[VRAAG/INFO] MAC of Windows - Fotobewerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

[VRAAG/INFO] MAC of Windows - Fotobewerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:07

Ik zit eraan te denken een iMac aan te schaffen voor fotobewerking.

De mensen met een iMac:
Hoe bevalt een iMac jullie voor fotobewerking? Welke heb je? Draait hij het soepel? Photoshop bijvoorbeeld?

Heb nu een prima Windows PC maar deze worden in gebruik veel trager.

8nnemiek

Re: [VRAAG/INFO] MAC of Windows - Fotobewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:17

Als grafisch ontwerper kun je haast niet zonder mac.
Toen ik nog met windows werkte gebeurde het regelmatig dat de computer gewoon vast liep of het programma vanzelf afsloot. Ik ben heel wat documenten op die manier kwijtgeraakt!
Nu heb ik al drie jaar een iMac, en nog nóóit iets vastgelopen, nooit foutmeldingen, en het ding is nog net zo snel als op de dag dat ik hem kocht :) dubbel en dwars zijn geld waard!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:21

Welke "ingewanden" heb je? :D

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:47

Ik heb beide. Ik heb een zelf gebouwde pc (ofja mijn broertje heeft hem gebouwd) en een macbook.
Ik heb die macbook toen gekocht omdat ik best veel onderweg ben. En vaak in het weekend bij mijn ouders was en dus geen foto's kon bewerken. En aangezien ik altijd alles zo snel mogelijk wil leveren was dat nogal lastig.

Maar sinds ik mijn macbook heb doe ik echt bijna alles hier op. Ik vind het systeem echt suuuper fijn werken! (terwijl mijn computer is ook super snel en hangt ook nooit vast) Maar het ligt er dus denk ik ook aan welk systeem het beste bij je past. Maar als ik ooit nog een vaste pc ga kopen, wordt het een Imac!

Ohh en het grote voordeel van een Imac vind ik ook dat hij zo weinig plaats in beslag neemt!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:54

Na een paar jaar een MacBook te hebben gebruikt, ben ik toch weer terug gegaan naar Windows. Mac heeft een heel fijn systeem, maar ik vind het weinig verschil met Windows en het gaat echt om de hardware die je gebruikt. Nu heb ik 5 jaar oude computer die nog steeds super snel is, dankzij de upgrades die die in al die tijd heeft gehad. Inmiddels zit er 12 gb geheugen in, 2 ssd's van 128 gb en een hardschijf van 2,5 tb en ik gebruik 2 22" schermen! Als je dat in een iMac wilt, dan ben je echt duur uit en vaak past het niet eens vanwege de ruimte die het nodig heeft.

Het voornaamste nadeel dat ik toch wel echt aan Apple vind hangen is dat alles zoveel (3x!!!) duurder is als Windows. En dat verschil haal je er in snelheid of wat dan ook echt niet uit. En daarnaast zijn de programma's voor Mac ook vaak duurder...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:43

Ik heb zowel een iMac als Macbook (iMac was er eerst, Macbook moest voor school) en ik wil echt niks anders. Heb jaren Windows gehad maar zeker met de nieuwe Windows 8 snap ik er echt helemaal niks meer van :+

Photoshop draait prima op mijn beide Apples, ik draai op de een CS6 en de andere CC. Moet zeggen dat mijn iMac nu wel wat kuren begint te krijgen omdat die toch al uit late 2010 is en hij niet hele goede specs heeft dus die probeer ik nu een nieuwe beurt te geven (leegmaken, alles opnieuw erop zetten) en kijken hoe hij het dan weer doet :Y) Er is nu trouwens een trailversie op de markt van een ‘nieuw’ fotobewerk programma voor Apple, is wel een beetje een second Photoshop in mijn beleving (tijdens het testen vond ik dat wel in ieder geval) die ook wellicht interessant is. Ik heb verder eigenlijk nooit problemen ondervonden met mijn Apples :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:24

Ik gebruik een HP Core i7 laptop en doe veel fotobewerkingen. Niet het huis-tuin-en-keuken werk maar echt zwaar werk. Ik heb er nooit problemen mee. Een hoop geheugen erin en het werkt als een trein.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:35

Ik heb een vrij standaard macbook pro van een jaar oud. Kan CS6 en lightroom zonder problemen tegelijkertijd draaien :)
Mac bevalt me ook 10x beter dan windows. Tot op heden nog geen foutmeldingen of vastlopers gehad. Dat was met mijn windowslaptop wel anders

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:55

Ik draai Photoshop en LR ook naast elkaar en vaak staan er nog voldoende andere dingen open ook (outlook, spotify, Skype en wat webpagina's open). Ik heb nog nooit vastlopers gehad en traag is hij ook niet. Ik draai Windows 7 64-bit. Wel een core i7 processor met max RAM erin.