Beginnen met pastel, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Beginnen met pastel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:39

Ik ben nu net een paar maanden aan het tekenen met grafiet potloden, maar ik merk dat ik meer wil.
Nu zie ik regelmatig prachtige pasteltekeningen voorbijkomen.
Alleen het ziet er zo moeilijk uit!
En hoe pak ik het aan om te beginnen? Welke pastelpotloden? Op welk papier?
Waar moet ik rekening mee houden?
Heeft iemand hier misschien een goed boek als tip waar je uit kan leren om hiermee te werken?

Nienke15

Re: Beginnen met pastel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:51

Boeken kunnen wel handig zijn, maar op YouTube staan nog veel handigere filmpjes waar je wel van kan leren. Verder kun je kijken naar WIP topics van pasteltekeningen hier op bokt.

Toen ik net was begonnen met tekenen heb ik ook pastelpotloden gekocht (de goedkoopste die ik kon vinden (op eBay)). Maar Ik vond het maar niks en heb ze maar 1 keer gebruikt, thuis hadden we ook (heel oude) pastelkrijtjes, die ik wel heel fijn vond tekenen. Dus als je met pastel wil beginnen raad ik aan om een aantal potloden en een aantal krijtjes te kopen, dan kan je kijken wat je het fijnst vindt.

Een merk pastelkrijtjes dat ik fijn vond was toison d'or, maar dat verschilt ook bij iedereen. Er is veel papier wel geschikt voor pastel, zolang het maar niet super glad is, maar er bestaat ook speciaal pastelpapier: canson mi teintes (en nog veel meer natuurlijk).

_Chendo_

Re: Beginnen met pastel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 09:03

Bedankt voor je reactie en tips. :)

En is het werken met pastel nou heel anders? moet je veel mengen, of gewoon veel kleurtjes kopen?
Grijs is wat dat betreft een stuk makkelijker, van licht naar donker en that's it. Maar ja ik wil graag meer he ;)