Help! Autofocus 50mm stopt midden in shoot met werken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Help! Autofocus 50mm stopt midden in shoot met werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:12

Bokt, help!

Ik ben op dit moment bij mijn tante, om foto's te maken van het nest puppy's voordat zij aankomende week naar de nieuwe eigenaren gaan.
puppy 1-4 met een 24-70 lens gedaan
puppy 5 en 6 met mijn 50 mm 1.4 van canon.
tot zo ver nergens problemen.
Maar bij puppy 7 weigert mijn 50mm opeens elke vorm van autofocus, hij lijkt gewoon dood.
Zodra ik de sluiterknop half indruk gaat er (als ik door de zoeker kijk) rechts onderin een lampje knipperen, welke volgens mij niet knippert toen ie t nog wel deed. Ik heb voor zover ik weet geen instellingen veranderd, het schuifje van af/mf op de lens staat nog gewoon op AF. Het maakt niet uit in welke stand ik de camera zet (manueel, automatisch en alles er tussen in), hij doet helemaal niets meer. Zodra ik hem op MF zet werkt ie weer naar behoren.
Heb al de camera uit gezet. aangezet. lens er af gehaald en er opnieuw opgezet.
Andere lens (24-70) doet het wel gewoon nog dus probleem zit niet in de camera maar echt in die 50mm lens.

HELP!
Ik moet nog 2 puppen op de foto zetten (en wilde dat eigenlijk met de 50mm doen)... iemand die mij uit de brand kan helpen??

edit: misschien niet onbelangrijk: lens is eind april nieuw gekocht, nog niet echt veel gebruikt, heb m niet laten vallen oid..

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:15

Zit er geen AF/M knopje op je 50mm lens die je per ongeluk op MF hebt gezet? Anders vrees ik het ergste voor je en is je lens kapot. Je zou nog de contactpuntjes kunnen schoonmaken.

Zwitsal

Re: Help! Autofocus 50mm stopt midden in shoot met werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:27

nope knop staat op AF. Als ik m naar MF switch dan werkt ie wel. terug naar AF en hij is weer dood.
Contactpunten zijn brandschoon (ook al even met een doekje over heen gewreven maar geen resultaat).

Ik meen me vaag te herinneren dat ik dit eerder een keer gehad heb. maar ik weet niet zeker of dat met deze 50mm was of met mn vorige (50mm 1.8). Die keer deed ie t na een poosje (10 min ofzo) trouwens weer gewoon. maar nu al een uur verder en nog steeds niets.

Als de AF kapot is. valt dit onder de garantie? geen idee trouwens hoe lang ik garantie heb.. hoop niet maar 3 maanden..

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:34

Klinkt niet goed helaas. :( Het lijkt mij wel dat dat onder de garantie zou moeten vallen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:44

Lees nu ook op internet hele ladingen mensen die ditzelfde probleem hebben gehad. :(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:29

Mijn AF van mijn Canon EF 50mm f/1.4 USM heeft het ook begeven. :( Reparatie wordt heel duur dus dan is een nieuwe bijna goedkoper... Ik heb hem nu maar plekje ergens achterin de kast gegeven om stof te vangen. _O-

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:34

Hier ook, al jaren terug dat dezelfde lens het een of 2x doet en vervolgens niet meer.
Lens ligt ook stof te happen nu :z

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:36

Had ik maar voor de Sigma 50mm f/1.4 gekozen... :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:11

Had je dat niet ffe kunnen zeggen toen ik dat ding in april kocht richard? :p

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:26

Zwitsal schreef:
Had je dat niet ffe kunnen zeggen toen ik dat ding in april kocht richard? :p

Haha! Toen deed die van mij het nog prima en was erg blij met het lensje. Echt supersnel en superscherp! :) Heb destijds zelfs upgrade van f/1.8 naar f/1.4 gedaan.

Maar heb geen idee wat er nu niet goed gaat bij mijn 50mm... -O-

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:59

Ja die Sigma schijnt beter te zijn dan de Canon. Hoop hem ook eens te kunnen kopen, tot zover behelpen met de 1.8 ;) AF is niet zo fantastisch, maar ja, voor het geld een leuk lensje en de beeldkwaliteit is ook goed.

Neem aan dat je wel aanspraak kan maken op de garantie? Succes ermee! Echt balen dat hij er nu al mee ophoudt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:42

Richard ben jij er nooit mee terug gegaan?

Ik heb net cameraland gemaild. probeerde ze eerst te bellen maar volgens mij was t chaos in de winkel.
Ik zit nu alleen te twijfelen wat je nodig hebt voor de garantie. je aankoopbewijs? of nog een ander apart papiertje oid wat in de doos van canon zat?
Ik heb voor zover ik nu kan vinden alleen nog het aankoopbewijs.. hoop dat dat genoeg is.
op de site van cameraland bij de 50mm 1.4 staat trouwens "volledige garantie". En meestal hebben ze wel een fijne service dus ik hoop dat het goed komt.

edit: hier dus ook de upgrade van 1.8 naar 1.4 en er helemaal mee in de wolken. maar die plastic fantastic heeft wel 4 of 5 jaar lang ofzo zonder enig mankement gefunctioneerd (en doet dat nu nog steeds) en die 1.4 houdt er dus nu al na 6 maanden mee op.word ik toch opzich niet heel vrolijk van.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:53

Er zat maar 2 jaar garantie op en dat termijn was verstreken. -O- Dus vandaar dat ik dat antwoord kreeg bij Cameraland.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:01

Bagheera_206 schreef:
Mijn AF van mijn Canon EF 50mm f/1.4 USM heeft het ook begeven. :( Reparatie wordt heel duur dus dan is een nieuwe bijna goedkoper... Ik heb hem nu maar plekje ergens achterin de kast gegeven om stof te vangen. _O-

Oeh je mag hem wel aan mij doneren :Y) , ik doe wel MF dan, haha!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:58

k_m schreef:
Bagheera_206 schreef:

Oeh je mag hem wel aan mij doneren :Y) , ik doe wel MF dan, haha!

Kom maar halen! :+

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:43

Moest ik nou in Nederland wonen! :D

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:47

Er bestaat ook nog zoiets als de post :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:52

k_m schreef:
Moest ik nou in Nederland wonen! :D

Het is graag of niet. _O-

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:00

Haha. Ik zit me vanavond wel af te vragen.. Als het binnen de garantie valt en ik hem gerepareerd weer terug krijg.. Wat doe ik er dan mee..

Want de kans dat dit ooit (wellicht als de garantie net verlopen is, zul je net zien) weer gebeurd is wel aanwezig als ik de verhalen op inet zo lees. En dan ben ik de sjaak en zit ik met een onbruikbare lens.

Of laten repareren en dan verkopen? Mja hoeveel krijg je er dan voor.. Zal niet meer zijn dan 200 euro.. En een sigma 1.4 zit rond de 450 euro ofzo? Dat is nog best een behoorlijk gat..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:02

Nou net bij cameraland geweest.
Ze gaan m opsturen.
Hij dacht dat t wel onder de garantie zou vallen.
Zo niet dan heb ik wel een probleem want repareren is ie wss niet waard, en als ik m dan terug laat sturen zonder reparatie dan moet ik wel 75 (!!!!) euro onderzoekskosten betalen. Absurd hoog bedrag.
Dus daar hopen we maar niet op

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:16

Daarom heb ik die van mij niet op laten sturen. Die van mij viel buiten garantie periode. :(

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:05

Die van mij valt er gelukkig nog binnen.. Dus t is een gokje. Maar lens ziet er echt nog splinternieuw uit, geen krasje of wat dan ook. Dan kunnen ze toch niet aankomen met dat t mijn eigen schuld is oid?

Opmerkelijk trouwens: vanmorgen toen ik mn camera aanzette vlak voordat ik naar cameraland ging heeft ie t een halve seconde gedaan..
Of... Hij drukte iig af. Foto was wazig dus AF deed alsnog niets, maar hij drukte wel af. Maar dat was ook eenmalig.. Daarna weer doodse stilte als ik de sluiterknop in drukte.

De medewerker van cameraland zette de camera trouwens op live view en dan hoor je m wel 'zoeken' naar contact met de autofocus (of zo legde de medewerker het uit). Maar verder dan dat kwam ook hij niet.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:24

Hihi, hierboven reclame voor de Sigma :p Die wil ik wel!

Fijn dat je nog garantie had!