[FOTO] Rotterdam Out-of-the-box

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

[FOTO] Rotterdam Out-of-the-box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:43

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik naar Rotterdam gegaan om wat foto's te schieten in de behoorlijk laaghangende mist.
Dat laatste zorgde voor een gaaf effect, maar ik had soms nog wat ruzie met het verminderde contrast. :')

Alle foto's zijn geschoten met een Canon 70D i.c.m. de 70-200 F/4

Tips en commentaar is uiteraard meer dan welkom! :) Ben nog niet zo thuis in de 'urban'-fotografie.

1. In de mist
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Autogarages met TL-lichten zijn tof! :Y)
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Monument voor de koopvaarders in de tweede wereldoorlog
Afbeelding

8.
Afbeelding

Foto's gelieve niet te vermenigvuldigen of over te nemen.
© Sogno Fotografie
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 05-12-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link uit bericht gehaald.

Anoniem

Re: [FOTO] Rotterdam Out-of-the-box

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:31

Wauw! Ik vind dat je [woonplaats] echt prachtig vast heb weten te leggen!

Echt heerlijk, bijna perfect, lijnenspel. Bij foto 3 had ik misschien iets van de bovenkant afgehaald want nu is het voor mij soort niet in 'evenwicht', maar desalniettemin, prachtig! 2, 6, 7.. Zou ik best in m'n slaapkamer willen! :o
Ik krijg er heimwee van, hoe wel het niet eens typische '[woonplaats]'-plaatjes zijn. Top. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:30

Hele gave foto's, echt Rotterdam! Heimwee is voor mij ook het juiste woord, ik heb in Rotterdam gestudeerd, heb er een fijne tijd gehad en ik kwam vaak op de plekken die je op de foto hebt gezet.
Ik vind ze heel mooi, juist omdat je niet de 'standaard Rotterdam kiekjes' hebt. Stiekem vind ik de roltrap het meest geniaal, kan niet echt benoemen waarom.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:40

Gave foto's ! Die van de auto's is idd tof !

Wat ik bij de gebouwen wel zou doen, is in een fotobewerkingprogramma het perspectief corrigeren, want dat 'beetje scheef', vind ik (persoonlijk) maar niets. Dan vind ik extreme scheve lijnen mooier, als je echt met groothoek gaat werken.

Maar de mist geeft het wel een gaaf effect ja.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:57

Heel mooi! Je hebt een goed oog voor fotografie :) Helpt ook zeker mee als je in een richting fotografeert waar je nog niet echt in thuis bent.

Een paar kleine tips nog wel:
Foto 3. helemaal onderen in het midden stoort mij persoonlijk een beetje. Het is er nogal druk en overlappend, maar op zo'n kleine schaal dat het niks extra's toevoegt aan de foto.
Wat je bij zulke foto's zou kunnen doen is bijvoorbeeld de foto iets ruimer nemen dan wat je zelf voor ogen hebt op dat moment. Dan kun je thuis nog altijd terugkijken en bepalen of je hem alsnog cropt naar wat jij in gedachten had of dat je hem toch zo laat of net ietsjes ruimer/anders cropt.

Foto 5 en 8 voegen voor mij ook niet veel toe aan deze serie. Je andere foto's zijn zoveel mooier!
Mag ik vragen wat het idee was achter foto 5 of wat je daarbij precies in gedachte had?
Foto 8 heb je volgens mij (correct me if I'm wrong) met de gedachte gemaakt om de brug in de mist te tonen. Echter is hij behoorlijk flets en heeft de zon je hier juist tegengewerkt daar waar je waarschijnlijk hoopte dat hij je een mooi plaatje zou opleveren.

Ik ben zelf ook heel erg geïnteresseerd in de eos 70d. Helaas nog even doorsparen (en misschien wel gelijk een FF camera als ik dat geluk heb <3 ). Heb je de ingebouwde HDR en multiple exposure mode ook gebruikt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:21

Dergelijke fotografie moet je natuurlijk maar net liggen en zelf springt voor mij de 4e foto het meeste eruit. De rest vind ik mooi qua lijnenspel en techniek, maar ik heb zelf weinig met dergelijke onderwerpen geloof ik. :o

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 15:53

Wauw, toffe feedback. Bedankt allemaal!

LaCiega:
Citaat:
Foto 3. helemaal onderen in het midden stoort mij persoonlijk een beetje. Het is er nogal druk en overlappend, maar op zo'n kleine schaal dat het niks extra's toevoegt aan de foto

Bij nader inzien ben ik dat inderdaad met je eens. Tip is handig om mee te nemen voor de volgende keer.

Citaat:
Mag ik vragen wat het idee was achter foto 5 of wat je daarbij precies in gedachte had?

Vaak is het gewoon gevoel of ik voor een bepaalde foto kies of niet. Als ik dat bij vijf zou moeten doen, dan zou ik zeggen dat ik het contrast in lijnen mij persoonlijk erg aanspreekt. Voornamelijk de halve cirkel binnen de rechte lijnen sprak mij aan.

Citaat:
Foto 8 heb je volgens mij (correct me if I'm wrong) met de gedachte gemaakt om de brug in de mist te tonen. Echter is hij behoorlijk flets en heeft de zon je hier juist tegengewerkt daar waar je waarschijnlijk hoopte dat hij je een mooi plaatje zou opleveren.

Interessant om zo verschillende invalshoeken te horen! En was die dag eigenlijk geen zon, maar de vage cirkel van licht heb ik achteraf sterker gemaakt om zo een contrast in elementen te creëren; De pilaar van de brug, van zichzelf breed en stevig, valt bijna weg tegen de sterker afgezette, dunne, lijnen van kabels.

Erg bedankt trouwens voor je uitgebreide commentaar, dat is voor mij erg leerzaam en prettig om te lezen!
70D is echt een hele prettige camera. Enige nadeel is zijn 'allergie' voor veel lenzen van andere merken.
Nee, nog niet uitgeprobeerd! Komt denk ik omdat ik in RAW werk en deze functies (Volgens mij, ben niet zeker) alleen in JPEG mogelijk zijn?

Jokari: Ben het helemaal met je eens. Heb daar zeker bij sommige foto's te weinig bij stil gestaan.

Telpava: Tof om te lezen!

Hitime: Bedankt! :D

Magda: Bedankt voor je feedback!

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:55

Fijn dat je blij bent met de feedback :)
Met je uitleg erbij begrijp ik de foto's ook weer wat beter. Dan snap ik inderdaad ook wat je graag bij nummer 5 wilde bereiken. Ik denk dat in dat geval de onderste dikke rechte lijn (een vensterbank?) voor mij het beeld uit evenwicht brengt en 'zwaar' maakt. Misschien dat als je iets meer vanuit je knieën geschoten had en dus de lijn had weggesneden zonder de ronde vorm verder uit te snijden, het beeld wat 'kloppende' had gekregen? Dit is echter ook maar een gok van mijn kant.
Bij de onderste foto denk ik dat ik nu ook beter begrijp waar je naartoe probeerde te gaan.

Wel erg jammer van de 'allergie' van de 70D. Dat kan misschien wel als een minpuntje gezien worden voor de camera. Gelukkig maak ik tot nu toe alleen gebruik van canon lenzen :D. Geld deze allergie ook voor koppelringen voor als je er bijvoorbeeld een Nikon of Leica lens op zou willen doen?