Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Sinds een aantal weekjes ben ik in het bezit van een oud spiegelreflex cameratje (Canon EOS 300D)
Na de eerste foto's allemaal automatisch genomen te hebben, heb ik na veel, heel veel lezen, voorbeelden, kijken etc. toch maar de stap genomen om op het creatieve gedeelte bezig te gaan.
Nou ben ik met de AV-modus begonnen. Leuk, beetje met de achtergronden spelen; wazig, scherp... en maar draaien aan het wieltje van het ene uiterste naar het andere uiterste. (moest toch tenslotte even duidelijk zien wat er nou precies gebeurt)
Maar nu, nou ben ik afgelopen week naar buiten geweest met m'n camera, op naar de boot en een aantal foto's genomen. Zo als deze: (voor iemand met 0,0 ervaring vind ik 'm leuk!)
F5.6

Maar na die dag, het wil niet meer.... ben alleen nog maar foto's aan het verwijderen. Het ziet er gewoon niet uit.
2 voorbeeldjes:
F5.6 (al had de foto ook ivm de zon anders genomen mogen worden.)

F5.6

Wie kan mij even een stukje op weg helpen?
Mijn bedoeling was bij de 2 'mislukte' foto's de persoon (in dit geval m'n moeder) scherp te hebben en de achtergrond wat wazig.
Nou ben ik in huis aan tafel wel weer aan het prutsen geweest; Labello op tafel, en klikken maar.. en dan heb ik wel weer het resultaat wat ik wil.. labello netjes scherp, achtergrond wazig.
waarom lukt dit me buiten nou gewoon niet?
En natuurlijk even een selfie gemaakt
Deze heeft ook wel redelijk het effect wat ik wil.
F5.6

Daarbij, bij al deze foto's is er geen flits aanwezig geweest.
Ook heb ik onze honden nog geprobeerd, lagen in de mand (grijze kleed, ik maak foto.. wat grijs zou horen te zijn van de kleed... was weer zo overbelicht dat er niks meer te zien was...
Als het mogelijk is, is uitleg/hulp in Jip&Janneke taal welkom

Dus nog even samengevat;
Graag zou ik van het extreem overbelichte af willen.
En hoe kan het dat de achtergronden niet zo worden zo als ik wil, hoe ik ook aan het wieltje aan het draaien ben... het lukt niet.

)