[Info] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:15

Elmira schreef:
[ [url=m/284U0D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onverstoorbaar :')


Lief!
Die van mij komen zich er ook regelmatig mee bemoeien. :D

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:23

Wat is het stil hier...... :oo

Ik heb eindelijk weer een plaat af, uit Ochtendgloren van Hanna Karlzon.

Afbeelding

M'n set Inktense potloden stond maar te verstoffen in de la en omdat dat zo zonde is, ben ik daar de laatste tijd veel mee aan het oefenen. Begin er steeds meer handigheid en plezier in te krijgen. Met deze ben ik nu bezig, ook uit Ochtendgloren.

Afbeelding

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:44

Heel erg mooi! Ik ben te druk om te kleuren. Hoop komend weekend weer even tijd vrij te krijgen

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:00

Dankjewel Yazhisien! :)

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:09

Wat zijn ze weer mooi geworden zeg! Ik wou dat ik dat kon haha.

OnMyWay

Berichten: 161
Geregistreerd: 01-06-12
Woonplaats: Turnhout, België

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:18

Heel erg mooi weer, Jindai! :)

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:43

Zou ik jullie mogen vragen wat voor stiften en/of potloden jullie gebruiken?
Ik heb een set van 50 kleurpotloden van Bruyenzeel, maar ben eigenlijk ook nog op zoek naar een set stiften. Nu herinner ik mij van vroeger hele fijne Bruyenzeel stiften, maar kan ze bij de winkels bij mij in de buurt niet vinden :(

Zojuist wel gevonden op internet:
https://www.bol.com/nl/p/inspiring-youn ... gImVfD_BwE
Iemand ervaring of deze goed werken om te gaan kleuren? Of raden jullie andere aan?

En als laatste vraagje :o Hoe doen jullie de kleur overgangen? :wow:

(mijn excuses dat ik zomaar het toppic binnen kom vallen :+ )

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:03

Ik gebruik Faber vaster Pitt brush en zig clean color.

Qua potloden over laten lopen, dunne laagjes over elkaar en dan met blender potlood mengen if met geurloze terpentine en een doezelaar

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:31

kimberleyepe schreef:
Wat zijn ze weer mooi geworden zeg! Ik wou dat ik dat kon haha.


OnMyWay schreef:
Heel erg mooi weer, Jindai! :)


Dankjewel! :+:

Lietje_1991 schreef:
Zou ik jullie mogen vragen wat voor stiften en/of potloden jullie gebruiken?
Ik heb een set van 50 kleurpotloden van Bruyenzeel, maar ben eigenlijk ook nog op zoek naar een set stiften. Nu herinner ik mij van vroeger hele fijne Bruyenzeel stiften, maar kan ze bij de winkels bij mij in de buurt niet vinden :(

Zojuist wel gevonden op internet:
https://www.bol.com/nl/p/inspiring-youn ... gImVfD_BwE
Iemand ervaring of deze goed werken om te gaan kleuren? Of raden jullie andere aan?

En als laatste vraagje :o Hoe doen jullie de kleur overgangen? :wow:

(mijn excuses dat ik zomaar het toppic binnen kom vallen :+ )


Met stiften kan ik je niet helpen, ik kleur alleen met potlood. :)
Ik gebruik de Polychromos van Faber Castell (de eerste plaat) en de Inktense van Derwent(plaat daaronder). Die overgangen van kleur krijg je door laagjes te leggen, bijvoorbeeld eerst geel, dan oranje over een deel geel en dan rood over een deel oranje. Dan zou je evt nog een blendeerpotlood kunnen gebruiken, maar dat hoeft zeker niet. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat Bruynzeel potloden zich niet heel makkelijk laten mengen, maar het is niet onmogelijk. Tip: kijk op YouTube de filmpjes van Peta Hewitt, zij legt o.a. het mengen heel duidelijk uit in haar filmpjes. Is wel in het Engels. :)

Edit: de Inktense zijn geen gewone potloden en activeer je met water, dus dan werkt het blenden iets anders.
Laatst bijgewerkt door Jindai op 10-10-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:32

Mooi weer, Jindai! De Inktense ook! Papier lijkt er ook goed op te reageren :j (dat blijf ik toch altijd maar weer spannend vinden met de Inktense potloden).

@ Lietje_1991: Kleurovergangen met kleurpotlood is een kwestie van idd dunne laagjes over elkaar, steeds iets dekkender. Het is wel afhankelijk van het papier hoeveel laagjes je kan gebruiken. Hoe "stroever" het papier, hoe meer laagjes, hoe langer het duurt voor het papier "verzadigd" is. Natuurlijk wel binnen bepaalde gradaties, ik zou bijv. dan weer geen aquarelpapier gebruiken voor kleurpotlood om een uiterste te noemen :+
Anyway, je kan idd een blender potlood (of iets als terpentine) gebruiken, maar in principe lukt het ook om met alleen verschillende kleurpotloden mooie overgangen te krijgen. Het is maar net wat je zelf het handigst/leukst vindt. Peta Hewitt heeft verschillende goede tutorials op Youtube staan over het maken van kleurovergangen. Oja, een kwalitatief goed kleurpotlood (relatief zacht en veel pigment) helpt hierbij ook, maar in principe kan het met alle merken.

Ik gebruik zelf Faber Castell Polychromos, met soms een paar Karisma potloden. Voor de leuk heb ik ook een setje Koh-I-Noor Magic potloden.

Viltstiften gebruik ik niet :)

Edit: lol, tegelijk met Jindai :')

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:45

Dankjewel Nerwen! :+:

De Inktense doen het echt verrassend goed in Hanna's boeken! :j Ook echt geen enkele bleed trough (kom er in het Nederlands niet op :+ ) aan de andere kant.

Ooh, jij hebt de Koh-I-Noor magic! <3 Kijk ik ook al een tijdje naar, maar nog niet gekocht. Hoe bevallen ze en heb je er al iets mee gemaakt? :) Ze lijken mij echt leuk voor achtergronden.

Haha, we waren idd tegelijk en zeggen ook nog eens precies hetzelfde. :')

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:47

Valt me sowieso op dat het papier in Hanna's boeken erg goed is :j

De Koh-I-Noor zijn leuk <3 Ik heb ze nog niet gebruikt voor achtergronden, maar daar zijn ze wel het meest geschikt voor idd, eventueel in combinatie met gewone potloden. Ik had er één plaatje mee gekleurd (uit Lizzie Mary Cullen's Magical Journey) en daar kan je ook wel zien dat het geschiktere potloden zijn voor achtergronden en niet echt voor details. Neemt niet weg dat ze er gewoon heel erg leuk en mooi uitzien en ook fijn zijn om mee te werken (niet te hard, best goede kleurafgifte, liggen fijn in de hand).

Afbeelding
Vooral de bovenste groene stukken (want crappy foto) is goed te zien wat voor effect de potloden geven.

Hier alle kleurtjes en hun effect:
Afbeelding

Ze zijn echt leuk voor erbij, maar ze gaan m'n polychromos niet vervangen :D.

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:22

Het papier in Hanna's boeken kan idd veel hebben, ik vind het tot nu toe het fijnste papier van al m'n boeken. :j Laatst nog een keer flink gegumd op een plek en het papier was wel iets beschadigd, maar heb het alsnog goed weg kunnen werken. :)

Mooie plaat! :) Die groene stukjes zijn idd zo leuk! Sowieso wel leuk dat ze onvoorspelbaarder reageren dan gewone potloden.

Het was ook zéker niet de bedoeling om m'n Poly's te vervangen, die zijn me echt heilig! :D Maar idd leuk voor erbij, je kan tenslotte nooit genoeg erbij hebben! :)) Binnenkort toch maar er voor shoppen, hihi!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:26

Ik lees hier nog, maar tijd om te kleuren is beperkt nu.

Fijne tips trouwens, ik heb geen goede potloden maar krijg er wel zin in als ik het zo lees en als ik jullie resultaten zie.

Ik heb dus vooral stiften. Fineliners van stabilo en steadler, stiften van stabilo en conté, penseelstiften van faber castel en kio bruynseel en watermarkers van Cameleon (helaas even te weinig tijd om die in mijn vingers te krijgen)

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:35

Dank jullie voor de tips :)

Peta Hewitt ga ik zeker even opzoeken op Youtube! :D

Mijn zoektocht naar stiften gaat nog even door, hoewel mijn voorkeur naar Faber Castell Pitt Brush gaat. Vind ze alleen nog wat duur :+
(De reden dat ik opzoek was naar stiften komt door een puzzel/kleurboek waarbij je op nummer kleurt. Dit is in een raster en soms hoef je ook maar een half vakje te doen, dat vind ik met potloden erg lastig)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:33

Ik heb ein-de-lijk weer tijd gehad!
jaja, tentamenweek, leren enzo.. .


Afbeelding

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:45

Mooi!

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:06

Oehh, hij is af. Super mooi geworden!

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [CENTRAAL] kleurboek voor volwassenen doe jij ook mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:21

Heel mooi geworden, Steeph! :) Vind dat blauw-paarse er lekker uitknallen, ondanks dat het niet eens zo'n felle kleur lijkt.

Lydalfa

Berichten: 315
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Full-time reizend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:14

Afbeelding
Wauw... wat een mooie creaties. Zalig die rust die ze uitstralen. :-)

Ik ben zelf bezig aan de andere kant van kleurboeken: ik wil er zelf eentje uitbrengen.

Ik heb alleen een nogal andere stijl dan de meeste kleurboeken. Dus nu ben ik heeeeel nieuwsgierig wat jullie ervan vinden? Worden jullie enthousiast? Of juist helemaal niet? :+ Tips?
Laatst bijgewerkt door Warboel op 22-10-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:25

Lydalfa, heel mooi getekend maar als kleurboek niet mijn smaak.
Mogelijk als je er greyscall van maakt wel, dat maakt het kleuren van de vacht makkelijker.

Ik heb 2 mandala paardenkleurboeken gehad, die vond ik wel erg leuk maar was dus een andere type teken vorm.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 22-10-17 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:25

Belangrijkste tip; àls je een kleurboek uit gaat brengen, zorg dan alsjeblieft voor goed papier :) Liefst ook geschikt voor natte media.

Vind je werk heel mooi! Ik weet alleen niet of het zich in deze staat echt leent voor een kleurboek. Ik weet sowieso niet of voor mij schetsen zich lenen voor een kleurboek. Ik zou de neiging hebben de schets verder uit te werken en de overtollige lijnen weg te werken voor ik zou gaan beginnen met inkleuren. Daarnaast houden de meeste kleurders er niet van als (al dan niet voor hun gevoel) ze er nog een deel bij moeten tekenen.

Lydalfa

Berichten: 315
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Full-time reizend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:29

cobiie schreef:
Lydalfa, heel mooi getekend maar als kleurboek niet mijn smaak.
Mogelijk als je er greyscall van maakt wel, dat maakt het kleuren van de vacht makkelijker.


Hmm er zit wel iets van greyscale in, ik teken heel bewust ook de schaduwen, maar jij zou dat nog sterker willen hebben?

Nerwen schreef:
Daarnaast houden de meeste kleurders er niet van als (al dan niet voor hun gevoel) ze er nog een deel bij moeten tekenen.


Grappig dat je dat zo sterk voelt! Want als tekenaar zelf vind ik het juist altijd frustrerend dat alles zo duidelijk omlijnd is. Ik vind het fijn om als het ware een start te krijgen (dat witte vel kan je zo aanstaren), maar wil graag ook vrijheid hebben in de uitvoering.

Iets om voor mij over na te denken dus! :)

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:06

Nerwen schreef:
Belangrijkste tip; àls je een kleurboek uit gaat brengen, zorg dan alsjeblieft voor goed papier :) Liefst ook geschikt voor natte media.


Dit is echt zó belangrijk, het papier kan je boek maken of breken! :j

Ik vind je tekeningen erg mooi, maar voor mijn gevoel ontbreken er teveel dingen en is het te schetserig. De lege achtergrond vind ik ook niet fijn. Door wat achtergrond details zou je je tekeningen juist wat spannender kunnen maken. :)
Wel tof dat je erover nadenkt om je platen als een kleurboek uit te brengen, ben heel erg benieuwd wat je er van gaat maken! Hou je ons op de hoogte? Zou ik iig wel heel erg leuk vinden. :)

Lydalfa

Berichten: 315
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Full-time reizend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:27

Jindai schreef:
Nerwen schreef:
Belangrijkste tip; àls je een kleurboek uit gaat brengen, zorg dan alsjeblieft voor goed papier :) Liefst ook geschikt voor natte media.


Dit is echt zó belangrijk, het papier kan je boek maken of breken! :j

Ik vind je tekeningen erg mooi, maar voor mijn gevoel ontbreken er teveel dingen en is het te schetserig. De lege achtergrond vind ik ook niet fijn. Door wat achtergrond details zou je je tekeningen juist wat spannender kunnen maken. :)
Wel tof dat je erover nadenkt om je platen als een kleurboek uit te brengen, ben heel erg benieuwd wat je er van gaat maken! Hou je ons op de hoogte? Zou ik iig wel heel erg leuk vinden. :)


Welke uitgevers hebben het fijnste papier vind je? Ik zat te denken om als eerste test te gaan uitbrengen via CreateSpace, maar dan heb ik weinig invloed op de kwaliteit van het papier. Heb de boeken getest met kleurpotloden en die zijn wel goed genoeg, maar voor verf is het denk ik te dun.

Bedankt voor de tips!