Help, wat doe ik verkeerd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Help, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 21:02

Helloooo medebokkers,

Ik heb sinds kort een nieuwe (tweedehands) lens! Canon 70-200 2.8 L USM (zonder IS dus). Ik heb deze nu een paar keer geprobeerd maar ik krijg de foto's niet scherp..
Vandaag ben ik even met de honden op stap gegaan, en wat foto's genomen uit de hand en vervolgens op mijn statief! Ik dacht namelijk dat de onscherpte kwam doordat ikzelf teveel bewoog (het waaide behoorlijk en moest nog even wennen aan de lens). Maar ook deze foto's zijn niet scherp.. Ik heb vandaag op sluitertijdvoorkeur-stand gefotografeerd en die naar mijn idee hoog genoeg gezet (?). Ook heb ik gewoon het goede AF-punt gekozen die op de hond staat (dat verschil zie je duidelijk, als je het verkeerde punt hebt is de hond compleet wazig). De foto's zijn onbewerkt, ik zal de gegevens er per foto bij vermelden!

Misschien zie ik iets helemaal over het hoofd hoor, maar ik zou heel graag willen weten wat ik fout doe?

Foto's zonder statief:

Afbeelding
f/2.8 - ISO 400 - 1/1600 - 200mm

Afbeelding
f/2.8 - ISO 400 - 1/1600 - 200mm

Afbeelding
f/3.2 - ISO 400 - 1/1600 - 165mm

Foto's met statief:

Afbeelding
f/2.8 - ISO 400 - 1/1250 - 200mm

Afbeelding
f/2.8 - ISO 400 - 1/1250 - 200mm

Afbeelding
f/2.8 - ISO 400 - 1/1250 - 78mm

Ik hoop dat iemand tips heeft, ik baal er echt van!
Alvast heeeel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door KimdeGroot94 op 26-12-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:24

Neem je hem maandag ook mee naar mijn Lightroom workshop? Zal ik er maandag even naar kijken. ;)

Stond hij wel op AI SERVO voor je actiefoto's?

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 21:32

Bagheera_206 schreef:
Neem je hem maandag ook mee naar mijn Lightroom workshop? Zal ik er maandag even naar kijken. ;)

Stond hij wel op AI SERVO voor je actiefoto's?

Ja, zal ik doen! Had ook bij de paardjes al foto's gemaakt en op het strand, maar hetzelfde verhaal..

Nee, hij stond op AI Focus! Kan dat het probleem zijn?
Ik heb m eigenlijk altijd op AI focus en met mijn 50mm heb ik dan gewoon scherpe actiefoto's!

Bagheera_206

Re: Help, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:35

ONE SHOT is voor stilstaande objecten.
AI SERVO is voor bewegende objecten.

AI FOCUS bedenkt je camera voor jou in welke van de twee standen hij moet. Dus daar zou het aan kunnen liggen. Jij hebt je diafragma wijd open en weet niet of de AF van je body dat bij kan houden. 500D, toch? := Ik zou het iig eens proberen op AI SERVO en alleen het middelste punt gebruiken als je op f/2.8 schiet.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 21:42

Bagheera_206 schreef:
ONE SHOT is voor stilstaande objecten.
AI SERVO is voor bewegende objecten.

AI FOCUS bedenkt je camera voor jou in welke van de twee standen hij moet. Dus daar zou het aan kunnen liggen. Jij hebt je diafragma wijd open en weet niet of de AF van je body dat bij kan houden. 500D, toch? := Ik zou het iig eens proberen op AI SERVO en alleen het middelste punt gebruiken als je op f/2.8 schiet.

Aha! 1100D :D

Ik ga het eens even proberen! Maar dan is het alsnog wel vreemd dat het wel lukt met mn 50mm?
Ik heb inderdaad niet het middelste punt gebruik, doe dat bijna nooit haha!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:48

Ja, dat is vreemd. Als het goed is zou het middelste punt gevoeliger moeten zijn dan de rest. Als je actiefoto's wijd open schiet moet je AF dat wel bij kunnen houden.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 21:57

Bagheera_206 schreef:
Ja, dat is vreemd. Als het goed is zou het middelste punt gevoeliger moeten zijn dan de rest. Als je actiefoto's wijd open schiet moet je AF dat wel bij kunnen houden.

Super thanks, ik ga het morgen meteen even uitproberen! Maar ook gewoon portret wil niet echt lukken!

Verder sluitertijd etc. zou zo goed moeten zijn toch?
Dus dan zet ik m op AI SERVO en gebruik ik het middelste punt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:04

Had je hem wel goed getest bij aanschaf van dit 2e hands objectief? :=

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:08

Bagheera_206 schreef:
Had je hem wel goed getest bij aanschaf van dit 2e hands objectief? :=

Nee, dit was mijn test! Heb twee weken om hem te testen, dan kan ik m gewoon nog terug brengen en krijg ik het geld terug!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:11

Dat is dan goed geregeld. :) Hopelijk lukt het vh weekend en anders even op mijn bodies testen maandag.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:21

Bagheera_206 schreef:
Dat is dan goed geregeld. :) Hopelijk lukt het vh weekend en anders even op mijn bodies testen maandag.

Inderdaad, dankjewel! :) Ja ik neem m sowieso mee!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:40

kimmm94 schreef:
Maar dan is het alsnog wel vreemd dat het wel lukt met mn 50mm?

Dat is helemaal niet vreemd. Een 50 mm heeft een veel groter gebied dat scherp is dan een telelens. Hoe meer groothoek, hoe groter (op hetzelfde diafragma) je scherptediepte is. Daarom zul je met een groothoek (of in jouw geval 50 mm) een veel groter deel van je onderwerp scherper hebben. Hierdoor kijkt het minder nauw op welk punt je scherp stelt bij een groothoeklens. Bij een 200 mm lens is een verschuiving van een paar mm al meer dan genoeg om je onderwerp niet scherp te hebben... Aangezien je licht genoeg had, had je beter voor een diafragma f/4 of f/5.6 kunnen kiezen, omdat dan je scherptediepte groter is en dus je onderwerp ook eerder scherp is.

Om je lens goed te testen kun je hem eens testen op een stilstaand onderwerp, je camera op statief in een goed verlichte ruimte. Zet je camera dan wel op One Servo, dat is bij alle camera's nog steeds de scherpste scherpstel-stand. Hoewel deze natuurlijk niet geschikt is voor het maken van actie foto's.
Maar op deze manier kun je wel het beste testen of je lens goed scherp stelt.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 11:07

11AFotograaf schreef:
kimmm94 schreef:
Maar dan is het alsnog wel vreemd dat het wel lukt met mn 50mm?

Dat is helemaal niet vreemd. Een 50 mm heeft een veel groter gebied dat scherp is dan een telelens. Hoe meer groothoek, hoe groter (op hetzelfde diafragma) je scherptediepte is. Daarom zul je met een groothoek (of in jouw geval 50 mm) een veel groter deel van je onderwerp scherper hebben. Hierdoor kijkt het minder nauw op welk punt je scherp stelt bij een groothoeklens. Bij een 200 mm lens is een verschuiving van een paar mm al meer dan genoeg om je onderwerp niet scherp te hebben... Aangezien je licht genoeg had, had je beter voor een diafragma f/4 of f/5.6 kunnen kiezen, omdat dan je scherptediepte groter is en dus je onderwerp ook eerder scherp is.

Om je lens goed te testen kun je hem eens testen op een stilstaand onderwerp, je camera op statief in een goed verlichte ruimte. Zet je camera dan wel op One Servo, dat is bij alle camera's nog steeds de scherpste scherpstel-stand. Hoewel deze natuurlijk niet geschikt is voor het maken van actie foto's.
Maar op deze manier kun je wel het beste testen of je lens goed scherp stelt.

Super bedankt voor je reactie, ik heb weer iets geleerd haha!

Ik zal eens even een knuffelbeest van zolder halen die even voor model kan spelen dan haha!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:41

Ik heb inmiddels foto's gemaakt van een knuffel haha! Op mn statief! En het middelste AF punt gebruikt! Op basis hiervan denk ik dat de lens in ieder geval gewoon goed is en het aan mij ligt ..

Afbeelding
f/2.8 - ISO 100 - 1/800 - 110mm

Afbeelding
f/4.0 - ISO 100 - 1/500 - 200mm

Afbeelding
f/6.3 - ISO 100 - 1/200 - 110mm

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:30

Ik heb deze lens ook en was in het begin ook bang dat er toch iets mee was dat ik met het testen over het hoofd had gezien want kreeg mijn foto's ook niet behoorlijk scherp de eerste keer op pad. := Van het weekend weer mee naar Blijdorp genomen en daar zijn wel bijzonder scherpe foto's uit gekomen. Ik denk dus dat ik hetzelfde had als jij, even wennen vooral aan het gewicht :')