[FOTO] Struggles met de instellingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

[FOTO] Struggles met de instellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:11

Hoi allemaal! Ik ben inmiddels al een aantal jaar in het bezit van een Canon 550D met 2 daarbij behorende kitlenzen en een 50mm Canon lens. Voor toen was dat prima, maar ik wilde nu toch meer. Eerst een Tamron 18-270 geprobeerd (ook met het idee dat 1 lens prettig zou zijn op vakantie:+) maar beviel totaal niet. Dus weer ingeruild, en heeft plaats gemaakt voor een Canon 70-200 F4 IS. Bij een foto vind ik het erg belangrijk dat deze haarscherp is, anders ben ik direct ontevreden...

Heerlijke lens dit! Eindelijk de mogelijkheid om vrij gemakkelijk haarscherpe foto's te maken met een zoomlens. Maar nu wil ik nog een stapje hoger... Dat ik van modellen die niet of niet te snel en hard bewegen scherpe foto's kan maken is mooi, maar wat moet ik met (enorm) beweeglijke modellen? :+ Iedereen heeft denk ik wel eens onscherpe foto's, maar ik zou graag mijn technieken verbeteren waardoor ik het iets meer kan voorkomen dan nu.

Foto's gaan in kwaliteit wel wat omlaag door het verkleinen en de onscherpte is soms lastig te zien als de foto zo verkleind is, dus ik hoop dat het wel een beetje duidelijk is xD

Even wat voorbeelden van scherpe foto's:
1.
Afbeelding
F4
1/1600
ISO 200
200mm

2.
Afbeelding
F4
1/640
ISO 200
169mm

3.
Afbeelding
F4
1/640
ISO 200
150mm

4.
Afbeelding
F4
1/400
ISO 640
200mm

Voorbeelden van onscherpere foto's

5. Deze twee hadden echt een enorme gang er in :')
Afbeelding
F4
1/800
ISO 400
138mm

6. Komt min of meer op mij af rennen
Afbeelding
F4
1/500
ISO 400
189mm

7. Flink aan het schudden :D
Afbeelding
F4
1/800
ISO 200
121mm

8. Focus gewoon net niet helemaal lekker denk ik
Afbeelding
F4
1/1250
ISO 200
200mm

Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden en hoe jullie hier mee om gaan. Ik blijf experimenteren ondertussen. Vooral de honden zijn goede testobjecten :+

Zouden jullie het aanraden om de AF modus op AI Servo te zetten? Ik ben nogal gehecht aan het piepje van mijn camera dat hij klaar is met scherpstellen, maarja... werkt natuurlijk niet met iets wat bijv. op je af komt rennen :') Ook ben ik geneigd om de ISO gewoon hoger te zetten zodat ik kortere sluitertijden krijg en daarmee ook scherpere foto's, maar vind het zonde om qua ISO boven de 800 te gaan zitten. Of stel ik mij dan gewoon aan? Al moet ik zeggen dat de sluitertijden hierboven volgens mij prima zijn, dus dan zou het ook niet nodig zijn om de ISO hoger te zetten, right? :') Moet ik misschien meer afwisselen in diafragma? Die zet ik nu namelijk meestal op z'n laagst, dus F4. Zou het ook kunnen dat mijn onstabiele hand het moeilijker maakt, of moet dat niet echt uitmaken met IS?
En, in hoeverre speelt de 'metering' optie mee? Heb em meestal op Evaluative Metering staan nu. Daar ook al mee geexperimenteerd. Spot metering was geen succes :+

Fotograferen is voor mij overigens puur een hobby, ik doe geen shoots voor geld. Ik fotografeer onze honden thuis en de paarden van de gehandicapten manege waar ik vrijwilliger ben. Soms eens gratis een paar shots van pensionpaarden omdat hun eigenaren dat erg waarderen :+ Voor mijn werk ga ik nog wel eens mee naar shoots, meestal met de 50mm. Belangrijk vind ik gewoon dat de foto's kwalitatief goed zijn en scherp zijn. Dus daar ben ik nu veel mee bezig :j

Sorry voor het lange verhaal, respect als je het allemaal gelezen hebt :') maar ik hoop op wat commentaar en tips. Dus kom maar op!

kimberley23

Re: [FOTO] Struggles met de instellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:39

Sorry ik kan je helaas niet helpen maar klopt het dat die honden akita's zijn? <3 Vind je echt geweldig!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:01

kimberley23 schreef:
Sorry ik kan je helaas niet helpen maar klopt het dat die honden akita's zijn? <3 Vind je echt geweldig!

Haha dankje! En ja klopt :D Ik heb wel eens topics van ze geopend.. :p we krijgen binnenkort ook pups. Zou je even mijn forum berichten moeten bekijken via m'n profiel, dan staan die topics er wel tussen denk ik.

Verder hoop ik nog steeds op tips en advies wat betreft mijn foto's O:) anyone?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:13

Als ik eerlijk ben vind ik enkel die van de 2pups niet scherp? Heb je je camera op aifocus of aiservo staan? (als je een canon hebt natuurlijk)
Mijne staat altijd op AIservo, bij portret doet hij gewoon focus en deze behouden, en bij beweging gaat hij telkens de focus verleggen..

Met de ISO heb je gelijk hoor, ik wil ook niet boven de 800 gaan, gewoon zonde van je foto's. Hangt er natuurlijk vanaf welke sfeer, maar meestal zijn paarden/honden toch buiten en kan je makkelijk op 100,200 of evt 400 werken.

Meting, altijd op meervlaksmeting zetten! Zo neemt hij verschillende delen van je foto en berekend daar het gemiddelde van :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:37

Bedankt voor je reactie! :D

Ik was al bang dat het verschil in scherpte slecht te zien was. Maar als je de foto's wat groter bekijkt is het goed te zien.

Deze foto's zijn wel bewerkt (in lightroom) en iets verscherpt, maar echte scherpte bereik je er niet mee.
Hier 2 foto's in groter formaat, misschien zo beter te zien?
klik voor foto 7 in het groot
En:
klik voor foto 8 in het groot

Maar bedankt voor je tips iig. Ik ga dus aan de slag met AI Servo. Lijkt me wel even wennen, maar ik kan me voorstellen dat dat sowieso beter moet gaan met bewegende projectielen :+ Ik heb hem nu meestal op AI Focus staan en als ik iets stilstaands fotografeer op One Shot.

Meervlaksmeting zal ik hem ook op laten staan dan. Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd wanneer de bijv. de spot meting wel van pas komt? In principe focust hij dan alleen op het gene waar jij op focust toch? Ik heb al wel gemerkt dat je dan heftige situaties krijgt ga licht enzo :')

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:42

Ik heb dat een aantal weken geleden op school geleerd en alleen onthouden dat je spot meting zelden of nooit mag/kan gebruiken. Haha zou mijn cursus moeten raadplegen waarom dat ook weer was!

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:59

Probeer je iso altijd zo laag mogelijk te houden :) zoals je zegt zou k er ook voor opteren om niet boven de 800 te gaan ;) Dit om ruis tegen te gaan. Verder neem ik voor dierenfotografie in beweging, altijd mezelf voor om niet onder 1/400 te gaan qua sluitertijd, zo is (als je goed scherpstelt tenminste) sowieso de beweging scherp :) Diafragma zet ik zelf altijd zo laag mogelijk, dit zodat ik mijn sluitertijd een stuk hoger kan houden wat dus bij beweging wel nodig is :) Mijn diafragma verander ik eigenlijk nooit :)

Wat je vooral in je achterhoofd moet houden is dit eigenlijk:
- Snellere sluitertijd = minder licht, tragere sluitertijd = meer licht
- Snellere sluitertijd = meer "bevroren" beeld, tragere sluitertijd = minder "bevroren" beeld (en dus
bewegingsonscherpte)
- Kleiner diafragma getal = meer licht, groter diafragma getal = minder licht
- Kleiner diafragma getal = minder scherptediepte (dus wazige achtergrond/voorgrond), groter
diafragma getal = meer scherptediept (dus zowel voor- als achtergrond worden scherper tov het
onderwerp)
- Kleinere iso = minder licht, grotere iso = meer licht
- Kleinere iso = minder ruis, grotere iso = meer ruis

En dan is het aan de fotograaf om voor elke gelegenheid de juiste combinatie te kunnen maken iso, sluiter en diafragma :) Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje snapt haha :p

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 23:06

Dank voor je reactie en tips! :D zo weet ik ook een beetje hoe een ander het doet.