[FOTO] Wat verschillende plaatjes, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

[FOTO] Wat verschillende plaatjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:49

Beste fotografiemensen,

Ik heb sinds augustus 2014 mijn Canon EOS 1200D.
Ben er erg blij mee en heb er sinds vorige week een nieuwe lens bij gekocht; Sigma 18-250mm zoomlens.
Naast deze lens heb ik ook een; Canon 18-55mm lens.
7 maart heb ik een workshop basisfotografie gehad in Rotterdam en weet nu veel beter hoe mijn camera werkt *-:)
Hieronder heb ik wat foto's geplaatst, hopelijk hebben jullie wat tips voor mij :)

1.
Afbeelding
(gemaakt met 18-55mm lens)

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Bij deze foto vond ik het heel lastig met het bewolkte weer (witte lucht)

4.
Afbeelding
(gemaakt met 18-250mm lens)
Mijn beste vriend :)

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Ik vond het heel lastig om deze fries mooi op beeld te krijgen, vooral door de witte muur achter.
De paardenbenen zijn bewogen, hoe krijg ik dit ook stil?

8.
Afbeelding

Ik krijg de foto van de hond niet groter..
Hopelijk staat dit topic goed, zo niet zou iemand hem dan willen verplaatsen.
Ik sta open voor tips en commentaar! :)
Laatst bijgewerkt door Meloen op 17-03-15 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

kasanova

Re: [FOTO] Wat verschillende plaatjes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:01

Hoi, leuk dat je veel probeert te doen. Om de benen van een paard onbewogen te krijgen moet je de sluitertijd nog sneller instellen. Dit kan je niet doen als je in de automatische modus fotografeert.

Zwarte paarden zijn altijd lastig te fotograferen, ik stel vaak op een neutraal onderwerp (bakrand) de instellingen in en dan ga ik fotograferen. Vaak kijk ik ter plekke even of het goed is, zo niet even bijstellen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:55

Bedankt voor je antwoord en tips!
Ga daar zeker iets mee doen :)

Ik fotografeer niet in automatische stand, toen ik mijn camera kocht ben ik er meteen mee gaan spelen ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:48

Foto 1 en 2 vind ik erg mooi. Foto 1 heeft een fijne compositie en foto 2 blijf ik naar kijken, met name door de kleuren en het prachtige lijnenwerk in de lucht.

Bij foto 3 mis ik vooral wat scherpte in het hoofd, als ik het goed zie. Probeer bij portretfoto's op de ogen scherp te stellen. Sommige mensen gebruiken daar de neus voor, heb ik weleens gelezen, dus dat kan ook.
Als je moeite hebt met bewolkte lucht, wat ook best heel lastig is, dan zou ik het onderwerp dichterbij een beboste omgeving plaatsen (wat ik daar op de achtergrond ook zie), dan kun je dat als achtergrond gebruiken en zo de grijzige lucht ontwijken.

Van de hond vind ik foto 4 het best gelukt, vanwege de uitsnede vooral. Al had ik een horizontale foto misschien mooier gevonden met meer ruimte aan de rechterkant. Jammer van de viezigheid bij zijn oog.
Eigenlijk vind ik de rest van de foto's, zowel van de hond als de Fries meer huis tuin en keukenkiekjes, om het maar zo te noemen, maar wel met potentie.

De foto's van de Fries heb je gemaakt in de meest onmogelijke situatie die er bestaat: zwart paard, rode kleding, dekje, bandages EN witte achtergrond. Driedubbel lastig! Ik vind het erg knap dat al die 3 kleuren ook die kleuren gebleven zijn in de foto. Wat ik ook goed vind is dat je bij die 2 foto's wat meer ruimte overlaat aan de kant die het paard op gaat (rechts in dit geval), dan aan de achterkant.
Als je zo'n storende achtergrond hebt, probeer dan een andere hoek te pakken, waar het of minder opvalt, of waar de achtergrond beter is. Vooral foto 7, daar gebeurt net iets te veel op de achtergrond.

Succes verder! :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:11

@Niobe: Heel erg bedankt voor je tips en commentaar! Hier heb ik echt veel aan :)
Van de fries vind ik leuk dat je dat zegt over de kleuren, ik vond dit ook erg lastig maar het is toch gelukt!
Het was lastig om een mooi punt te zoeken in de rijbak, aan elke kant was het een drukke kant en anders moest ik tegen de zon in fotograferen dus heb ik voor de witte kant gekozen omdat deze het meest 'neutraal' was.

Ik heb van de hond nog wel een horizontale foto, weet niet of je deze eventueel zou willen zien?

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:15

ik heb niet zoveel verstand van fotograferen maar ik vind het al hele mooie foto's (metname 1 & 2)

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:37

Uitgelicht *\o/*
Mooie foto's!
Ik dacht je al te herkennen zondag, maar ik wist niet zeker of jij het wel echt was bij de clinic :P

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:32

PrimaDonna_ schreef:
@Niobe: Heel erg bedankt voor je tips en commentaar! Hier heb ik echt veel aan :)
Van de fries vind ik leuk dat je dat zegt over de kleuren, ik vond dit ook erg lastig maar het is toch gelukt!
Het was lastig om een mooi punt te zoeken in de rijbak, aan elke kant was het een drukke kant en anders moest ik tegen de zon in fotograferen dus heb ik voor de witte kant gekozen omdat deze het meest 'neutraal' was.

Ik heb van de hond nog wel een horizontale foto, weet niet of je deze eventueel zou willen zien?

Dan kan ik me voorstellen dat je dat gekozen hebt!

En ja, ben wel benieuwd naar die foto! :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:39

Dit is bij Lansbergen? Daar heb je aan de ene lange zijde toch mooi de bosjes? Die staan nu niet volop in blad, maar is die achtergrond niet rustiger? Dan is je witte muur probleem opgelost. De andere drie zijden van de bak zijn wel druk. (Gebouw, geiten weitje, witte stal muur)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:41

Ik vind het best mooie foto's hoor!!
Vooral de eerste 2. Hele mooie fijne kleuren ook.

Gewoon heel veel blijven oefenen, dan gaat het vanzelf ook steeds beter! Nou weet ik toevallig dat je heel veel kan oefenen op hele leuke paardjes :Y) Dus, dat komt wel goed!!
Vooral blijven spelen met opletten op de achtergrond. Soms is het idd even niet anders, zoals bij de fries, maar zo'n wit vlak achter een zwart paard is ook gewoon erg lastig.
Mbt de benen, ik heb mijn sluitertijd altijd op minimaal 1000 staan bij zo'n bewegend paard. Dan "bevries" je de benen ook mooi mee. Maar dan moet het licht het wel toestaan buiten.
Vd zomer kan ik je ook wel eens komen helpen, maken we er een paarden dagje van, vind Cynthia vast ook wel gezellig en goed :Y)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:06

Wat leuk!
Ik sta in UITGELICHT! :D
Bedankt lieve bokkers!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:09

NinkeG schreef:
Uitgelicht *\o/*
Mooie foto's!
Ik dacht je al te herkennen zondag, maar ik wist niet zeker of jij het wel echt was bij de clinic :P

Dankje Ninke!
O echt! Gewoon naar mij toe lopen de volgende keer ;)

Niobe schreef:
En ja, ben wel benieuwd naar die foto! :j

Zal hem zo voor je plaatsen! :)

rien10 schreef:
Dit is bij Lansbergen? Daar heb je aan de ene lange zijde toch mooi de bosjes? Die staan nu niet volop in blad, maar is die achtergrond niet rustiger? Dan is je witte muur probleem opgelost. De andere drie zijden van de bak zijn wel druk. (Gebouw, geiten weitje, witte stal muur)

Is inderdaad bij Lansbergen!
De lange zijde die jij bedoelde vond ik veel te rommelig, bosjes, huizen. Nee dan kies ik liever voor de korte zijde met een witte achtergrond ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:10

wendy1987 schreef:
Ik vind het best mooie foto's hoor!!
Vooral de eerste 2. Hele mooie fijne kleuren ook.

Gewoon heel veel blijven oefenen, dan gaat het vanzelf ook steeds beter! Nou weet ik toevallig dat je heel veel kan oefenen op hele leuke paardjes :Y) Dus, dat komt wel goed!!
Vooral blijven spelen met opletten op de achtergrond. Soms is het idd even niet anders, zoals bij de fries, maar zo'n wit vlak achter een zwart paard is ook gewoon erg lastig.
Mbt de benen, ik heb mijn sluitertijd altijd op minimaal 1000 staan bij zo'n bewegend paard. Dan "bevries" je de benen ook mooi mee. Maar dan moet het licht het wel toestaan buiten.
Vd zomer kan ik je ook wel eens komen helpen, maken we er een paarden dagje van, vind Cynthia vast ook wel gezellig en goed :Y)

Bedankt voor je tips Wendy!
Haha ja laat ik nou 2 hele leuke proefkonijnen hebben :D
Leuk als je mij een keer wil helpen! Komt helemaal goed!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:11

Mooie foto's zijn het hoor!

Mag ik heel off-topic vragen wat voor fries (afstamming) dit is?

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:53

Mooie foto's! Die eerste twee vind ik ook gave sfeer foto's!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 19:26

@Niobe: Hier de horizontale versie. Moest werken, dus werd nu pas.
Afbeelding

@Berdien85: Dankje! :)
Ik zou het niet weten, maar zou het kunnen vragen aan het meisje wat erop zit, is niet haar paard dus weet niet of zij het wel weet.

@Jolene85: Dankje! :)
Dat waren 1 van mijn eerste foto's.. hihi

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:53

Bij je laatste foto vind ik het storend dat de waterlijn door het hoofd van de hond loopt.. dit leidt af. Dit zie ik trouwens ook bij de rest van de foto's van de hond. Bij foto 6 steekt die paal ook onelegant uit zijn hoofd. Let dus op de achtergrond. Ik probeer zelf altijd rust in mijn foto's te krijgen, zorg dat er geen dingen in beeld komen die afleiden van je hoofd onderwerp.
Het zijn leuke huis tuin en keukenkiekjes. Ik geef als extra tip, ga kijken naar foto's van profesionele fotografen (bijv. national geographic) Kijk wat ze doen met licht, compositie, scherpte/onscherpte en beweging. Kijk welke uitsnedes ze maken.

Bij onscherpte als iets beweegt moet je kiezen voor een snellere sluitertijd. Dan moet je ook je diafragma bijstellen en soms ook je iso waarden als het wat donkerder is.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 09:07

@Supervixen: Heel erg bedankt voor je tips! Ga hier zeker iets meer doen :)