schrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

npdgm

schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:33

ik hoop dat ik dit bericht in het juiste forum geplaatst heb.

hallo, ik vind het altijd al leuk om te schrijven maar durf nooit zo goed om meningen over mijn schrijven aan vrienden te vragen dus dacht ik laat ik het hier maar vragen. dit is een soort voorstukje uit een verhaal waar ik net aan begonnen ben, zouden jullie er een cijfer voor wllen geven?

Het is een warme eind-lente middag die ik had doorgebracht op een van mijn favoriete plekjes in de omgeving van mijn woonplaats. Liggend in het gras aan de voet van de heuvel die de stad met de natuur scheidde, luisterde ik naar het stromende beekje terwijl ik nadacht over de gevolgen die er zouden zijn nu ik me hier bevind in plaats van op school. Ik zou waarschijnlijk moeten nablijven of een corvee opdracht krijgen zoals het plein vegen of de kantine schoonmaken... maar daar wilde ik nu eigenlijk niet over denken. Ik focuste mijn gedachten op de tijd en waar ik die zal doorbrengen aangezien ik er niets voor voelde om terug te gaan naar mijn pleegouders. Niet omdat het vervelende mensen zijn of zo maar omdat ik eigenlijk gewoon niet zo dol was op mensen. Nee, mijn pleegouders waren juist erg aardig en deden erg hun best om te zorgen dat ik me meer thuis bij hen zal voelen. Alleen is het volgens mij gewoon niet mogelijk om me daar thuis te voelen, het is mij thuis niet... voor mijn gevoel heb ik geen thuis. Er woei een wat fris briesje door het gras en verscheen een wolk voor de zon, het kippenvel op mijn armen zette op en ik zag dat de zon zich voorlopig niet meer liet zien. Tegen mijn zin kwam ik overeind en sloeg ik mijn armen om mijn opgetrokken benen. Eigenlijk is het tijd om te gaan en door de wind die steeds harder ging waaien ook te koud om te blijven, dus ik pakte mijn tas en stopte de lege energy blikjes die ik een tijdje geleden al opgedronken had in mijn tas. Nu ze leeg waren was mijn tas aanzienlijk lichter, niet dat mijn tas daarvoor nou zo zwaar was, ik had mijn schoolboeken toch al thuis gelaten. Thuis... iedere keer dat ik het woord zeg of denk zie ik er in mijn hoofd altijd aanhalingstekens om staan. Ik zuchtte diep, deed mijn rugtas om en begon aan de klim om over de heuvel de stad weer in te gaan.

ik hoop dat jullie het een beetje goed vonden en zou graag jullie eerlijke mening willen horen, wat er verhaaltechnisch beter kan maar ook als ik taal of grammaticaal fouten heb ik gemaakt.

mala26

Re: schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:40

Op zich leuk maar heb natuurlijk nog geen flauw idee welke kant je op gaat in het verhaal.
Ik zou 1 zin anders doen. Namelijk deze : ik zag dat de zon zich voorlopig niet meer liet zien.
Ik zou hier van maken : ik zag dat de zon zicht voorlopig niet meer zou laten zien.

En een aantal van je zinnen vind ik erg lang.

En dit zou ik iets anders neerzetten. Met uitleg waarom ze niet dol is op haar pleegouders en waarom heeft ze het gevoel dat ze geen thuis heeft?
Niet omdat het vervelende mensen zijn of zo maar omdat ik eigenlijk gewoon niet zo dol was op mensen. Nee, mijn pleegouders waren juist erg aardig en deden erg hun best om te zorgen dat ik me meer thuis bij hen zal voelen. Alleen is het volgens mij gewoon niet mogelijk om me daar thuis te voelen, het is mij thuis niet... voor mijn gevoel heb ik geen thuis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:45

mala26 schreef:
Op zich leuk maar heb natuurlijk nog geen flauw idee welke kant je op gaat in het verhaal.
Ik zou 1 zin anders doen. Namelijk deze : ik zag dat de zon zich voorlopig niet meer liet zien.
Ik zou hier van maken : ik zag dat de zon zicht voorlopig niet meer zou laten zien.

En een aantal van je zinnen vind ik erg lang.

En dit zou ik iets anders neerzetten. Met uitleg waarom ze niet dol is op haar pleegouders en waarom heeft ze het gevoel dat ze geen thuis heeft?
Niet omdat het vervelende mensen zijn of zo maar omdat ik eigenlijk gewoon niet zo dol was op mensen. Nee, mijn pleegouders waren juist erg aardig en deden erg hun best om te zorgen dat ik me meer thuis bij hen zal voelen. Alleen is het volgens mij gewoon niet mogelijk om me daar thuis te voelen, het is mij thuis niet... voor mijn gevoel heb ik geen thuis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

bedankt voor je mening, ik zal zeker wat met de tips doen

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:30

Ik ben het eens met wat mala26 zegt. Verder zou ik zou in deze zin "of zo" weghalen en een kommaatje na "zijn" bij doen. :)
Citaat:
Niet omdat het vervelende mensen zijn of zo maar omdat ik eigenlijk gewoon niet zo dol was op mensen.

Maar een goed begin! Zoiets maakt mij in ieder geval nieuwsgierig. :)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:52

Ziet er a goed uit! Soms vergeet je een hoofdletter of een woordje, maar je bent iig al goed op weg! (Ook al heb ik op grammatica niet echt gelet, dus daar kan ik niks over zeggen). Je gebruikt al een grote diversiteit aan woorden -waar ik groot fan van ben, als medeschrijver :D- zou je af en toe nog wel eens een woordje in iets anders kunnen veranderen of het gewoon helemaal weglaten, om het nog aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld:

Origineel
Tegen mijn zin kwam ik overeind en sloeg ik mijn armen om mijn opgetrokken benen. Het is al tijd om te gaan en door de wind die steeds harder ging waaien ook te koud om te blijven, dus ik pakte mijn tas en stopte de lege energy blikjes die ik een tijdje geleden al opgedronken had in mijn tas. Nu ze leeg waren was mijn tas aanzienlijk lichter, niet dat mijn tas daarvoor nou zo zwaar was, ik had mijn schoolboeken toch al thuis gelaten. Thuis... iedere keer dat ik het woord zeg of denk zie ik er in mijn hoofd altijd aanhalingstekens om staan. Ik zuchtte diep, deed mijn rugtas om en begon aan de klim om over de heuvel de stad weer in te gaan.

Herschreven
Tegen mijn zin in kwam ik overeind en sloeg ik mijn armen om mijn opgetrokken benen. Het was tijd om te gaan, en door de wind die steeds harder ging waaien werd het toch al te koud om te blijven. Ik pakte mijn tas en stopte de lege energy blikjes -die ik een tijdje geleden al opgedronken had- er in. Zonder het gewicht van volle blikjes was mijn tas aanzienlijk lichter. Niet dat hij daarvoor zo zwaar was. Ik had mijn schoolboeken thuis gelaten. Thuis... Iedere keer dat ik het woord zei of dacht zag ik er in mijn hoofd altijd aanhalingstekens om staan. Ik zuchtte diep, deed mijn rugtas om en begon aan de klim over de heuvel, weer terug naar de stad.

Dit was even een fijn stukje om te gebruiken, want je gebruikt hierin wel heel vaak het woordje 'tas'. Ik hoop dat ik hiermee iig een beetje heb kunnen laten zien wat ik bedoel :D Ook moet je er op letten dat je alles in één tijd schrijft en niet dingen door mekaar gaat husselen, zoals je in de tweede zin van mijn voorbeeldstukje deed. Maar naast die dingen ben je al goed op weg :D

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 00:13

Ssuuper bedankt voor de tips!! Hier kan ik echt wat mee !!!

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:24

Geen probleem, je kan me anders altijd nog PB'en als je hulp nodig hebt :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:38

Zoals je in de regels kunt lezen moet (het gedeelte van) het verhaal minimaal uit 1500 woorden bestaan voordat deze mag worden geplaatst.
Daarbij is het ook de regel dat er een TAG voor de titel wordt geplaatst, in dit geval [VER]. :)

Om deze redenen gaat dit topic op slot. Zodra je 1500 woorden hebt mag je natuurlijk gewoon een nieuw topic openen.