[TEK][WIP] Arabisch Volbloed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

[TEK][WIP] Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:46

Heyhey :D

Inmiddels wou ik heel graag weer eens op papier beginnen, dus kocht ik een paar dagen geleden een schetsblok A3 135 gram, niet het beste maar wel om weer het op te pakken, heb 2 jaar niet meer echt getekend op papier en sinds begin van dit jaar begonnen met digitaal tekenen, en een potlood in je hand is echt wat anders dan een tekentablet en een 'undo' knop :')
Wat ik gebruik is :
-A3 papier, 135 gram
-Vulpotloden 0.7mm
-Potloden H4 tot B5 (H5 is foetsie :'))
-Gum
Het wordt een zwart-wit tekening, verwacht ook niet te veel van iemand die 2 jaar niet op papier heeft getekend :))

Voor het eerst ook met een raster gewerkt, ziet er niet echt, tja? Geweldig uit -O-
Afbeelding

Schets ziet er al beter uit, niet perfect maar is te doen
Afbeelding

Hier ben ik nu
Afbeelding

Heeft mij, 1,5 uur gekost? Niet echt op de tijd gelet.

Volgers zijn altijd leuk :D Tips en tops zijn altijd welkom ^^

Chardy

Re: [TEK][WIP] Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:50

Leuk ik volg!
Ben benieuwd naar het eindresultaat! :D

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:09

Leuk dat je volgt :D
Laatste update voor vandaag, begin al moe te worden.
Afbeelding

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 09:16

Goedemorgen :D al een stukje verder
Afbeelding

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 09:41

Niemand? -O-
Inmiddels is de neus (bijna) af. Heb even met een houtskool potlood meer diepte ingevoegd :D
Afbeelding

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:07

Bijna klaar, heb even alles behalve het oog licht ingekleurd zodat het makkelijker gaat qua donkerder maken
Afbeelding

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:35

Nu zie ik dat de afbeeldingen zijn gedraaid -O-, waren nog recht op mijn Ipad :')

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:36

Wauw wordt al erg mooi!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:15

De bedoeling van een raster is dat je gelijke vakjes maakt op je tekening als op je afbeelding. Zo kan je, door naar de vakjes te kijken alles in verhouding zetten. Zoals je kan zien is de kaak veel te breed, waarom, wel omdat je vakjes daar ook veel breder zijn dan bijvoorbeeld de kolom (verticaal dus) met het oog in. Vorm van de neus klopt ook niet helemaal.

Raster kan je gerust ook gewoon uitmeten en met een lat erop tekenen, denk er ook aan dat je lichte lijntjes maakt zodat je deze achteraf nog kan uitgummen. Een raster dient gewoon als hulpmiddel om de verhoudingen juist te hebben, maar dan moet je het natuurlijk wel juist toepassen.

Ik vind het op zich erg mooi hoe je gebruik maakt van schaduw en licht. Maar het had nog veel mooier kunnen zijn als je eventjes wat werk had gestoken in het raster. Ik denk dat dat voor jezelf ook meer voldoening had gegeven.
Een raster is niet valsspelen, tenzij je zegt dat je een schets maakt met een raster. Dan natuurlijk wel, want dan is het geen schets meer. Maar als het gaat om weer de feeling voor het tekenen krijgen, of een opdracht voor iemand die erg gelijkend moet zijn is een raster altijd erg handig. Het is gewoon een hulpmiddeltje wat het wat makkelijker maakt om alles juist te hebben.
Op deze manier een raster opbouwen heeft natuurlijk weinig nut :+

Overigens vind ik het wel netjes voor zo een lange tijd niet meer 'echt' getekend te hebben.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:04

Daar ben ik het ook wel mee eens Leen :j
Delicia, probeer je niet blind te staren op de vakjes door je alleen maar op de vakjes te richten als je tekent. Probeer tussendoor ook goed naar je voorbeeldfoto te kijken en de verhoudingen te vergelijken met wat je op papier hebt. De kaak is nu inderdaad te rond en steekt te ver uit. Ook is de neus te klein. Ik denk trouwens dat je de kaak nu nog goed aan kan passen hoor, door goed te kijken naar het voorbeeld :)
Je hebt trouwens al wel mooi contrast in je tekening +:)+

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:37

Bedankt allebei, ik heb nog nooit met een raster gewerkt en geen research over gedaan.

Mijn tekeningen zonder raster die ik maakte waren altijd uit verhouding, deze is nog net net. :'), heb even een goede foto genomen, vond de andere scheef (en ja hoor deze is weer gedraaid :o). Alleen is bij de voorbeeldfoto de neus al zo klein, misschien dat de kaak wat te groot is en daarom ook de neus klein oogt?
Afbeelding

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:40

Inmiddels is die al af, moet zeggen dat het niet heel goed gelukt is (vooral die strepen x3), ben wel blij met het oog.

Sorry voor het slechte licht, is aardig donker buiten.
Afbeelding

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:17

Mooi zeg!
Vind alleen dat het stuk vanaf onder ze oog een beetje uit verhouding is, de neus klopt niet helemaal en de wang oogt wat groot naar mijn idee..
Maar ik doe het je niet na hoor zo, heel gaaf!