Heerlijke lens dit! Eindelijk de mogelijkheid om vrij gemakkelijk haarscherpe foto's te maken met een zoomlens. Maar nu wil ik nog een stapje hoger... Dat ik van modellen die niet of niet te snel en hard bewegen scherpe foto's kan maken is mooi, maar wat moet ik met (enorm) beweeglijke modellen?
Iedereen heeft denk ik wel eens onscherpe foto's, maar ik zou graag mijn technieken verbeteren waardoor ik het iets meer kan voorkomen dan nu.Foto's gaan in kwaliteit wel wat omlaag door het verkleinen en de onscherpte is soms lastig te zien als de foto zo verkleind is, dus ik hoop dat het wel een beetje duidelijk is xD
Even wat voorbeelden van scherpe foto's:
1.

F4
1/1600
ISO 200
200mm
2.

F4
1/640
ISO 200
169mm
3.

F4
1/640
ISO 200
150mm
4.

F4
1/400
ISO 640
200mm
Voorbeelden van onscherpere foto's
5. Deze twee hadden echt een enorme gang er in

F4
1/800
ISO 400
138mm
6. Komt min of meer op mij af rennen

F4
1/500
ISO 400
189mm
7. Flink aan het schudden

F4
1/800
ISO 200
121mm
8. Focus gewoon net niet helemaal lekker denk ik

F4
1/1250
ISO 200
200mm
Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden en hoe jullie hier mee om gaan. Ik blijf experimenteren ondertussen. Vooral de honden zijn goede testobjecten

Zouden jullie het aanraden om de AF modus op AI Servo te zetten? Ik ben nogal gehecht aan het piepje van mijn camera dat hij klaar is met scherpstellen, maarja... werkt natuurlijk niet met iets wat bijv. op je af komt rennen
Ook ben ik geneigd om de ISO gewoon hoger te zetten zodat ik kortere sluitertijden krijg en daarmee ook scherpere foto's, maar vind het zonde om qua ISO boven de 800 te gaan zitten. Of stel ik mij dan gewoon aan? Al moet ik zeggen dat de sluitertijden hierboven volgens mij prima zijn, dus dan zou het ook niet nodig zijn om de ISO hoger te zetten, right?
Moet ik misschien meer afwisselen in diafragma? Die zet ik nu namelijk meestal op z'n laagst, dus F4. Zou het ook kunnen dat mijn onstabiele hand het moeilijker maakt, of moet dat niet echt uitmaken met IS?En, in hoeverre speelt de 'metering' optie mee? Heb em meestal op Evaluative Metering staan nu. Daar ook al mee geexperimenteerd. Spot metering was geen succes

Fotograferen is voor mij overigens puur een hobby, ik doe geen shoots voor geld. Ik fotografeer onze honden thuis en de paarden van de gehandicapten manege waar ik vrijwilliger ben. Soms eens gratis een paar shots van pensionpaarden omdat hun eigenaren dat erg waarderen
Voor mijn werk ga ik nog wel eens mee naar shoots, meestal met de 50mm. Belangrijk vind ik gewoon dat de foto's kwalitatief goed zijn en scherp zijn. Dus daar ben ik nu veel mee bezig 
Sorry voor het lange verhaal, respect als je het allemaal gelezen hebt
maar ik hoop op wat commentaar en tips. Dus kom maar op!
Vind je echt geweldig!
anyone?
Dit om ruis tegen te gaan. Verder neem ik voor dierenfotografie in beweging, altijd mezelf voor om niet onder 1/400 te gaan qua sluitertijd, zo is (als je goed scherpstelt tenminste) sowieso de beweging scherp