Witte pen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Witte pen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:17

Hoi mensen,
Je ziet wel eens in een pentekening een lichtinval gemaakt met een witte pen. Ik vind dat effect altijd heel mooi maar weet eigenlijk nooit wat voor soort pen dat nou eigenlijk is.

Wordt dat gedaan met inkt of een gelpen? Wat voor pen zou ik dan moeten kopen? Of is het eigenlijk gewoon krijt, maar lijkt het op een pen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :)

Warboel

Re: Witte pen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:45

Witte gelpen kan, witte fineliner kan, of een verfstift zoals een Posca of Molotow. Of gewoon een heel fijn kwastje met witte verf.
Er zijn heel veel mogelijkheden. Het kan ook met krijt of potlood, net wat je fijn vindt.

Persoonlijk doe ik het óf met een fijn kwastje en verf, óf met een Molotow stift.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:29

Potlood werkt niet. Of immers, mijn potloden niet en ik heb van die bryunzeel dingen.
TS, het ligt denk ik aan de manier waarop jij tekent. Teken je met krijt, verf, grafietpotloden, kleurpotloden etc etc. :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 11:46

Nayomie schreef:
Potlood werkt niet. Of immers, mijn potloden niet en ik heb van die bryunzeel dingen.
TS, het ligt denk ik aan de manier waarop jij tekent. Teken je met krijt, verf, grafietpotloden, kleurpotloden etc etc. :)

Ik werk met een kroontjespen en oost-indische inkt :) zou, als het lukt, de pen ook graag willen gebruiken als lichtinval bij aquarel.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:52

Ik ken iemand die het gewoon met zo'n witte pen van edding doet. Ziet er erg mooi uit!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:04

Ik gebruik witte gelpen, werkt gewoon als elke gelpen alleen dan wit. Heel fijn!
Mijne komt gewoon van de tekenwinkel, misschien zit er een in de buurt waar je kunt kijken? :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:45

Ik gebruik ook een witte pen van edding. Beetje fine-liner modelletje, werkt wel fijn. Gewoon bij de dichtstbijzijnde kantoorwinkel gekocht.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:48

De mijne is een witte acryl pen, superfijn ding! Het merk is er al afgesleten haha

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:56

Dank jullie wel! Ik zal morgen even bij de tekenwinkel in de buurt kijken :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 16:55

Ik heb vandaag toch iets moois gevonden, witte inkt voor een kroontjespen! :j
Wist helemaal niet dat dat bestond.. Dank jullie wel voor jullie tips, ik ben helemaal blij met m'n inkt, haha :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:36

Oeww dat klinkt best tof :o Als je er een keer mee hebt gewerkt, laat het zien! ben erg benieuwd naar het resultaat (ook of het een beetje dekt of dat je er vaker overheen moet enzo)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:52

Is dat een soort typex of meer een gelpen? Of moet je er juist vaker overheen ofzo?

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:27

Bimmerd schreef:
Oeww dat klinkt best tof :o Als je er een keer mee hebt gewerkt, laat het zien! ben erg benieuwd naar het resultaat (ook of het een beetje dekt of dat je er vaker overheen moet enzo)

Inderdaad! Ik ben ook benieuwd hoe dat werkt/wordt!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:22

Witte inkt voor de kroontjespen? Die heb ik eerder (niet al te fanatiek) gezocht, maar nooit gevonden. Daar zou ik heel graag wat van zien!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:43

Ik zal binnenkort een paar foto's sturen, moet eerst nog bezig met een opdracht, haha. Het merk is 'Winsor & Newton' en er staat 'drawing ink' op. Werk best fijn, moet ik zeggen! Twee keer eroverheen is wel weer aan te raden ;)

Edit: Hoeft eigenlijk niet, alleen als je het over iets anders (zoals zwarte inkt of aquarel doet) heen tekent. Op gewoon papier dekt het erg goed!
Heb ook al even een foto voor jullie gemaakt, met prachtige voorbeelden :+
Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:12

Dankjewel! Winsor en newton werk ik in inderdaad veel mee, misschien hadden ze het bij verschillende winkels gewoon niet, of heb ik ze gewoon niet gezien. Ziet er wel fijn uit!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:16

Oh, super fijn dit topic! Ben bezig met een herbarium voor mijn opleiding, op zwart papier. Was al een tijdje op zoek naar een fijne manier om witte tekst te schrijven hierop, hierbij helemaal niet gedacht aan die witte inkt die gewoon om de hoek verkrijgbaar is :D

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:15

Je zou ook een Posca marker kunnen nemen, die dekken in 1 laag. En ze zijn bovendien watervast en lichtecht. Je hebt ze met verschillende punten, waaronder een fineliner en een soort penseel-puntje waarmee je dus echt kan schilderen.