenlijk fotografeert op de automatische scherpstelstand.
Ben je dan voldoende op de hoogte van je camera, voldoende om betaalde shoots te kunnen volbrengen?

Wat hier veel op bokt gebeurt is dat men net in bezit is van een camera, foto's maakt, een FBpagina/website aanmaakt en zich personaliseert als fotograaf.
Voor iemand die net pas komt kijken, de ins-en-outs nog van de camera moet leren vind ik dat behoorlijk gewaagd.
Ik zou zeggen, oefen rustig nog even door. Het heeft ons allen veel tijd gekost...en nog steeds leer ik iedere dag weer bij, door te blijven oefenen.
Als je een spiegelreflex hebt, wil niet zeggen dat je meteen een fotograaf bent.
Zie er je lol van in, en kijk wat je allemaal met je spiegelreflex kunt.
Leren, experimenteren, dat is pas fotograferen!
Het is ons ook niet komen aanwaaien. Maar je onderscheid jezelf door kritisch te blijven kijken, en anders te zijn dan de anderen.

Veel succes! En bij vragen stel ze gerust. Daar leer je van! ;)

Hoi Renvaches,

Dank voor je reactie, hier heb ik een boel aan! :j
Ik vind het denk ik een beetje "eng" dat ik gevraagd wordt voor dergelijke fotoshoots, daarom meld ik bij dat soort aanvragen dat ik startend ben. Ik wil mezelf niet eens fotograaf noemen. Ik doe de titel fotograaf geen eer aan voorlopig.
In ieder geval ben ik blij met je commentaar en tips. Ik vind het heerlijk een beetje te rommelen met dat ding en te zien dat ik stapje voor stapje vooruit ga.
Het aantal foto's in dit topic... Ik was bang dat het een te grote boel werd, vandaar het linkje naar mijn Fotomuur.

Nogmaals dank!

KoudbloedKim schreef:
Ik vind vooral de 2de foto erg gaaf, al mist er inderdaad wel wat scherpte.
Vind de achtergrond erg mooi en de sfeer!

Als ik jou was zou ik gewoon lekker gaan oefenen, informatie lezen en uitproberen. :j
Is leuk!

Hoi KoudbloedKim,

Ook bedankt voor jouw reactie!
Zoals ik in de reactie naar Revanches zeg; ik vind het proberen en spelen met de camera nog steeds erg leuk, dus dit blijf ik ook graag doen.

Heeft een van jullie misschien een aanrader qua (zomer)cursussen (portret)fotografie?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:13

Weet je waar je het meest van kunt leren, door foto's te bekijken van verschillende fotografen. Te leren van ieders verschillende compositie.
Ik struin dagelijks sites af van jan en alleman, gewoon kijken. En soms probeer ik instellingen via een programmatje te achterhalen om te zien hoe iemand die juiste foto gemaakt heeft.
Om ook daar weer van te leren en zelf uit te proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:01