Zeker dat je de camera op portret had, of op 'P'? Bij P moet je namelijk zelf de iso waarden instellen, als je dit niet doet gaat de camera gekke dingen doen als het te donker is om een foto te maken. Stel dat je iso nog op 100 staat en het is redelijk bewolkt dan gaat hij eerst diafragma en sluitertijd aanpassen en dan scherpstellen' + eventueel flitser. Portret is het hoofdje.
Wat ik zou doen is de camera op TV zetten. Het enige wat je dan hoef aan te passen is de sluitertijd en iso.
(Wat handig is, is om even op te zoeken hoe een spiegelreflex precies werkt. In de handleiding staat eigelijk ook alles al uitgelegd, maar die heb je er misschien niet meer bij.)
Iso bepaald hoeveel licht er binnen komt (net zoals diafragma en sluitertijd, maar dat even ter zijde) Hoe hoger je iso, hoe lichter maar hoe meer ruis.
Je sluitertijd bepaald de snelheid, bij paarden in actie heb je een snellere sluitertijd nodig dan een bloemetje. Ik gebruik bij paarden die aan het rijden zijn rond de 1/500 vaak nog trager (1=1sec, 1/500 is een 500e van een seconde). Hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht. Dus stel je neemt 1/500, dat is niet zo snel dus kunnen je foto's wat te donker worden. Dit kan je aanpassen doormiddel van je iso waarde om hoog te halen.
Hier even een linkje naar echt basic uitgelegd hoe diafragma, iso, sluitertijd werkt: http://mhilariustutorials.nl/fotografie ... ograferen/
Flits zet ik sowieso af bij paarden, ten eerste kunnen ze er van schrikken en ten tweede doet het in mijn ogen niet veel goeds aan de foto.
Als het lang duurt voor scherpstellen in automatische stand kan het zijn dat de locatie te licht of te donker is, of dat je zelf te dicht bij het onderwerp bent. Zo moet ik bijvoorbeeld met mijn telezoom 1,5m afstand hebben alvorens hij kan scherpstellen.
Wil je toch liever op een automatisch standje blijven, gebruik dan de sport stand (rennend mannetje). Die staat normaal ook op continu, wat wil zeggen dat je een aantal foto's achter elkaar maakt als je de knop ingedrukt houdt, zodat je daar je beste moment uit kan nemen. Sport heeft ook een snelle sluitertijd, wat uiteraard handig is tijdens rijden. Maar ook voor portret is dit niet mis bij paarden, niet elk paard staat als een engeltje mooi stil zoals je dat wil. Belichting wordt hier zelf aangepast, mocht het te donker of te veel ruis bevatten door een te hoge iso, kan je nog op portret overgaan.