Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Als mijn camera een zwarte foto maakt, dan betekent dat over het algemeen gewoon dat ik de sluitertijd veel te hoog heb staan, waardoor hij niet genoeg licht vangt. In principe 'speel' ik met de sluitertijd en de diafragmawaarden. De iso-waarde probeer ik zo laag mogelijk te houden. Hoe groter je diafragma (dus hoe kleiner je f-waarde), hoe kleiner de sluitertijd kan, en andersom precies hetzelfde. mara168 schreef:Ik heb net nog even gepuzzeld en ik zie als ik een hoge iso heb, dan moet ik een lage sluitertijd hebben. Dit is zo even snel in de woonkamer, als ik dus buiten zou staan met de zon bijvoorbeeld kan dit weer heel anders zijn lijkt mij?
mara168 schreef:Als het goed is dan wordt bij Tv het diafragma zelf in gesteld toch? Dat staat zo in de handleiding.
mara168 schreef:Dankjewel! Nu is mijn vraag, neem je de instellingen die je bijvoorbeeld in Tv maakt met de sluitertijd mee naar het Av als je daarin overschakeld?
Ik hoop dat het morgen een beetje redelijk weer is dat ik wat foto's kan maken en eens kan kijken wat er gebeurd als ik iets verander.
mara168 schreef:Dus voor stilstaande beelden is Av weer fijn, en bij bewegende beelden Tv lijkt mij dan?