[FOTO] Achter de schermen bij Editie NL

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charles

[FOTO] Achter de schermen bij Editie NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 15:39

Yes, ik mocht weer! Sommige van jullie zullen inmiddels wellicht mijn fotografieserie 'een dag uit het leven van' kennen en in het kader van dit project ben ik deze zomer op bezoek geweest bij Editie NL, bij presentator Jeroen Latijnhouwers voor zijn 'een dag uit het leven van' reportage. Met deze reportage kan ik jullie een uniek kijkje achter de schermen van Editie NL geven, dus kijk gauw mee :)

Toen ik bij RTL Nederland aankwam viel ik met mijn neus in de boter, want Jeroen was samen met zijn vaste styliste bezig met een kleding doorpas. Jeroen is vanaf oktober werkzaam bij Omroep Max en voor dit programma waren ze allerlei stoffen aan het bekijken waar mogelijk jasjes van gemaakt konden worden.

1. Stoffen uitkiezen
Afbeelding

2. En vervolgens jasjes passen
Afbeelding

Na het getover met kleding was het tijd voor een rondleiding en vertelde Jeroen mij in grote lijnen hoe het programma Editie NL gemaakt wordt. ‘s Ochtends komt de redactie bij elkaar en bekijkt welke items er die dag gemaakt gaan worden. Vervolgens gaan de verslaggevers op pad, maken hun item en monteren deze vervolgens zelf wanneer ze terug zijn op de redactie. De presentatoren, deze dag Jeroen en Jetske Schrijver, schrijven hun eigen teksten voor de uitzending, om het zo eigen mogelijk te maken. In mijn ogen de kracht van Editie NL.

3. Jeroen in overleg met zijn eindredacteur.
Afbeelding

4. De redacties van de verschillende RTL nieuwsprogramma’s (RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL etc.) zitten allemaal in 1 grote redactieruimte bij elkaar. Deze redactie zie je regelmatig terug op televisie, bijvoorbeeld wanneer een nieuwspresentator vertelt wat er te zien is in het nieuws van half 8.
Presentator Roelof Hemmen tijdens bovengenoemd presentatiemoment.
Afbeelding

5. Tijdens een wandeling door het pand komen we terecht bij de regie. Heel indrukwekkend al die schermen.
Afbeelding

6. De live uitzending komt dichterbij, tijd voor de visagie.
Afbeelding

7. Tijd voor de live uitzending! Bij hoge uitzondering mag ik fotograferen in de studio. Sinds een aantal maanden worden de verschillende nieuwsuitzendingen van RTL uitgezonden vanuit de nieuwe studio. Ontzettend high tech met jawel, robot camera’s. De camera’s worden niet meer bediend door mensen maar zijn volledig geprogrammeerd en bewegen vanzelf door de studio wanneer er geschakeld moet worden naar een andere positie. Ik moet dus erg uitkijken voor de camera's ;-)
Afbeelding

8. Tot slot, Jeroen en Jetske in de studio met de opnameleider. Zoals je ziet presenteren ze voor een groen scherm, wat je op tv ziet zie je dus niet in real life.
Afbeelding

Voor meer informatie en meer foto’s zie http://www.charlottevanouwerkerk.com of mijn blog: http://typischcharlotte.wordpress.com :)

Lins_Vetra

Re: [FOTO] Achter de schermen bij Editie NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:10

Cool! Leuk om te zien hoe dat gaat, maar ik vind het ook gave (sfeer) plaatjes!