Facebook gebruiksrecht op foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morning

Facebook gebruiksrecht op foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:20

Hallo fotografen van bokt,

Ik weet niet of het goed staat hier, maar mijn vraag is gericht aan fotografen (amateur, hobby, professioneel ).

Binnenkort heeft Facebook gebruiksrecht op foto's van gebruikers. Hebben jullie er over nagedacht of jullie nog foto's gaan plaatsen.

Facebook is toch denk ik voor de meeste een goede manier om klanten te vinden, en dat ze je blijven volgen.

Ik volg namelijk meerdere fotografen en zou het jammer vinden als er niets meer wordt geplaatst. Wat logisch is, want je wil natuurlijk niet dat je foto's zomaar gebruikt worden. Vooral omdat je toch rechten op een foto heb.

Ik ben dan zelf ook alleen iemand die het leuk vindt om te fotograferen, maar bij veel van jullie ligt dat zeker anders.

Ben erg benieuwd wat jullie gaan doen, als het zo ver is. Hoor namelijk al van vrienden, kennissen en familie, dat zij geen foto's meer zullen plaatsen.

Groetjes Angela

Marit

Re: Facebook gebruiksrecht op foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:26

Er veranderd vrijwel niets aan de regels van Facebook. Ik plaatste altijd al foto's dus ga dat ook gewoon nog steeds blijven doen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:27

Oeps quote ipv wijzig :')
Laatst bijgewerkt door Marit op 29-12-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:34

Er is inhoudelijk niets veranderd aan de gebruiksovereenkomst van Facebook. Hiervoor was alles gewoon minder duidelijk en omslachtig omschreven, nu hebben ze alles aangepast zodat het voor de 'gewone mens' meteen te begrijpen is.

Ik blijf dus gewoon m'n foto's delen. Kans is miniem dat Facebook echt je foto's 'steelt' :+

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:54

Ja, het zal inderdaad ook meer paniek zaaien zijn. Het is sowieso altijd belangrijk om je bewust te zijn, wat je allemaal op Facebook zet en deelt. Denk dat van alle Facebookgebruiker de kans ook wel heel nihil is, dat de jouwe worden uitgekozen.

Ik had tijdje terug een filmpje gezien,waarin verteld dat er in de algemene voorwaarden kwam te staan dat Facebook sowieso je naam en profielfoto mogen gebruiken (sinds 2013), en dat er nu dan bij kwam dat ze dat over al je foto's gebruiksrecht zouden hebben. En dat je als maker alleen auteursrecht heb. Nou heb ik hier voor de rest ook helemaal geen kennis over, vandaar mijn vraag aan jullie.

Waarschijnlijk ben ik beetje, daardoor beïnvloedt omdat zij spraken over een ernst, vandaar dacht ik dat het allemaal zou gaan veranderen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:25

Wat ik een heel stuk erger vind is dat je foto's voor profielfoto van Facebook vierkant moeten zijn vanaf nu en je dus je logo wel kunt vergeten..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:26

Dan kun je hem toch gewoon al voordat je hem uploadt vierkant croppen en je logo erop zetten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:28

Ik blijf ook gewoon foto's plaatsen.. Als men foto's van je wil jatten, dan wordt t toch wel gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:29

nine1987 schreef:
Ik blijf ook gewoon foto's plaatsen.. Als men foto's van je wil jatten, dan wordt t toch wel gedaan..

Mijn idee inderdaad... Als je rond kijkt hoeveel foto's er voor paardenspelletjes en bewerkingen 'geleend' worden kan je niks meer laten zien :+

Ik blijf ook gewoon m'n foto's plaatsen op facebook.. De kans dát ze een keer de foto daadwerkelijk gebruiken lijkt me zeer klein ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:31

Natasja91 schreef:
Dan kun je hem toch gewoon al voordat je hem uploadt vierkant croppen en je logo erop zetten?

Helaas werkt dat niet zo, want de klant beslist welke hij voor Facebook wil gebruiken. Dan moet ik voortaan elke foto ook als vierkantje leveren :+

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:38

Marit schreef:
Wat ik een heel stuk erger vind is dat je foto's voor profielfoto van Facebook vierkant moeten zijn vanaf nu en je dus je logo wel kunt vergeten..

Precies dit ja, onwijs irritant! En de mensen kunnen er opzich ook niks aan doen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:42

Ik vind het ook gewoon stom :') Sommige foto's moeten gewoon niet vierkant. Ik heb al meerdere reacties gehad van 'Oh hij is wel krap aan de linkerkant' en 'ik had boven wat meer ruimte gelaten'. En dan denk ik "MAAR DAT HAD IK SNERT FACEBOOK". :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:56

Oohh zo, ja natuurlijk.
Ik dacht even alleen aan je eigen profielfoto.