[FOTO] Eerste keer fotograaf spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

[FOTO] Eerste keer fotograaf spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:18

Hi Bokkers,

Dit is mijn aller-aller eerste topic, dus ik hoop dat het hier goed staat en dat het uploaden van de foto's lukt ^^"

Ik ben 31 januari op bezoek geweest bij een kennis met een nieuw paardje.
We hadden afgesproken dat ik foto's mocht komen maken zodat ik wat kan oefenen met mijn camera in de hoop dat mijn fotografie kunsten wat beter worden ^^"

Ik heb aan mijn kennis gevraagd of ik 5 a 6 foto's op Bokt mocht zetten voor wat commentaar, dus ik hoop dat jullie wat bruikbare tips hebben voor mij!

Veel kijkplezier! :)

Camera: Nikon D3100
Lens: 18-105 VR (op t moment mn enige lens)

Paard: Nikki
Ras: Fries x KWPN
Leeftijd: 4

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Ben heel erg benieuwd naar wat jullie er van vinden!

Ik stuggle zelf heel erg met het maken van (actie) foto's binnen, meestal worden ze dan onscherp door de lange sluitertijd die mijn camera dan nodig heeft, dus als jullie hier iets voor weten hoor ik het graag!

Groetjes Stephanie
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-02-15 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

123diezel

Re: Eerste keer fotograaf spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:22

Mooie foto's! Erg leuk paard ook! Die onscherpe foto's in de binnenbak het ik inderdaad ook last van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:23

Ik zou als ik jou was eens een cursus paardenfotografie gaan doen. Het zijn nu echte huis-tuin-en-keuken plaatjes. Zowel de lichtinval als de positie vind ik niet echt mooi. Met zo'n cursus krijg je meteen veel mee over die zaken, alsmede sluitertijden en de andere instellingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:24

Leuk he, paarden fotograferen? Over de foto technische aspecten kan ik je niet veel zeggen. Er zijn hier hele goede fotografen op Bokt die je heel veel technische tips kunnen geven. Persoonlijk vind ik ze wat flets.
Over de composities kan ik wel wat zeggen. Je hebt een leuk paard voor de lens, met een aansprekend hoofd. Zorg er goed voor dat de aandacht naar het paard gaat. Nu zie ik bijvoorbeeld: een opgerolde longeerlijn en voeten in rijlaarzen (en een paardenhoofd). Op zich is die drink-uit-de-plas foto juist heel genig! Een longeerlijn dwars voor het paard langs (foto 1). Een boom die uit de bil van het paard groeit(3). Een rare stand van de achterbenen op het zandpad (3).
Succes, en veel plezier.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:34

Ik ben het eens met mijn voorgangers :-) Ik vind het meer HTK-kiekjes. Vooral omwille van de composities en houdingen van het paard. Ik vind ze ook vrij donker en grauw ogen. Begrijpelijk met het grauwe weer, maar valt toch grotendeels op te lossen met de juiste instellingen en nabewerking. Fotografeer je op manueel?

Ik zou even doorsparen voor een degelijke telelens. Die jij nu hebt werkt prima, maar houdt er ook rekening mee dat hoe lager je brandpuntafstand is (dus hoe dichter je bij het paard staat) hoe meer het paard uit verhouding gaat lijken. Bij foto 1 zie je dat bijvoorbeeld: het lijf lijkt klein in verhouding tot het hoofd.

Verder is actiefoto's in een binnenbak sowieso heel moeilijk! Je hebt eigenlijk al een lichtsterke lens nodig (en lichtsterke telelenzen kosten rond de €1000 à €2000) ofwel moet je je ISO-waarde heel sterk omhoog gooien, waardoor je erg veel ruis krijgt. De meeste fotografen nemen standaard geen foto's in de binnenbak. Ten eerste is het dus erg moeilijk, en ten tweede is de achtergrond vaak rommelig of niet mooi.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :-) veel succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:39

ITP --> FK