Analoge fotografie, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Analoge fotografie, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 22:20

Ik ben me de laatste 2 jaar gaan orienteren en heb mij laten inspireren door analoge fotografie. Ik ben regelmatig gaan fotograferen met een wegwerpcameraatje, maar daar kan je natuurlijk verder niet veel mee. Na wat overleg binnen ons HKtopic ben ik overgehaald om er een aan te schaffen.

Dus nu, voor slechts 20,- heb ik een mooi analoog setje kunnen halen, met lensje en flitser. Erg leuk, en ik kan niet wachten tot ik een rolletje heb om echt los te gaan :D

Nou vroeg ik me af, met wat simpel speurwerk kon ik geen lotgenoot vinden behalve Magda_90, maar zijn er dan echt geen analoge fotografen meer verder?

Ik hoor het graag!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:38

Ik wil er mee gaan beginnen! Ik heb een aantal weken geleden de oude analoge camera van mijn moeder gekregen! De Canon AE-1

Maar ik moet zeggen dat ik nog niet echt de tijd heb gehad om me er verder in te verdiepen. Maar ik ben ook heel benieuwd of er hier op bokt nog meer analoge fotografen zijn!

NAIWHL

Re: Analoge fotografie, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:55

Ik heb laatst zitten denken dat ik mijn analoge weer eens erbij moet pakken.
Gaat eigenlijk niets boven de charme van ontwikkelen en het houdt je bewust met op de knop drukken.
Is ook alleen maar goed voor digitaal fotograferen. :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:12

Ik doe het ook nog! Ik heb naast mijn digitale Canon EOS 7D nog een 27 jaar oude Canon EOS 600 :D Voordeel is dat mijn lenzen gewoon passen +:)+

Het enige nadeel is dat de batterijen van de camera 15€ kosten en dat het moeilijk is om de rolletjes te laten afmaken 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:22

Ik heb een Dynax 3L van Minolta en een echte polaroid van ergens uit de 80ies :D

Doe er alleen te weinig mee, moet nog een speciaal batterijtje regelen én rolletjes weer voor mn 3L voor ik er wat mee kan :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:01

*\o/* Lotgenoten *\o/*

Ik liep ook een geruime tijd met het idee rond, veel ingelezen en pats poem ineens 4 body's erbij. :=

De Minolta Dynax 3 en 5, Canon EOS 500 en de Nikon F65. De Canon was nog van mijn vader, een heerlijk soepel toestel maar vooralsnog met maar 1 lens. Voor de Minolta heb ik diverse Minolta, Tamron en Sony lenzen en voor Nikon natuurlijk de Nikon lenzen.

De uitdaging voor mij is vooral nog bewuster gaan fotograferen. Nog beter gaan nadenken voordat de ontspanknop wordt ingedrukt. Ik merk dat ik nu zo gefocust ben met het maken van de foto, dat heb ik digitaal vele malen minder.

Eline91, bij normaal gebruik gaan die batterijen ook bijna een jaar mee. Rolletjes kun je nog prima bij Hema, Kruidvat en Blokker af laten drukken. :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:02

Zijn jullie eerder ook analoog begonnen en daarna naar digitaal?
Of digitaal begonnen en nu analoog proberen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:04

Wat is begonnen, ik heb al een tijd van die wegwerpcamera's gehad, maar dat ging met vlagen. Dan weer eens wat rolletjes, dan weer een poosje niet. Eigenlijk is het nog iets van mijn vader, soort van. Hij heeft jaren lang analoog gefotografeerd en dat heeft mij altijd al geïnteresseerd. Maar concreet, eigenlijk echt digitaal begonnen met fotograferen en nu analoog verder uit zoeken ja. :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:16

Leuk!

En ik denk dat we oud genoeg zijn om uberhaubt allemaal met rolletjes te zijn begonnen. :')

Ik merk wel dat ik toe ik van analoog naar digitaal ging ik veel meer foto's ging maken. Het kostte niets meer en je kan meteen zien of het gelukt was.
En ik wil het schieten weer terug brengen. Ik kijk altijd wel heel bewust naar de foto die ik maak, maar dat kan nog beter :-)

Ik ga eens kijken of ik nog een rolletje in de kast heb liggen... Anders van de week even langs de winkel. Heb nog de nikon F55 en daar kunnen hopelijk mijn huidige lenzen ook op. Moet ik nog even testen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:17

Ik ben wel analoog begonnen, maar pas echt serieus geworden met digitaal fotograferen :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:18

Klopt, ik merk dat ik al veel kritischer wordt. :j

Op https://plus.google.com/photos/11075698 ... banner=pwa staan mijn eerste analoge foto's gemaakt met de Minolta Dynax 5. Nog geen hoogstandjes hoor, maar ik vind het wel leuk om de groei straks te zien. :)

Dit zijn mijn nieuwe aanwinsten dan.
Afbeelding

Die was van mijn vader voordat hij overging naar digitaal.
Afbeelding

De Minolta/Sony set
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-01-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:27

Hoe ontwikkel jij ze? Door ze ook direct digitaal te laten zetten? Zo deed ik dat eerder.
Of digitaliseer je ze zelf thuis?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:29

Ik had mijn eerste rolletje ook laten digitaliseren bij de Hema, maar ik vond de kwaliteit waardeloos eerlijk gezegd. Voor nu scan ik ze in zodra ik de foto's opgehaald heb.
Ondertussen ben ik aan het sparen voor een andere printer waar een negatief scanner opgezet kan worden.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:31

Oke, goed om te weten :-)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:32

Ik ben mij vooral nog erg aan het inlezen in veel dingen. Voor nu ligt de focus op het goed digitaliseren en uiteraard heeft mijn scanner geen extra aansluitingen daarvoor. :')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:19

Ik zit te denken dat mijn vader volgens mij een negatieven scanner heeft.
Morgen eens navragen...

tiffaany95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:32

Ik spaar ze vooral ^^ heb denk ik rond de 20 body's en dan nog een heleboel losse lenzen. En ook verschillende flitser :) sinds kort zelfs een hele set om de foto's te ontwikkelen. Moet nog steeds beginnen met foto's maken :p

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:14

Ha, hier ook eentje hoor :)) Wat hou ik van de sfeer van analoog! Mijn enige 'ervaring' met rolletjes waren wegwerpcamera's. Ben wel iets bewuster met het klikken op het knopje met analoog.

Heb 2 jaar geleden de laatste analoge camera gekocht van Canon, de EOS 3. Deze heeft leuke snufjes zoals dat hij scherptstelt op het punt waar je kijkt in je zoeker :P
Verder heb ik ook de Canon AE-1 (met een geweldige F/1.4 lens) van mijn vader gekregen, die wel wat meer zijn charmes heeft dan de EOS 3 natuurlijk. Het is mij uiteindelijk toch wel ietwat te duur (laten ontwikkelen of slechte digitalisering inderdaad) of te veel gedoe (geen goede scanner) om nog veel analoog te schieten. Wil nog wel nog steeds een soort 'Film Noir' zwart-wit analoge shoot doen. Maar eerst weer nieuwe batterijen halen :')

Hier wat analoog geschoten foto's van mij: 1 - 2 - 3 - 4 (deze laatste is geschoten met een 'Tungsten' rolletje van Lomography, misschien leuk voor de experimenteerders onder ons: http://www.lomography.com/ )

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:29

Ik vind analoog prachtig, vooral dia film. Maar weet ik nog onvoldoende om te weten waar je ze kan laten ontwikkelen en digitaliseren. Ik heb nog wel een Nikon F65 liggen en een heel oud toestel van mijn opa.

Wel vind ik het leuk om met oudere lenzen te fotograferen op een digitale body, die hebben toch ook al hun eigen sfeer. Semi analoog dus :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:40

Ik ken die rolletjes inderdaad Wendy, ik wil daar ook eens mee gaan experimenteren. :j

NESCAFE, ik ben inderdaad zelf ook aardig aan het bunkeren met die lenzen, vooral omdat ze bijna geen drol meer kosten. Ik heb nu wel analoge lenzen maar die zijn al wat moderner en het effect is minder snel zichtbaar.

Het enige nadeel van analoog vind ik alleen dat ongeduld van mijn kant om het rolletje vol te maken, weg te brengen en moeten wachten bij het ophalen. _O-

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:34

Haha magda_90, dat probleem met geduld heb ik ook :D

Mag ik eens een domme vraag stellen? Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een oude analoge lens?

Sinds mijn Tamron 28-75mm binnen is voor herstelling fotografeer ik standaard met een 35-105mm Canon lens uit 1987 :p Maar ik had er nooit bij stil gestaan dat dat mijn foto's er daardoor anders uitzien :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:08

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik heb gisteren een minolta Dynax 404si op de kop getikt := Was niet helemaal de bedoeling maar goed, voor 10 euro met 2 lenzen kon er weinig mis aan gaan.
Vandaag een fotorolletje gescoord, het kon gewoon nog :oo

Het is eigenlijk helemaal nieuw voor mij, maar lijkt mij leuk om eens wat mee te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:47

Suuszels schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik heb gisteren een minolta Dynax 404si op de kop getikt := Was niet helemaal de bedoeling maar goed, voor 10 euro met 2 lenzen kon er weinig mis aan gaan.
Vandaag een fotorolletje gescoord, het kon gewoon nog :oo

Het is eigenlijk helemaal nieuw voor mij, maar lijkt mij leuk om eens wat mee te doen.

:D :D

Dag lotgenoten!
Hier een ervaren chemicus :D Analoog heb ik een Minolta-set die een tikkie overdreven is (meerdere XD-7's) en voor de rest de hele blixemse bende erbij.
Alles is bij mij nog handwerk. De enige automaat op de XD-7 is de sluitertijd- of diafragmavoorkeuze.
M'n x-500 (daar is het allemaal mee begonen) heeft alleen diafragmavoorkeuze. De rest is plat handwerk, belichtingsmeters, handmatig flitsen en bij twijfel een statief.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:03

Knap dat je alles zelf doet ikke. Lichtmeten met een lichtmeter zou ik ook nog wel eens willen leren.

Nu analoge camera's zo goedkoop zijn zou ik nog wel eens een analoge leica willen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:10

NESCAFE schreef:
Knap dat je alles zelf doet ikke. Lichtmeten met een lichtmeter zou ik ook nog wel eens willen leren.

Nu analoge camera's zo goedkoop zijn zou ik nog wel eens een analoge leica willen hebben.

:~ Maar ik ga je teleur stellen; een Leica kost nog steeds knaken.
Ik heb overigens wel datzelfde met Hasselblad. En als ik nog ooit een goede Rolleiflex tegen kom, dan weet ik het ook nog niet zo net.......

Lichtmeten met een losse lichtmeter is niet zo moeilijk als het lijkt. Het geeft je wat extra info in vervelende lichtomstandigheden, bijvoorbeeld tegenlicht door een raam.