Hallo!Ik heb sinds vorige week mijn eerste goede voornemen waargemaakt:
een nieuwe creatieve uitdaging zoeken en me daar in verdiepen, en het dan uiteindelijk ook gaan dóen (het blijft meestal bij stap 1 bij mij..). Bij toeval kwam ik een plaatje tegen van een genaaldvilt dingetje, zoiets: *linkje*.
Zo schattig! Dat wil ik ook kunnen!
Dus, bij deze, ben ik begonnen. Info zoeken, honderden tuturials bekijken, voorbeeldjes zoeken, kleine bolletjes gekleurde wol en naalden kopen (Op laten sturen vanuit China; duurt lang!) en dan nu, aan de slag gegaan!
Eerst maar begonnen met een simpele platte vorm, om een beetje het materiaal te leren kennen... een vrolijk appeltje (ong± 3cm doorsnee):

Het "probleem" met naaldvilten is, dat je door de wol heen prikt (en hiermee de draden zo ongeveer in elkaar haken) en dus moet je het af en toe omdraaien en die "piekjes" terugsteken, anders krijg je dus dat wat je ziet op de onderste foto, de achterkant van mijn eens-rode appeltje..
Daarna volgde uiteraard al snel een paard, net even wat groter dan de voorgaande, 6cm ongeveer.
Deze heb ik gemaakt om op 'n agenda te plakken, dus het eindresultaat wordt zoiets:

Ik wilde graag iets in 3D maken, al gaat daar wel véél meer werk in zitten, maar geïnspireerd door al die voorbeelden op Google ben ik toch maar aan de slag gegaan.
Bij naaldvilten in 3D is het (soms) handig om, als je een beestje maakt om neer te zetten, een skeletje van ijzerdraad te maken, zodat je een vaste vorm hebt om mee te beginnen.
Mijn moeder heeft een huis vol asielhonden, Galgo's, dus dat werd mijn volgende onderwerp.
Het begin van mijn hoogpotige windhondenvorm:

Hij is van kop tot staart 25 cm lang, en 15cm hoog.
Hier wikkelde ik dan stukjes kant-en-klaar vilt omheen, zodat ik een basis heb om de wol in te prikken. Dit kan ook zonder, maar dan duurt het nóg langer, heb ik gemerkt..
Deze stukjes knoop ik vast met wol, en dat ziet er dan zó uit:
En toen kon ik eindelijk echt beginnen! Van een Bokker (nobje) heb ik een poos geleden een flinke zak bruine alpacawol gekregen, en dat komt voor naaldvilten echt perfect van pas! Het vilt erg fijn, maar ik heb helaas (nog) geen wolkaarder, dus het was een beetje behelpen en is daarom iets "rommeliger" dan ik zou willen.. (dit is wolkaarden)
Hier ben ik halverwege met de eerste laag wol, het staartje heb ik het vilt weer afgehaald omdat een Galgo maar een iel staartje hoort te hebben..
Dan is het stomweg, prikken geslagen! Ik heb een naaldhouder gekocht met ruimte voor maar één naald, dus dat betekent èrg veel prikken. Er zijn ook naaldhouders met ruimte voor (bv.) 7 naalden, deze heb ik al besteld, maar ja, China...

Met bewerkte wol is het wat makkelijker om de wol om de vorm heen te wikkelen en dit vast te prikken, bij deze onbewerkte wol moet ik echt zelf plukjes op elkaar stapelen en ze aan elkaar vastprikken, en dát dan weer om de vorm wikkelen en vastmaken, al doende leert men.
Na een avondje vilten was ik zo ver, het hele vormpje bedekt en wat witte aftekeningen toegevoegd:

Toen ik de info opzocht, zag ik allerlei starters pakketjes voorbij komen met deze dingetjes:
Leren vingertop beschermers.
En ik dacht, "wat een onzin, je ziet toch wel waar je mikt? Ik prik heus niet in m'n vingers.."
Maar wat bèn ik blij geweest dat ze er gratis bij zaten toen ik mijn naaldensetje kreeg!
Bij grote oppervlakten prik je zó vaak en snel achter elkaar, dat ik nu bijna een halve vinger zou missen als ik die dingen niet gehad had (en die viltnaalden zijn echt ont-zet-tend scherp)
Vanmorgen ben ik verder gegaan, een Galgo heeft (als veel snelle hondenrassen) een enorme borstkas omvang, hier heb ik -na een paar mislukte pogingen dit met alleen wol op te lossen- nog een lapje vilt omheen gevouwen, om zo meer tot de goede vorm te komen. Deze heb ik dan weer bedekt met de wol. Alle hoekjes en gaatje er omheen opgevuld en aangeprikt tot het er zo uitzag:

Deze vorm is nu goed, dus ik heb hem voorzien van twee flaporen, een gezicht en een heuse windhondenhalsband:

En het eindresultaat is als volgt:

Ben er -voor mijn eerste 3D-project- wel erg blij mee!

Ik wil graag een kleine serie van allerlei hondenrassen maken, hier voor ga ik meer gekleurde wol aanschaffen, ik kan niet wachten!
Wat vinden jullie ervan?