Projectnaam van onze draak is "Moma", dat is Frans voor mummie, omdat we hem de eerste dag met tape aan het mummificeren waren, hihi! Moma komt als een soort jachttrofee op mijn broertjes kamer te hangen.
Dag 2

1: Dag 2 begon met het leeghalen van de papier-mache vorm die we op dag 1 gemaakt hadden. We hadden een basisvorm gemaakt van proppen krant en crepetape, en die hebben we met 6 a 7 lagen papiermache bekleed. Dit was niet met plaksel maar met een papje van bloem en water. Dit wordt steenhard en droogt veel sneller.

2: Mijn broertje beschilderde de eerste dag de ogen. De ogen zijn een halve bol kunsthars, op de achterkant hiervan heeft hij met acrylverf de pupil geschilderd (dekkend) en met glasverf de iris (transparant). Op dag 2 hebben we de ogen verder afgemaakt, daarvoor hebben we 10 kerstlampjes op batterij op een tandpastadopje geplakt. Dit tandpastadopje hebben we daarna in een stuk buis geplakt. Op dat stuk buis hebben we daarna de oogbal geplakt. Dat geheel monteren we straks in Moma's kop.

3: Na het uithollen hou je dit over. Beetje scheef, oepsie!

4: Op de eerste dag hebben we ook allerlei hoorns gemaakt, die hebben we op dag 2 gemonteerd. Dit hebben we gedaan door gaten in de kop te snijden, de hoorn er door te steken en met het hetelijmpistool vast te zetten.

5: Heel wat stekels verder (en ijzerdraadjes waar later vinnen aan komen) konden we de ogen monteren. Ook hiervoor hebben we gaten gesneden, en we hebben de ogen iets verzonken zodat het niet zulke bolle kikkerogen werden.

6: Nog steeds dag 2. De tanden die we op dag 1 gemaakt hadden van zelfdrogende klei waren gebakken, en konden erin. Ze zijn met het lijmpistool geplakt, de tapejes zitten er nog even aan voor de zekerheid.

7: Verder met de details! Alle tanden zitten er in, en ook de tong die we op dag 1 gemaakt hadden. Daarnaast zijn we begonnen aan oogkassen, neusgaten, ribbels en schubben. Wat een werk maar hij wordt wel gaaf!

8: Ribbels op zijn kop, schubjes van karton, hoorns, neusgaten, oogkassen etc. En die dunne dingen komen dus nog vinnen tussen!
Dag 3

9: Broertjelief maakt de detaillering af. Moma heeft nu overal schubjes, en op zijn hals en onder zijn kin mooie brede "bellyscales". We kunnen nu verder met hem met stof bedekken!

10: De ogen afgeplakt met tape, want het spul dat we gebruiken is een mix van lijm, acryl en textielverharder, en gaat dus niet uit je kleren! Moma wordt bedekt met een laag katoen die we hierin gedrenkt hebben. Vandaar de handschoenen.

11: Een close-upje van een stukje huid. Zoals je ziet rimpelen we de stof wat, zo krijgen we naast de rondjes en de ribbels een extra interessante textuur die we straks met verven mooi kunnen drybrushen!
Grrrrr linkje want de foto wil niet!
Hij staat ook hopelijk onderaan via de Boktupload...12: Fastforward naar het eindresultaat van dag 3! Ik heb maar heel weinig foto's van het proces omdat ik dan steeds die handschoenen uit moest... Moma lijkt een beetje slaperig maar dat komt door het tape. Zijn vinnen worden nog bijgeknipt als ze droog zijn.

13: Een close-up van Moma's oog en huid. Hij heeft 3 oogleden, zodat de buis waar het oog mee "gesteld" is niet te zien is. Bovendien geven de oogleden diepte, want doordat zijn ogen van acrylaathars zijn, zijn ze doorzichtig en kijk je net als bij een echt dier "IN" het oog. Gaat gaaf worden!

14: We zijn een tand verloren aan deze kant, moeten dus nog even bepalen of we een nieuwe maken, of het zo laten of er misschien een stompje in doen. Ook heeft hij een "keelgat", dus je kan niet helemaal meer naar binnen kijken. Op de foto's heb ik daar geen goed plaatje van, misschien later met schilderen!

15: Een laatste blik op de detaillering; de "belly scales". Nogmaals, zijn vinnen moeten nog naar de kapper, hihi! Je kan nog steeds wel zien dat hij een beetje scheef is, maar dat valt al een stuk minder op dan eerst! Ik heb echt superveel zin in het schilderen!
Er volgt dus nog een dag 4, wanneer is nog niet bekend. De winkel heeft nog veel meer workshops, dus er moet wel plek zijn en bovendien moeten alle koppen droog zijn. Er zijn deze workshop nog 5 koppen gemaakt, die heb ik ook op de foto maar daar is geen plek meer voor... Moma wordt echt supergaaf, en broertjelief en ik vormen een superteam. Vind het wel jammer hoor, dat Moma bij mijn broer komt te hangen en niet in mijn huis...
(lekker in de wc en dan de visite de stuipen op het lijf jagen, want die ooglampjes kunnen op allerlei leuke willekeurige flakker-standen, haha!)Wordt vervolgd!
maar aangezien hij voor mijn broer is mag ik niet kiezen
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij geverfd is.
Ik maak elk jaar een figuurtje wat meestal begint met een opgeblazen ballon