[ART] Zelf zitzak maken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NogSteedsGek

[ART] Zelf zitzak maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 23:04

Dag bokkers!

Ik dacht, toch leuk om te delen en misschien wat inspiratie. Van de week was ik in Batavia stad in de O'Neill shop. Daar was een bak die vol lag met grote reclame doeken van stevig nylon. Veel te groot voor aan mijn muur ma na een rondje door de overige winkels kwam het idee om daar een zitzak van te maken. Hierbij een korte omschrijving en wat foto's.

Eerst de doeken gekocht en op maat geknipt, ze waren 1,10m bij 2,00m. Fatboy verhouding is 1,80 bij 1,40 dus heb er 1,10 bij 1,40 van gemaakt. Anders is de zitzak te lang en zit hij niet fijn. (Ligt dan wel echt super! Haha). Ik heb inmiddels beide. De doeken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan komt de naaimachine erbij. Eerst een rits erin zetten en dan binnenstebuiten de doeken tegen elkaar aan naaien.
Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om de rits blind te maken
Afbeelding

Daarna de hoes goed om doen en dan nog een keer langs alle randen naaien voor extra stevigheid. Verder heb ik een oud dekbedovertrek gepakt en daar een rits in gezet als binnenhoes (zorg dat deze groter is dan de zitzak!) mocht het toch misgaan heb ik niet de hele kamer vol piepschuim liggen :+

Toen was het tijd voor de fun part. Totaal 430 liter zitzakvulling, dit is 330 liter.
Afbeelding

Dan is het een kwestie van vullen, dichtritsen en chillen! Dit is de ligzak, zit schat ik 330 liter in.
Afbeelding

En de zitzak! Gevuld met ik schat 200 liter.
Afbeelding

Heb nu alleen nog 2 stukken stof van zo'n 50 cm bij 110 cm over, iemand een creatief idee wat ik daar nog van kan maken?

xNiemand

Re: [ART] Zelf zitzak maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:09

Wow, wat gaaf! Echt heel creatief haha. :)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:22

Super tof! Ik zit er altijd maar weer aan te denken om zo'n ding aan te schaffen, gruwelijk duur meestal, dit is echt een prima oplossing en een stuk leuker voor de portemonnee! Misschien kan je van die overgebleven stukken kussens maken? (zo'n zitzak zit wel lekker maar vaak mis je toch wel wat in de nek)

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 23:23

Dank je! Het is absoluut niet moeilijk, dit is mijn eerste naaimachine projectje en het is gelukkig alleen maar rechtdoor naaien. Soms even wat tips opgezocht op internet of moeders even om tips gevraagd maar die is voorstander van ervaringsleer haha, gewoon proberen dus!

Uiteindelijk scheelt dit best wat inderdaad. Reken voor 1 zitzak 10 euro voor 2 doeken, 10 euro voor garen en ritsen en zo'n 20/30 euro voor goede nieuwe zitzakvulling. Wellicht op marktplaats nog wel voordeliger door een oude te gebruiken. Kussens is een goed idee!
Laatst bijgewerkt door NogSteedsGek op 11-10-14 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:25

Wow, wat leuk! Ze zijn mooi geworden, dat is nog eens wat anders dan al die egale kleurtjes :D.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:05

Super tof! Hele vette prints ook :D
Als ik een keer tijd over heb (en plek heb waar ik zo'n ding neer kan zetten) ga ik me er misschien ook wel aan wagen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:08

Super gaaf zeg!

Ik en mijn moeder hebben het zelf ook al twee keer gemaakt. Wij scheurden en knipten dan oud schuim aan gort en maakte er een grote zak om heen!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:06

Dat kan ook inderdaad, ik heb gekozen voor piepschuim parels omdat die fijn meevormen en ik had ook niet iets staan wat ik kon recyclen dus moest sowieso iets bestellen.
Laatst bijgewerkt door NogSteedsGek op 12-10-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:10

Mooi gedaan!! En voor degene die vulling zoeken, ik heb hier een fatboy marimekko staan, waar door een muis een gaatje in is gebeten. Hij staat niets te doen onder het afdak en mag afgehaald worden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:05

Gaaf gemaakt!

Zou je met de overige stof nog niet iets van een vierkante poef kunnen maken ofzo?