Fotoshoot tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Fotoshoot tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:14

Heyhoi allemaal,

In de herfstvakantie heb ik een fotoshoot met mijn twee verzorgpaarden gepland. Ik vind het echt spannend en hoop maar dat de natuur een beetje mooi blijft, en dat het weer meezit. Daar heb ik natuurlijk geen invloed op, maar er zijn natuurlijk dingen waar ik wél invloed op heb, zoals het niet vergeten van bepaalde spullen of handelingen voor/tijdens/na de shoot. Helaas is dit mijn allereerste fotoshoot en heb ik dus geen idee wat ik moet verwachten, of wat ik mee moet nemen/voorbereiden.
De shoot zal ergens rondom de stal zijn waar ze staan, dus trailer e.d. komen er niet aan te pas.

Wie heeft er tips/tricks? Hoe stom/simpel/overduidelijk de meeste dingen ook zijn, ik wil geen risico lopen ze te vergeten!

eclair98

Re: Fotoshoot tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:16

Een mooi schoon paard en schoon tuig is zeker fijn als fotograaf! Dus rijspullen als er rij foto's worden gemaakt, reserve elastiekjes als je vlechtjes of knotjes hebt, doekjes voor oog en neus (sommige paarden snotteren snel), extra handen kunnen ook erg fijn zijn ehmmm ik denk nog even na!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:22

Schoon tuig! Da's een goede! Helemaal niet bij stil gestaan :+ Helaas is de seatsaver van schapenvacht op haar zadel een beetje vies (is een keer in de bak met houtsnippers van haar rug afgekukeld toen ik me éven omdraaide (zucht), dus nu zit ie onder de kleine snippertjes die ik niet weg krijg) maarja, dan maar een keer zonder seatsaver rijden. Voor de rest is het hoofdstel gewoon mooi schoon en het zadel ook...

Het idee is een westernshoot dus knotjes komen er hoogstwaarschijnlijk niet, vlechten misschien wel, maar dat ligt eraan of het die dag lukt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:24

Kan je die seatsaver niet stofzuigen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:25

Nog niet geprobeerd... Volgens mij hebben we wel een stofzuiger op stal, ik zal het eens proberen! Gelukkig zitten ze zo in de wol dat ze niet in mijn benen prikken.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:26

MorganeR schreef:
Heyhoi allemaal,

In de herfstvakantie heb ik een fotoshoot met mijn twee verzorgpaarden gepland. Ik vind het echt spannend en hoop maar dat de natuur een beetje mooi blijft, en dat het weer meezit. Daar heb ik natuurlijk geen invloed op, maar er zijn natuurlijk dingen waar ik wél invloed op heb, zoals het niet vergeten van bepaalde spullen of handelingen voor/tijdens/na de shoot. Helaas is dit mijn allereerste fotoshoot en heb ik dus geen idee wat ik moet verwachten, of wat ik mee moet nemen/voorbereiden.
De shoot zal ergens rondom de stal zijn waar ze staan, dus trailer e.d. komen er niet aan te pas.

Wie heeft er tips/tricks? Hoe stom/simpel/overduidelijk de meeste dingen ook zijn, ik wil geen risico lopen ze te vergeten!

Als je er personen bij op de foto zet: Let op de kleine dingen als telefoons in broekzakken die lelijk uitsteken, dat is echt een veelgemaakte fout :j

Verder moet je vooral leren van je fouten, want meestal gaat er toch wel ergens iets fout, en soms kan je dat juist ombuigen naar een niet-standaard foto.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:30

Schoon tuig, schoon paard, staart ff uitpluizen. Wat ik alleen wel lelijk vind is een staart waar je ziet dat er een liter antiklit in is gespoten. Dat de staart als het ware ontploft/er allemaal lucht tussen zit is en je de haren vanaf de foto kunt tellen :+

En tijdens de shoot kijk dezelfde kant op als waar je paard naar kijkt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:31

- Doekjes voor de ogen/neus. Hanndoek voor de mond indien paard kwijlt/slijmt.
- Oefen goed om het paard stil te laten staan/ oefen vierkant stilstaan ook (echt erg belangrijk).
- Probeer te achterhalen waar je paard écht van onder de indruk is zodat de oortjes er leuk op komen, bijvoorbeeld een openslaande paraplu.
- Scheer het paard niet vlak voor de reportage, liever 4 weken ervoor of er na omdat je anders scheerstrepen krijgt.
- Zorg voor goed passend en schoon tuig.
- Poets je bit goed op.
- Zorg voor een extra paar handen.
- Zorg voor jezelf voor een extra schone kledingset en inderdaad geen dingen in je broekzak.
- Verken van te voren goed je stalomgeving zodat je snel de fotogenieke plekjes kunt betreden.
- Overleg goed met de fotograaf wat jouw wensen en zijn/haar mogelijkheden zijn.
- Zorg er voor jezelf ook voor dat alles duidelijk is wat de fotograaf doet en levert.

En tot slot: geniet en ontspan. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:36

Ikzelf zal dan inderdaad ook op de foto staan, nu heb ik mijn telefoon altijd in mijn sok, dus daar moet ik al helemaal voor uitkijken dan, dat ik dat niet vergeet. :+ :') Lekker charmant zo'n bult op je been. Dankjewel voor de tip!

Staart uitpluizen zal ik sowieso doen, aangezien een van de twee nogal last heeft van het feit dat ze haar staart niet goed optilt als ze mest... Ook heeft ze helaas zomereczeem en heeft ze een tijd terug geschuurd, dus staan bovenaan de sprieten alle kanten uit :') Meestal gebruik ik wel antiklit maar zie je het er niet echt aan.
Dankjewel voor de tip over het dezelfde kant uit kijken, geeft denk ik net een beetje extra.

Oh wat een waslijst Magda, haha! Doekjes staat al genoteerd.
Het stilstaan gaat echt wel al goed, en ze kijkt eigenlijk nooit echt chagrijnig, bij de ruin is dat een ander geval... die heeft vaak wat veel energie.
Ze worden beiden nooit geschoren, dus dat is geen punt.
De merrie kijkt alleen raar op van everzwijnen, kippen en herten :') voor de rest eigenlijk niks. Van de ruin weet ik ook zo snel niks, maar een beetje lief praten en kriebelen werkt vaak al wonderen voor de oortjes en wakkere blik.

Waarmee kan ik het bit het beste poetsen? Dat heb ik nog nooit gedaan, buiten het schoonmaken na de rit natuurlijk. Het extra paar handen is aanwezig in de vorm van mijn vriendin die mijn haar/makeup heel graag wou doen }:0 en waarschijnlijk nog wel iemand.

Schone kleren is wel handig ja, vooral omdat ze nu best veel haren verliezen en meestal net als het niet moet gaan kliederen.

Ik was van plan om binnenkort met een vriendin samen op buitenrit allemaal locaties te gaan zoeken, dus dat moet goed komen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:40

Ohja! De manen van de merrie zien er op dit moment zo uit omdat ze door de deken platgedrukt worden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weet iemand hoe ik dit een beetje kan fixen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:41

Wat voor een materiaal is je bit? RVS kun je het beste uitkoken met water en een beetje schoonmaakazijn en dan goed naspoelen. Bij koper kun je hetzelfde doen, mits je zeker weet dat je bitringen niet geverfd zijn.

Vermeld ook alvast aan de fotograaf dat je ruin energiek kan zijn, dan kan die daar qua tijd rekening mee houden.

Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat dit vaak wel de belangrijkste dingen zijn qua voorbereiding. :)

[edit] De manen zou je voor deze keer met gel of haarlak naar een kant kunnen laten hangen. Doe dit niet te veel omdat het anders weer opvalt.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:42

MorganeR schreef:
Ohja! De manen van de merrie zien er op dit moment zo uit omdat ze door de deken platgedrukt worden...

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Afbeelding

:+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:43

Dan weet je zeker dat je ook een oplettende blik hebt. :+

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:44

magda_90 schreef:
Dan weet je zeker dat je ook een oplettende blik hebt. :+

win-win heet dat :7

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:45

Ik heb geen idee wat voor materiaal het bit is, om eerlijk te zijn... Maar ik maak het bit altijd ontzettend goed schoon na het rijden, er zit helemaal niks van vlekjes oid op. Is het dan toch nodig? Ik wil niks verkeerd doen en het dan niet kunnen gebruiken natuurlijk.

De fotografe is een vriendin van me, die wel echt goede foto's maakt. Ze weet al dat de ruin wat energiek kan zijn, maar het is natuurlijk altijd handig extra tijd in te plannen voor onvoorziene gevallen (heel eng blaadje dat naar beneden dwarrelt, bijvoorbeeld)

Hahaha ach god, arm paardje. Nee dat lijkt me geen geweldig idee :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:46

_O- Zeker haha

Als je bit al vlekkeloos is, gewoon laten dan! Maar soms heb je van die vieze plekjes en dat is dan zonde, snap je?

Dat moet wel goed komen zo te lezen. :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:47

Er zal misschien wel hier en daar een hele lichte verkleuring zijn... maarja... nothing photoshop can't fix :+
Liever een klein vlekje dan een bit wat ik niet kan gebruiken (ik rijd binnen gewoon bitloos maar buiten vindt de eigenaresse wat te link, omdat ze heel koppig is.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:49

Uiteraard, wat ik ook zei, soms heb je echt vieze hardnekkige plekjes. Mooi zo laten als het niet nodig is. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:51

Ik weet wel dat er zadelpoets in haar poetstas ligt... Is het een goed idee om het zadel/hoofdstel nog een beetje in te vetten of kan dat heel erg fout gaan? Ik vet met een gerust hart mijn leren laarzen in, maar dit tuig is niet van mij...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:56

Je kunt dat natuurlijk even overleggen met de eigenaar, maar in principe moet het tuig daar tegen kunnen. Als je een dag van te voren poetst, een nacht laat intrekken en dan oppoetst, glimt het weer net ietsje meer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:58

De eigenaresse vindt het okay, maar ik ben bang dat er vlekken komen ofzo... En dat is natuurlijk heel rot.
Het gaat hier alleen om het tuig van de merrie, omdat de ruin op dit moment alleen kan wandelend door een beenblessure.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:32

MichieldeM schreef:
MorganeR schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

:+

:') :') :') :')

Veel plezier met je shoot!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:49

Let op dat als je op de straat fotografeert er geen blikjes, tasjes, auto's, kauwgom, sigarettenpeuken ... op de grond/achtergrond staan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:59

Dankjewel Poiuytrewq! (pfff wat een naam om over te typen :+)

Doanique, zal ik doen, maar waarschijnlijk komen we niet in de buurt van een weg. Wel in een wandelaarsgebied dus daar kan wel van alles liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:30

Ik denk dat jouw fotograaf vooral erop moet liggen dat er geen troep op de achtergrond staat :D
Heeft die ook geen goede tips voor je, doet ze dit vaker? Dan weet ze vast waar je op 'moet' letten :) Er zijn wel al superveel goede tips gegeven in dit topic!

Neem een heel scala mee aan potentiele aandachtstrekkers, van plastic zakjes en paraplus tot rammelbakjes of feesttoeters en ballonnen, en natuurlijk hinnikgeluidjes :)
Neem ook oliedoekjes en een handdoek mee- dat laatste om de mond schoon te maken als je paard tussendoor wat eet of veel schuimt, en oliedoekjes (voor baby's) voor bijv het hoofd, tuig en je eigen rijlaarzen.

Oh, en als je een type 'statieportret' wilt samen met je paard (ernaast of erop), vergeet dan niet te lachen ipv alleen maar tegen je paard te praten. Het overkomt me heel vaak dat ik mensen hierop moet wijzen, omdat je het zelf zo 'gewoon' bent gezellig met je paard te klesen, maar op een type 'statieportret' is het toch niet zo charmant om net met je mond wagenwijd open te staan omdat je aan het kwebbelen bent :D :D