nieuwe camera, maar nu werkt me lens niet meer!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

nieuwe camera, maar nu werkt me lens niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:37

Hoi bokkers!!
Sinds kort een nieuwe camera gekocht (nikon D3300). Nu haf ik donderdag een fotoshoot en deed ik voor de actie fotos mijn andere lens (70-300 zoom) er op en kwam ik er achter dat ie nietzelf scherp steld. Mijn vorige camers (nikon D50) kon je een knopje om zetten waar of de camera zelf scherp stelde of jij handmatig scherp kon stellen. Maar op me nieuwe zit dit niet (op de nieuwe lens die er hoj zat zit dit knopje op de lens)

moet ik nu helemaal een nieuwe zoom lens kopen? Of is er een manier waardoor mijn camera zelf scherp stelt? Want met paarden fotografie de actie fotos is het toch wel een eis voor mij dat de camera zelf scherp stelt:)

korbakimmy8

Re: nieuwe camera, maar nu werkt me lens niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:38

Sorry voor de typ foutjes, zit op me tel hihi

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:46

Kan het zijn dat knopje op lens niet goed staat? :=

Of was het bij Nikon zo dat sommige oudere of goedkopere lenzen geen focusmotor hebben en de motor in body dan focust? Ik dacht alleen dat de bodies uit hogere segmenten die scherpstel motor hebben. Kan het zoiets zijn?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:52

De lens zelf heeft geen knopjes ofzoiets. Mijn vorige camera (waar ik die lens altijd op gebruikte) heeft aan de zijnkant een knopje zitten die je kan omzetten. Ene kant is handmatig en andere automatisch.
mijn nieuwe body heeft niet zn soort knopje. De lens die bij me nieuwe camera zat had een knopje op de lena zeg maar waar je dat mee kan stellen.

als ik nu die lens niet meer kan gebruiken ben ik echt niet blij. Dit was mijn beste lens voor de actie fotos en nu heb ik alleen een lens die werktmaar niet ver kan zoomen. Heb ik niks aan dus voor de actie fotos:(

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:57

Ik zou het even checken bij andere mense die met Nikon werken. Ik werk met Canon en daar focussen gewoon alle lenzen en zit de motor gewoon in het objectief.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:19

Eventjes kijken naar de zilveren puntjes op je lens en die in je body waar je jouw lens in zet. De lenzen van mijn schoonvader werken namelijk ook niet op mijn body (Nikon D5100).
Nikon heeft lenzen met motor en lenzen zonder motor. Bij de D5100 zit er sowieso geen motor in de body, dus ik heb hetzelfde probleem. Ik vrees dat deze lens niet geschikt zal zijn voor je body...

Edit, en als je bij de I kijkt? Dat je dan het scherpstelstukje kiest, hoe staat die ingesteld? (Ben even de juiste benaming kwijt)

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:28

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:36

Als er geen knopjes op de lens zitten is de kans groot dat ie idd geen motor heeft. De D3300 heeft er geen in de body. Ik liep ooit tegen hetzelfde probleem aan. Als je het zeker wil weten kun je even naar een fotospeciaalzaak gaan.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:20

Niet alle lenzen hebben een scherpstelmotor in de lens zelf zitten. Als je body dan ook geen scherpstelmotor heeft dan blijft idd alleen nog manueel focussen over. Welke lens heb je?

Misschien kan je nog overwegen de camera terug te brengen en een ander model te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:47

De Nikon D3300 is een instapmodel.
Om die zeer extreem voordelige prijs te kunnen bieden, kunnen ze niet alle dure technische snufjes in de camera stoppen.
Waaronder dus inderdaad in dit geval: de autofocus motor.

Je kunt met deze camera dus alleen van autofocus gebruik maken als je een objectief (lens) gebruikt die zelf een ingebouwde autofocus motor heeft. Bij andere lenzen zal je zelf met de hand scherp moeten stellen.

Een lijst van die objectieven kun je bijvoorbeeld hier vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ni ... ocus_motor

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:09

Zoals hierboven idd. Denk dat je nu niks aan je lens of camera hebt. Zit geen auto scherpstel in. Dus denk dat je beter je camera kan omruilen