Ik heb net een nieuwe lens, canon 70-200 f2.8, en ik ben gisteren voor het eerst terug 's avonds binnen gaan fotograferen (jumping). Nu heb ik normaal geen probleem met scherpstellen, ik heb binnen nog leuke plaatjes kunnen trekken met mijn vorige lens een maand gelede. Maar vandaag lukte het toch echt niet... Ik zal morgen enkele voorbeelden posten. Ik heb vaak de sprong scherp en de ruiter onscherp... Zijn er hier mensen die dus nog concrete tips hebben voor sprongen te fotograferen qua scherpstelling, meebewegen met de sprong, welk moment precies ontspanner ingedrukt houden?
Ik heb verschillende scherpstelpunten gebruikt: midden, dus op het paard; op de sprong, dus onder, automatische. Vandaag ben ik weer gegaan, zelfe binnenpiste , maar da overdag. Nu had ik wat afwisselende resultaten: soms perfect scherpe foto, soms echt wazige ruiter... Ik zal direct de foto's bekijken op mijn pc en zet ik er hier enkele bij!
Dat vergt een hoop oefening om dan precies hetgeen wat je scherp wilt krijgen, ook scherp te krijgen. Lees eens wat artikelen over het diafragma, dan krijg je een idee.
CrazyIris
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-14 19:54
Eventjes met tinypic, want flickr wil niet meewerken...
Dit is de situatie die ik dus geregeld had vandaag: Instellingen: f2.8 1/250 sec ISO 1600
Dit gebeurde ook wel, dat ik gewoon echt een goede scherpe foto had: f2.8 1/250 sec ISO 1600
_Denise_
Geplaatst: 08-12-14 10:56
Lastige omstandigheden in de binnenbak! Zie dat je je iso al vrij hoog hebt, en je diafragma vol open. Dat is gunstig voor een snelle sluitertijd, echter zit je nog steeds op maar 1/250. Dit is vrij lang voor een moment vol beweging. Als je focust op de hindernis nog voordat het paard springt, dan is het logisch dat het onderwerp hier niet meer scherp kan zijn. Je hebt hier de lichtomstandigheden niet echt mee. Gebeurt dit buiten ook?
Als je niet meer verder kan spelen met de instellingen, zou je kunnen proberen met je onderwerp mee te pannen, de beweging dus volgen met je camera en in die beweging je foto maken. Dit is over het algemeen vreselijk lastig, maar als het je goed lukt, dan levert het hele dynamische foto's op.
Oké, dus constante focus? (Al servo) en nog voor het paard springt er al op scherpstellen en blijven volgen tot de sprong? Zal dat volgende keer eens proberen! Buiten heb ik nog geen spring-foto's genomen met deze lens, maat ik heb er met mijn vorige lens nooit probleem mee gehad om buiten sprongen te trekken.
Ook merk ik dat mijn camera zelf de foto's onderbelicht (kan dat?) als ik door de zoeker naar de belichting kijk, zie ik dat het streepje zich steeds naar links verplaatst, naar de kant van onderbelichting dus, kan ik daar iets aan veranderen? Ik kan deze enkel veranderen door 3 foto's met verschillende belichting te trekken denk ik (AEB)...
In welke stand fotografeer je? AI Servo is inderdaad nodig bij bewegende beelden. Ik zet mijn camera graag juist iets onderbelicht als ik het echt nodig heb.
Staat altijd op AI servo, omdat ik meestal bewegende onderwerpen heb. Oké, dus dan laat ik de camera gewoon doen. Kan je die belichting ook zelf kiezen, behalve dan de via de AEB functie?
Ik kon ze nu met iso 1600 wel wat lichter krijgen, maar ze waren oorspronkelijk wel wat donkerder... ISO hoger doe ik liever niet, dan zit ik al met ruis