[SCH] Olieverf, verschillende werkjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

[SCH] Olieverf, verschillende werkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 10:42

Hallo,
Ik ben de laatste tijd weer wat bezig met olieverf.
Ik wil uiteindelijk graag in opdracht gaan werken, maar ik twijfel
of ik daar al 'goed genoeg' voor ben zeg maar.
Tips & tricks zijn natuurlijk meer dan welkom :j
foto's zijn gemaakt met mijn telefoon dus de kleuren kloppen helaas niet helemaal.
In het echt zijn ze ook iets lichter, de zwarte achtergronden zijn in het echt niet helemaal zwart zegmaar :+

1) Paard van een vriendin 30x40
Afbeelding

2) vogeltje 18x24
Afbeelding

3) 30x40, WIP is hier te zien: [UK] [SCH][WIP] Jack in olieverf
Terwijl ik bezig was met dit schilderij is mijn hond (de hond op het schilderij) helaas overleden. Uiteindelijk heb ik het deze week toch afgemaakt als cadeautje voor moederdag.
Afbeelding

4) Heel iets anders, werkje van een jaar geleden toen ik nog op de kunstacademie zat. 60x80
Afbeelding

Anniek22

Re: [SCH] Olieverf, verschillende werkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:13

Weet je, je doet t goed maar het is plat. Ik zou een paar schilderlessen nemen, als je het treft dan heb je binnen een paar lessen heel veel geleerd en kan je idd schilderijen voor anderen maken. Nogmaals: ik vind t leuk maar je moet nog net iets meer de kunst hebben zegmaar. Dit is een tip en niet bedoeld als negatief commentaar ;-)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:18

Mis nog een beetje een eigen "handschrift".
Ga mee in wat Anniek zegt, voor mijn gevoel zijn het nog meer 'tekeningen' in plaats van kunstwerken.

Verwerk je creativiteit er in zodat je je kan onderscheiden!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:43

Bedankt voor de tips, en kunstwerken zal ik werk van mijzelf toch nooit noemen hoor :+
Over het algemeen heb ik juist een heel los handschrift en ik ben de laatste tijd juist wat meer aan het proberen om realistischer te werken. Ik heb over het algemeen weinig geduld met tekenen en schilderen en verlies snel interesse. Dit zijn eigenlijk de eerste schilderijen die ik niet binnen drie uur heb afgeraffeld :=
Wie weet kan ik ooit een tussenweg vinden :j

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:59

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen op welke kunstacademie je hebt gezeten? :o

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:13

ahk (amsterdam)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:23

Als je wilt kan ik je wel iemand aanbevelen, die heft mij heel erg geholpen en kent vast nog wel meer mensen.... Dan heb je voor €60,00 en 10 uur lessen, iedere week 2,5 uur, les van iemand die echt weet hoe het moet (niet banketstaverig bedoeld :-) ). Helpt echt!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:23

Hoe weinig geduld je ook hebt :-)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:19

Ik vind je schilderijen qua kleurgebruik al echt wel heel sterk, alleen mis ik hier en daar wat 'oneffenheden'. Even focussend op de eerste, het paard dus, en de hond, ze zijn redelijk glad gestreken. Ze kijken bijna een beetje wazig door de gladheid. Wel knap overigens dat je dat weet neer te zetten want goede kleur overlopen maken is zeker niet makkelijk. Maar er mag hier en daar best een beetje detail en ruwheid in. Beetje vachttextuurtje proberen te suggereren (je hoeft niet haartje voor haartje te schilderen uiteraard maar met een grove kwast kan je vaak wel redelijk een dergelijke textuur neer zetten), een keer een sterke strakke niet-blendende schaduwstreep/vlek, een harde lijn hier en daar, ik denk dat je werkjes dan veel meer diepte krijgen.

Maar al met al vind ik je schilderen zeker wel wat hebben. Ik doe het je in ieder geval niet na haha xD Gewoon door blijven gaan met schilderen, misschien wat van je losse stijl proberen te combineren met het realistische? (er zijn al zat mensen die fotorealistische platen kunnen maken, lekker je een eigen stijl creëren heeft naar mijn idee veel meer 'nut'. Mocht je willen schilderen in opdracht zullen mensen naar jou komen vanwege je unieke stijl in plaats van "ine mine mutte welke fotorealistische schilder nemen we" (met alle respect voor mensen die zichzelf een fotorealistische kunstenaar vinden))

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:27

Hier een daar een dikke klots verf kan al heel veel diepte geven. Zo gaat het meer leven. Gewoon eens wat experimenteren.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:24

Anniek; bedankt voor het aanbod maar lessen heb ik momenteel echt het geld niet voor :n Daarnaast ben ik ook niet echt een voorstander van lessen. Enkel voor de basis. De rest leer je imo door veel te doen :j

Bimmerd en Roos, bedankt, merk inderdaad dat ik erg zuinig ben met verf. Dit riepen mijn docenten ook altijd (gooi er meer verf op) maarja, het is helaas niet gratis. Ook acrylverf niet :0
Grof werken vind ik nog erg lastig, zeker als ik van een voorbeeld werk. Ga hier zeker mee oefenen :j

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:56

Tip: palletmes ;-)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:55

Ga mee met de anderen, oefenen, en een paar tips. Boeken helpen ook al een heel eind! Je haalt volgens mij ook niet het mooie uit de kwaliteiten van olieverf, en dat is zo zonde! Klopt het als ik gok dat je hebt leren schilderen met acryl?

Het fijne van olieverf is imo. de mogelijkheid van lagen, diepte mee geven, en vlakken heerlijk in elkaar over te laten lopen ipv. keihard naast elkaar te hebben, zoals helaas bv. wel bij de hond te zien is.

Wil je meer structuur en niet heel veel verf gebruiken? Zet eens een doek op met pasta die je met een paletmes erop boetseert, en ga daar overheen met olieverf. Vind ik heerlijk werken :) Ook basis met acryl en olieverf er overheen is een goedkopere, fijne optie. Succes!