[DIGI] Mijn eerste digitale tekening...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

[DIGI] Mijn eerste digitale tekening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 16:58

Nou, ik heb er gister 5 uur aan gezeten, vandaag 2 uur, maar... Eindelijk! Mijn eerste echte digitale tekening is af!

Afbeelding

Ik ben er heel blij mee, vind de manen & hoofdstel (vooral het bit) wat minder, maar alsnog best goed gelukt voor de eerste keer :P

Ik heb dus gister 5 uur aan het hoofd gezeten te prutsen, en nu zie ik dat de overgang hoofd-nek niet geweldig is _O- maar goed dat kan nog gefixt worden.

Ik heb GIMP 2 gebruikt, tekentablet voor PC wel soms de gewone muis, tips zijn altijd welkom :)

Bimmerd

Re: [DIGI] Mijn eerste digitale tekening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:06

Voor een eerste digitale tekening ben je zeker goed op weg! Je bent nog erg voorzichtig met contrasten. Ik zie bijvoorbeeld onder het bit wel een wat donkere bruine plek zitten, die kleur mag je best meer gebruiken om nog wat extra diepte en contrast aan je tekening toe te voegen.
Je zegt trouwens ook dat je een tekentablet hebt, heb je je naam met de muis geschreven of met dat tekentablet? Aangezien je anders even moet kijken of je tablet wel goed geinstalleerd is :o Welk merk tablet heb je?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:18

Bimmerd schreef:
Voor een eerste digitale tekening ben je zeker goed op weg! Je bent nog erg voorzichtig met contrasten. Ik zie bijvoorbeeld onder het bit wel een wat donkere bruine plek zitten, die kleur mag je best meer gebruiken om nog wat extra diepte en contrast aan je tekening toe te voegen.
Je zegt trouwens ook dat je een tekentablet hebt, heb je je naam met de muis geschreven of met dat tekentablet? Aangezien je anders even moet kijken of je tablet wel goed geinstalleerd is :o Welk merk tablet heb je?

Bedankt! :D
Ik heb mijn naam met de tablet geschreven, mijn handschrift is best slordig :o
Mijn tablet is van Wacom, ontzettend oud. Lijkt op de Wacom Volito Graphic :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:16

Oo hé die had ik vroeger ook :) werkte de pendruk wel? Als je je pen rechts bovenin de hoek zet, dan optilt (dus dat hij geen contact meer maakt met het tablet) en dan links onderin de hoek zet, verspringt je muis dan? Zo nee dan is hij niet goed geïnstalleerd en dan werkt de pendruk ook niet :o

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:29

Bimmerd schreef:
Oo hé die had ik vroeger ook :) werkte de pendruk wel? Als je je pen rechts bovenin de hoek zet, dan optilt (dus dat hij geen contact meer maakt met het tablet) en dan links onderin de hoek zet, verspringt je muis dan? Zo nee dan is hij niet goed geïnstalleerd en dan werkt de pendruk ook niet :o

Toevallig :P

Net even getest in paint, werkt gewoon (dus verspringt niet) :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:35

Maar hij hoort juist te verspringen :o omdat het schermpje op je tablet matched met je beeldscherm zegmaar (en paint werkt niet met pendruk)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:38

Ik lees te snel _O-

Even op GIMP getest, daar verspringt die wel.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:39

Werkt de pendruk ook? (dus als je hard drukt dat je een dikke lijn krijgt en als je de druk vermindert dat de lijn minder dik wordt?)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:47

Ik zie niet echt een verschil, dus denk het niet.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:48

Hmm ik heb zelf geen GIMP dus ik weet niet of je dan een andere brush nodig hebt (in photoshop zitten namelijk soms ook brushes die niet met pressure werken en andere werken daar dan wel mee) maar mocht dat niet het geval zijn zou je kunnen kijken of je hem even opnieuw installeerd :o anders mis je toch één van belangrijkste opties waarom je een tekentablet zou gebruiken in plaats van de muis :oo

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:55

Ik ga even mijn andere laptop opstarten (Waar photoshop opstaat), en daar even het testen.

Ik heb hem nooit geinstalleerd (misschien wel, maar ik heb beide laptops 3+ jaar en ik onthoud niet na meer dan 3 jaar of ik het heb gedaan of niet :'))

Update : Of ik kan gewoon niet met photoshop werken, of ik kan/weet niet welke brush er nou gevoellig op is, maar ik heb minstens een kwartier over gedaan om te zien waar de kwasten zijn (en ik weet nog steeds niet waar ze zijn |o), er is/was wel een verschil tussen muis & tablet, maar als ik amper druk gaf dan deed die het niet.
Laatst bijgewerkt door Calanthe op 24-01-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:59

Mocht blijken dat je hem nog niet hebt geïnstalleerd zou je even kunnen zoeken op google naar Wacom Drivers, dan gewoon de originele wacom site en kijken of het type tablet daar nog tussen staat, dan heb je sowieso de meest recente driver te pakken :j

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:27

Heb zo'n beetje op de hele Wacom site gekeken, Mijn tablet is zo oud dat hij is niet ondersteund met een driver :(

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:21

Hmm das wel balen :( Maar wie weet, als je de cd nog hebt dat je hem dan alsnog geinstalleerd krijgt :o

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:27

Ik gebruik ook een oudere wacom tablet met Gimp, ik had geen driver nodig. Of eigenlijk stond die er al een soort van op, ik gebruik Ubuntu en daar staat standaard een wacom-programma op. Maar wat je in Gimp zou kunnen kijken is bij bewerken > invoerapparaten. Dan heb ik daar dit staan:

Afbeelding

Bij de onderste drie dingen (dus de eraser, de pad en de stylus) moest ik de "modus" op "screen" zetten. Ik heb de modus bij de cursor dus nog wel op "disabled". Toen ik dat eenmaal had ingesteld werkte bij mij de pressure wel.

En dan heb ik de instellingen ook nog eens op "relatief" staan (dat is niet in Gimp maar in het wacom-programma). Bij mij verspringt de muis dus niet als ik de pen links boven van de tablet haal en hem rechtsonder weer neer zet, maar toch doet de pressure het gewoon. Als ie wel verspringt heet het bij mij "absoluut", maar dat vind ik verschrikkelijk irritant :+

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:56

Bimmerd schreef:
Hmm das wel balen :( Maar wie weet, als je de cd nog hebt dat je hem dan alsnog geinstalleerd krijgt :o

cd gevonden *\o/* ben nu aan het installeren.

SergeantRoos schreef:
Ik gebruik ook een oudere wacom tablet met Gimp, ik had geen driver nodig. Of eigenlijk stond die er al een soort van op, ik gebruik Ubuntu en daar staat standaard een wacom-programma op. Maar wat je in Gimp zou kunnen kijken is bij bewerken > invoerapparaten. Dan heb ik daar dit staan:

[ Afbeelding ]

Bij de onderste drie dingen (dus de eraser, de pad en de stylus) moest ik de "modus" op "screen" zetten. Ik heb de modus bij de cursor dus nog wel op "disabled". Toen ik dat eenmaal had ingesteld werkte bij mij de pressure wel.

En dan heb ik de instellingen ook nog eens op "relatief" staan (dat is niet in Gimp maar in het wacom-programma). Bij mij verspringt de muis dus niet als ik de pen links boven van de tablet haal en hem rechtsonder weer neer zet, maar toch doet de pressure het gewoon. Als ie wel verspringt heet het bij mij "absoluut", maar dat vind ik verschrikkelijk irritant :+

Bedankt! Dit wist ik eigenlijk nog nooit tot nu :)

Update : Hij staat er niet bij, maar alles doet zoals het moet! Druk ik meer krijg ik meer kleur, druk ik minder krijg ik minder kleur :D