inschrijven kvk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

inschrijven kvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:39

Ik mis onderhand het fotograferen enorm en nu steeds meer de centjes bij elkaar heb voor nieuwe camera, wil ik het echt gaan oppakken.

Nu ik toch steeds meer 'horror' verhalen hoor van de belastingdienst die op de stoep staat, vraag ik het mij toch af. Wie heeft zich ingeschreven bij kvk en wat zijn de nadelen ervan. En zo niet, waarom heb je niet ingeschreven?

Nayomie

Re: inschrijven kvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:41

Volgens mij ligt dat eraan of je hobbymatig bezig gaat of echt meer de beroepskant (dus er wat voor gaat vragen). Zoiets las ik eens eerder op bokt tenminste.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:43

ja dat sowieso, je hoeft je niet in te schrijven als je niks voor vraagt (volgens mij) :) maar veel hebben ze zich ook niet ingeschreven, die er ook wel wat voor vragen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:44

Voordeel is, als je mij als leek vraagt, dat wanneer iemand beschikt over een KVK nummer, dat het in mijn ogen een stuk betrouwbaarder oogt. Dus daar komt een stukje professionaliteit ook bij kijken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:47

Dat lijkt mij ook.

Tuurlijk moet je per kwartaal de nodigen papieren invullen, maar zijn er naast dat nog andere 'nadelen'?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:49

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:25

Als je onder een bepaald bedrag aan inkomsten valt is het niet nodig je in te schrijven en kun je je inkomsten wegschrijven voor de belastingdienst onder het kopje "Inkomen uit overige werkzaamheden". Betrouwbaarder door een KvK-nummer is onzin, genoeg louche bedrijven die wel een KvK-nummer hebben hoor ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:27

RTM schreef:
Als je onder een bepaald bedrag aan inkomsten valt is het niet nodig je in te schrijven en kun je je inkomsten wegschrijven voor de belastingdienst onder het kopje "Inkomen uit overige werkzaamheden". Betrouwbaarder door een KvK-nummer is onzin, genoeg louche bedrijven die wel een KvK-nummer hebben hoor ;)

Ik zeg uit mijn eigen beleving, dat kan voor iedereen persoonlijk zijn dus. ;)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:30

Klopt hoor, het staat er wel heel stellig. Maar dit is wat medewerkers van de KvK mij zelf ook gezegd hebben ;)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:41

Nayomie schreef:
Volgens mij ligt dat eraan of je hobbymatig bezig gaat of echt meer de beroepskant (dus er wat voor gaat vragen). Zoiets las ik eens eerder op bokt tenminste.

Er zijn genoeg beunhazen die zich ingeschreven hebben :) Niks makkelijker dan je in laten schrijven bij de KvK. Je gaat d'r heen, vult wat formulieren in en je bent "professioneel fotograaf".

TS, wil je zomaar wat bij verdienen of echt aan de slag dat je volledige inkomen (of grotendeels) er van af hangt? Als je zo maar wat bij wil gaan klussen zou ik je niet in schrijven. Veel te veel gedoe voor dat kleine beetje inkomsten wat je binnen haalt. Je moet elk kwartaal je belasting aangifte doen, ook al doe je niets. Vergeet je wat, dan hangt d'r een flinke boete boven je hoofd. Als je zo maar wat bij wil klussen zijn er meer nadelen als voordelen. Voordelen kan ik daarom ook niet bedenken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:09

Ik sta ook niet ingeschreven. Ik doe het voornamelijk voor mijn eigen plezier en ik verdien er bij lange na niet genoeg mee om het aantrekkelijk te maken om mij bij de KVK in te schrijven. Ik heb vaak maanden lang geen opdrachten.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:49

Ik zit eraan te denken me binnenkort wel in te schrijven. Heb nu een redelijk constant inkomen wat (zou ik denken) nu toch wel begint op te vallen als verdacht :')
Ik heb al een BTW nummer voor mijn werk als fotobewerker, dus belasting aangifte moet ik toch al elk kwartaal doen.

Alleen zit ik er een beetje mee wat mijn voordelen zijn. Ik weet niet goed of ik dan BTW kan terug vragen bij aankoop, die man waar ik toen mee praatte bij de KVK wist dat niet.
Ook moet ik dan BTW gaan rekenen en dus mijn prijs een beetje aanpassen maar ik vind dat btw gedoe allemaal veel te ingewikkeld eigenlijk :+

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:11

Ik heb er laatst een info dag over gehad op school omdat wij een ondernemingsplan moeten gaan schrijven. Ik heb toen ook maar meteen wat vragen gesteld met betrekking tot fotografie en het schijnt zo te zijn dat je als fotografe die niet ontzettend veel verdient per kwartaal je belasting moet aangeven uit overige werkzaamheden. Je belasting centjes krijg je als het goed is aan het eind van het jaar weer terug (als je dus te weinig verdient) Maar je mag wel gebruik maken van de BTW-teruggave bij aankopen.

Dat is wat mij die dag verteld is. Ik loop ook al erg lang te twijfelen of ik niet gewoon naar de kvk moet omdat ik ook opdrachten doe voor grootschalige bedrijven en dan een BTW-nummer wel makkelijk is. (zodat ook bedrijven belasting terug kunnen vragen) Het enige wat mij nu dus tegen houd is net als Marit.. Die verdomde BTW en belastingaangifte per kwartaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:45

Leuk Gina, dat je het fotograferen weer wil gaan oppakken! :)
ik heb alleen geen idee. ik zou dat pas doen als je echt je brood mee kan verdienen. of als de belastingdienst voor de deur staat :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:22

Grease schreef:
Leuk Gina, dat je het fotograferen weer wil gaan oppakken! :)
ik heb alleen geen idee. ik zou dat pas doen als je echt je brood mee kan verdienen. of als de belastingdienst voor de deur staat :')

jaaa, mis het onwijs!! maarja waren geen centjes voor nieuwe camera

Leverage schreef:
TS, wil je zomaar wat bij verdienen of echt aan de slag dat je volledige inkomen (of grotendeels) er van af hangt? Als je zo maar wat bij wil gaan klussen zou ik je niet in schrijven. Veel te veel gedoe voor dat kleine beetje inkomsten wat je binnen haalt. Je moet elk kwartaal je belasting aangifte doen, ook al doe je niets. Vergeet je wat, dan hangt d'r een flinke boete boven je hoofd. Als je zo maar wat bij wil klussen zijn er meer nadelen als voordelen. Voordelen kan ik daarom ook niet bedenken.

ben student, dus is echt voor erbij :)

oke, maar als je dus aangeeft bij overige inkomen, zit je dus nog voor de belastingdienst veilig